Vuurwerk Bobbejaanland zorgt voor kleine bosbrand

killerdome

VWC lid
Zaterdagavond werd in pretpark Bobbejaanland de nieuwe attractie 'DIZZ' officieel geopend. Deze opening ging gepaard met het nodige vuurwerk. Eén van de vuurwerkpijlen kwam terecht in één van de achterliggende tuinen van een buurtbewoner. Dit zorgde voor een kleine bosbrand. Door de snelle interventie van de brandweer van kasterlee kon men erger voorkomen.

dsc_2698_20812%20custom.jpg

bron

Er worden regelmatig vuurwerkshows geschoten in Bobbejaanland. Het zijn normaal gezien altijd leuke vuurwerkshows die geschoten worden door HC Pyrotechnics. Ik had niet verwacht dat deze door zou gaan in verband met de droogte. En dus kan het helaas bijna mis gaan door uitval bij de buren.

Kritiek op vuurwerk in kurkdroog Bobbejaanland

KASTERLEE - Vuurwerk dat zaterdag werd ontstoken bij de inhuldiging van een nieuwe attractie in Bobbejaanland, veroorzaakte ei zo na een vlammenzee. Omwonenden zijn woest.
Bobbejaanland in Lichtaart wilde de inhuldiging van Dizz, een nieuwe attractie, vieren met een groots vuurwerk. Maar al enkele minuten nadat de eerste vuurpijl de lucht in was geschoten, stond een houtmijt tussen bomen in de nabije Eerselingenstraat in lichterlaaie. Een klein brandje in het park werd door de vuurwerkfirma zelf in de kiem gesmoord, een derde vuurhaard zou door een bewoner zijn voorkomen.

Een brandwacht in het park en verschillende brandweerkorpsen waren snel ter plaatse. Toch zijn buurtbewoners woest omdat in deze droge periode vuurwerkspektakels toegelaten worden. 'Het is een geluk bij een ongeluk dat er geen rukwinden waren zoals 's namiddags. Dan zou de brand binnen de kortste keren niet meer te overzien zijn geweest', zegt een van hen.

De vergunning werd afgeleverd door burgemeester Ward Kennes (CD&V). 'De aanvraag was al enkele weken binnen', verklaart hij. 'Na een positief advies van brandweer en politie heb ik de vergunning getekend. Sinds de ondertekening heb ik van de bevoegde diensten geen signaal meer gekregen dat de vergunning beter zou worden ingetrokken. Bij de evaluatie zal zeker ter sprake komen hoe we situaties als deze kunnen vermijden.'

Afgebrande_houtmijt.jpg.h380.jpg.568.jpg

5 meter gras en 1 boom die is verbrand, niet zo van dat benauwde joh:p

Als er niemand bij was geweest dan was het daar niet bij gebleven :wink:. Rondom Bobbejaanland is het een en al bos, en dit staat zo in lichterlaaie met die droogte.
Ik houd van vuurwerk, maar dit had gewoon niet afgestoken mogen worden, veiligheid boven alles, en beter een avondje geen vuurwerk (desnoods wacht je tot de droogte voorbij is) dan weer een X aantal hectares bos naar de mallemoer.

Zaterdag avond om 22:00 werd er ook vuurwerk afgestoken in Walibi Holland.. en rondom Walibi staan ook veel bomen en gras wat e.v.t in de brand zou kunnen gaan.. hier is ook niks gebeurd en het was er ook zo droog als maar kon

Vuurwerk Bobbejaanland veroorzaakt bijna ramp

KASTERLEE - Vuurwerk dat zaterdag werd ontstoken bij de inhuldiging van een nieuwe attractie in Bobbejaanland, veroorzaakte ei zo na een brandramp. Omwonenden zijn woest.
De officiële start van de nieuwe attractie 'Dizz' in Bobbejaanland in Lichtaart is bijna uitgedraaid in een ramp. Om 21.30uur zaterdagavond werd vuurwerk afgeschoten. Enkele minuten later stond een houtmijt tussen bomen in de nabije Eerselingenstraat in lichterlaaie. Een brandwacht in het park én de brandweer van Kasterlee waren snel ter plaatse.

Positief advies

Omwonenden zijn woest omwille van het onverantwoorde risico dat werd genomen door in deze droge periode nog vuurwerk af te steken. De vergunning werd afgeleverd door burgemeester Ward Kennes (CD&V). 'De aanvraag voor dit vuurwerk was al enkele weken binnen', verklaart hij. 'Na een positief advies van brandweer en politie heb ik de vergunning getekend. Sinds de ondertekening heb ik van de bevoegde diensten geen signaal meer gekregen dat de vergunning beter zou worden ingetrokken. Bij de evaluatie zal zeker ter sprake komen welke houding we in de toekomst in zulke gevallen moeten aannemen. Nultolerantie? Dan kan er in Kasterlee niets meer plaatsvinden.'

'Dit voorval bewijst enerzijds dat er inderdaad een risico was, maar anderzijds dat de verhoogde veiligheidsmaatregelen hebben gewerkt', aldus de burgemeester. Brandweercommandant Luc Faes: 'We hadden een brandwacht in het park. Sommigen vinden dat een dure maatregel, maar het blijft een noodzaak. Overigens heeft Bobbejaanland voor die brandwacht betaald. Dat we de vergunning uiteindelijk niet hebben ingetrokken? Je kunt niet alles afblazen. Maar we nemen dit voorval zeker mee naar de eerstvolgende evaluatie.'

De brandweer van Kasterlee kwam ter plaatse met twee autopompen en de bosbrandweerwagen. Ze kreeg assistentie van een autopomp van brandweer Herentals én tankwagens uit Beerse en Turnhout. Een klein brandje in het park werd door de vuurwerkfirma zelf in de kiem gesmoord, een tweede brandje in de Eerselingenstraat zou door een bewoner zelf zijn voorkomen. Maar het is duidelijk dat hier een brandramp is vermeden.

Een buurtbewoner: 'Wat deed die brandwacht in het park zelf? De wind kwam uit het zuiden, die mannen hadden hier buiten de muren moeten postvatten. Al een geluk dat er geen rukwinden waren zoals 's namiddags, want dan zou de brand binnen de kortste keren niet meer te overzien zijn geweest.'

Roland Kleve, de nieuwe directeur van Bobbejaanland, wil zeker zo snel mogelijk met de buurtbewoners praten, want een goede relatie met de omwonenden is voor hem van het grootste belang.

Het nieuwsblad

Zaterdag avond om 22:00 werd er ook vuurwerk afgestoken in Walibi Holland.. en rondom Walibi staan ook veel bomen en gras wat e.v.t in de brand zou kunnen gaan.. hier is ook niks gebeurd en het was er ook zo droog als maar kon

Dat wil dus totaal niks zeggen. De kans is groot, maar niet 100%. Wanneer ik vanuit een helicopter boven een stad een geweer leeg vuur is de kans ook groot dat ik iemand raak, maar het hoeft niet. Toch ben je in beide gevallen onverantwoord bezig en is de redenatie: 'omdat het daar niet fout gaat mag het daar ook' een slechte in mijn ogen.

groot verschil tussen Walibi in Flevoland en in België. Is dat in België het merendeel van de bomen daar bestaat uit naaldbomen.. en die branden zeer goed met deze droogte...o.a door alle hars die er uit komt. De bomen die bij Walibi Flevoland staan zijn loof bomen en branden minder op moment.

Ook echt weer die Belgen he. Waar maken ze zich nou druk om? Hebben zat goede bieren in dat land. Minder zeiken, meer zuipen! Maar daar ga je dan automatisch weer meer van zeiken :p

Ik mag aannemen dat de brandweer competent genoeg is om te bepalen of een show door kan gaan?

Belgie kan zich beter druk maken om zaken die er toe doen

Laatst bewerkt:
groot verschil tussen Walibi in Flevoland en in België. Is dat in België het merendeel van de bomen daar bestaat uit naaldbomen.. en die branden zeer goed met deze droogte...o.a door alle hars die er uit komt. De bomen die bij Walibi Flevoland staan zijn loof bomen en branden minder op moment.

Inderdaad wilde ik net nog gaan zeggen. Hier in het zuiden staan vrijwel alleen maar naaldbomen, daar in die akkers en weilanden in Flevoland staan hooguit een paar rijen loofbomen.

Bosbranden voorkomen?
Dat gaat in Italie heel anders.

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Gekopieerd uit het code oranje topic op FPM.
Poster is Pyro.D.

Back
Bovenaan