vuurwerk bij rellen geldermalsen ( netjes en rustig discuseren )

fernando93

VWC lid
Tegenstanders azc bestormen raadhuis [vuurwerk in artikel]
Demonstranten tegen de komst van een groot asielzoekerscentrum in de Gelderse plaats Geldermalsen hebben woensdagavond tijdens een debat over dat onderwerp het gemeentehuis bestormd. De politie moest schoten lossen om de relschoppers op afstand te houden en de vergadering werd afgebroken terwijl de politici in paniek naar de eerste verdieping van het pand moesten vluchten.
© De Gelderlander.
© De Gelderlander.

Volgens omstanders, zo melden lokale media, is de sfeer uitermate grimmig en is veel politie en ME op de been. Ook zijn vuurwerk en rookbommen afgestoken en is groot vuurwerk ontploft in de mensenmassa. Onduidelijk is of daardoor mensen gewond raakten. De politie voert volgens ooggetuigen charges uit met stokken en honden, omdat de relschoppers met lampen en andere projectielen gooien. Ook zouden schoten zijn gelost en ME klappen hebben gekregen.

Aanvankelijk beperkten de protesten zich tot wat spandoeken, auto's met knipperlichten, getoeter, veel geschreeuw en af en toe knalvuurwerk. Maar toen de vergadering begon, sloeg vrijwel direct de spreekwoordelijke vlam in de pan. Burgemeester De Vries: ,,Verschrikkelijk dat wij niet vrij het woord kunnen voeren, maar dat er ME voor nodig is om fatsoenlijk te kunnen vergaderen.'' Tijdens de eerste momenten van de vergadering kwam er zo veel vuurwerkdamp het pand in dat het ventilatiesysteem moest worden uitgezet.

De Geldermalsense gemeenteraad vergadert woensdagavond over de plannen voor een azc op bedrijventerrein Hondsgemet met 1.500 bedden. Een raadsmeerderheid heeft al aangegeven het besluit te willen uitstellen.

In Geldermalsen hebben tegenstanders in de afgelopen dagen vele spandoeken opgehangen. Voorafgaand aan de vergadering liepen bewoners van nieuwbouwwijk De Plantage, die naast het plangebied ligt, een protestmars. Op bedrijventerrein Hondsgemet moet een azc komen met 1.500 bedden. In het gemeentehuis is maar plaats voor ongeveer 200 mensen. Voor de overige inwoners zou de vergadering te volgen zijn via een live-verbinding op internet.

Bron:ad.nl

Was er zelf bij geen vuurwerk gegooid of zo. Maar wou toch is de discussie netjes starten. Vanaf het oogpunt die erbij was. Want hoe erg ik het ook afkeur. Maakt de media er toch wel een gigantisch overdreven artikel van. Een kleien 5 procent gooide hoog uit iets. En natuurlijk waarom die wouden vanuit mij dorp Naja dat is simpel. We leven in de kern met 6500 mensen en 10.500 inclusief randdorpen die erbij horen. Vorige week vrijdag kregen we te horen van ondernemers dat men een AZC wou vestigen. Geen probleem 250a500 man vangen we wel om. Maar nee de gemeente wou er 1500. Gevraagd naar de reden kwam de gemeente met 1 hoofdzakelijke argument. Als ze het grond niet verhuren moet men binnen 5 jaar 12.5 miljoen afschrijven. Verder werd bekend dat er zo ongeveer 950 mannen 300 vrouwen en 250 kunnen zich zouden bevinden gemiddeld in de samen stelling. En dat het een doorvoer centra word. Dus gemiddeld el half jaar wisselen de 1500 mensen waardoor er in die 10 jaar gemiddeld 30.000 !!! mensen zullen verblijven. En dat in een kern van 6500 man. Verder lijkt het ons ook voor de mensen zelf niks. Wie wilt er nou met 1500 man in een groot veld zitten waar niks is. Ruim 3 2 kilometer van de dichtstbijzijnde winkel. Maar wel 1 kilmoeter naast een nieuwbouw wijk. Waar jongen gezinnen een mooi huisje hebben gekocht naast een stille weiland en 80 weg. En dan de boosheid van bedrijven. Die 10 jaar moeten vechten voor vergunningen om in die regio uit te breiden en grote project beheerders geweerd werden. Gezien hun ideeën niet werden geaccepteerd door dingen als zondag openingen. Enzovoort. Kortom ik ben slecht inschrijven haha. Maar hoop hier een beetje een beeld van de inwoners hebben kunnen geven. We zijn bijna altijd een stil dorp maar dat 23 procent van de inwoners asiel zoeker word is voor geen dorp gezond ook niet voor ons :)

Hou aub als het topic open blijft discusie netjes en rustig. :)

vraag me af welke lawine pijl heb er geen gezien. En die knal was ruim nadat het goed los ging. En ach ja net voor het begon daagden ze de politie al uit daar 2 straten van me huis andere kant centrum. Mega mooie grote cake boxen te schieten en poten. Het leek al oud en nieuw. Niet netjes maar het zag er wel mooi uit. :) Verder was aan het geluid te horen merendeel wel nitraten. Heb maar cobra of 3a4 gezien. Het begon rustig tot de politie kwam. Met opdonderen allemaal weg. Toen sloeg de vlam erin. Men ging na binnen 2 bussen ME kwamen en ze kwamen lachend na buiten met knuppels. En toen gingen de relschoppers los. Tot de ME weg was en de lading kwam uit naar horen zeggen flevoland rotterdam braband. Het is jammer dat het zo moet lopen en illigaal vuurwerk erbij moet zijn. Maar ik merkte dat zelfs de oudjes wel wisten dat dit gene nederlands vuurwerk was maar vooral illegaal uit belgie polen. en italié :)

Gisteren liep de discussie hier ook uit de hand.
Het werd een politiek topic met voor- en tegenstanders.

Ik snap het nut van dit onderwerp niet.
Je moet vuurwerk gebruiken waar het voor gemaakt is; een feest.
Vuurwerk bij voetbalwedstrijden en demonstraties heb ik nooit begrepen.
Je geeft daarmee als 'liefhebber' vuurwerk een slechte naam.

Back
Bovenaan