vragen vuurwerk wet

christian

VWC lid
na het invoeren van de nieuwe wetten ben ik gaan denken over hoe ik toch de hele dag kan afsteken en heb 2 vragen:

1. als je vuurwerk in je achtertuin afsteekt (met de deur op slot) kan je toch in princiepen niet gepakt worden? ze kunnen je alleen pakken als ze je op heterdaad betrappen en ze mogen niet zomaar over de muur klimmen zonder huiszoekings bevel.

2. heeft iemand ervaring met het aanvragen van een vuurwerkvergunning? hoe moeilijk is het? kost het geld? als het vrij makkelijk is kan je gewoon een vuurwerk vergunning aanvragen voor 31 dec en alsnog de hele dag afsteken. lijkt me sterk dat ze heel moeilijk gaan doen als je een vergunning aanvraagt voor 31 dec.

na het invoeren van de nieuwe wetten ben ik gaan denken over hoe ik toch de hele dag kan afsteken en heb 2 vragen:

1. als je vuurwerk in je achtertuin afsteekt (met de deur op slot) kan je toch in princiepen niet gepakt worden? ze kunnen je alleen pakken als ze je op heterdaad betrappen en ze mogen niet zomaar over de muur klimmen zonder huiszoekings bevel.

2. heeft iemand ervaring met het aanvragen van een vuurwerkvergunning? hoe moeilijk is het? kost het geld? als het vrij makkelijk is kan je gewoon een vuurwerk vergunning aanvragen voor 31 dec en alsnog de hele dag afsteken. lijkt me sterk dat ze heel moeilijk gaan doen als je een vergunning aanvraagt voor 31 dec.

1. Als ze over de muur heen kijken en zien dat je afsteekt krijg je gewoon een bekeuring van 100 euro.

2. Voor een vergunning heb je een diploma + afsteeklocatie nodig van 30 meter(?) van publiek.

1. Ja kan wel, als de buren klagen of de politie ziet dat je overdag afsteekt. Dan kunnen ze je gewoon een boete geven. Ze moeten inderdaad wel weten dat jij het bent. Dus €100,- + €7.- administratiekosten.

2. Een vergunning kun je alleen aanvragen als je pyrotechnische papieren hebt, deze heb je niet zo even gehaald. Kost een paar duizend Euro, examen maken en stages lopen bij schietbedrijven. Zelf dan kun je niet zo maar een vergunning vragen om de hele dag te knallen. Er moet onder andere aangegeven wat er afgestoken wordt etc. En daar zijn nog meer regels aan verbonden.

zijn die vergunningen per gemeente verschillend of is dit landelijk geregeld?
op de ene gemeente site staat dat het door een bedrijf aangevraagd moet worden en andere gemeente zeggen dat dit alleen bij professioneel vuurwerk is en je bij particulieren vuurwerk ook zelf een vergunning mag aanvragen en zelf afsteken

sommige gemeente geven zelfs aan dat je bij particulieren vuurwerk alleen "een melding moet maken" dan dan zou even een mailtje sturen naar de gemeent genoeg zijn?

http://www.veldhoven.nl/Inwoners/OnderwerpenAZ/Product-Veiligheid/Vuurwerkvergunning.htm

zijn die vergunningen per gemeente verschillend of is dit landelijk geregeld?
op de ene gemeente site staat dat het door een bedrijf aangevraagd moet worden en andere gemeente zeggen dat dit alleen bij professioneel vuurwerk is en je bij particulieren vuurwerk ook zelf een vergunning mag aanvragen en zelf afsteken

sommige gemeente geven zelfs aan dat je bij particulieren vuurwerk alleen "een melding moet maken" dan dan zou even een mailtje sturen naar de gemeent genoeg zijn?

http://www.veldhoven.nl/Inwoners/OnderwerpenAZ/Product-Veiligheid/Vuurwerkvergunning.htm

Deze melding moet gedaan worden door iemand met pyrotechnische papieren, en dit kunnen wij niet als gewone consument doen jammer genoeg...

Jawel dat staat ook daar, de persoon (bedrijf) moet in bezit zijn van zijn papieren, als een persoon deze niet heeft mag er buiten 18:00 - 02:00 uur geen vuurwerk ontstoken worden.

In het eerste stukje zeggen ze het al, of de afsteker van het vuurwerk wel bevoegd is om vuurwerk af te steken. Daarmee doelen zij dus op of diegene zijn pyrotechnische papieren gehaald heeft.

Even een andere vraag die ook wel in dit topic past; ik heb gisteren en vandaag al wat regelgeving door lopen lezen omtrent vuurwerk maar ben nog nergens tegen gekomen waar nu staat dat cat 1 het hele jaar door afgestoken mag worden. Het liefst een link van een officiële site.

Even een andere vraag die ook wel in dit topic past; ik heb gisteren en vandaag al wat regelgeving door lopen lezen omtrent vuurwerk maar ben nog nergens tegen gekomen waar nu staat dat cat 1 het hele jaar door afgestoken mag worden. Het liefst een link van een officiële site.

KoenL heeft op Freakpyromaniacs deze foto geplaatst, waarvoor veel dank:
Categorie1.jpg

Een maat van mij is werkzaam bij een boerenbond filiaal. En had uit betrouwbare bron vernomen dat komend jaar de doorlont bakken doorgelont verkocht mogen worden. Als dit echt waar is zou het een zeer goede stap in de goede richting zijn.

Meer mensen hier iets over gehoord toevallig? Of is het een fabeltje?

Een maat van mij is werkzaam bij een boerenbond filiaal. En had uit betrouwbare bron vernomen dat komend jaar de doorlont bakken doorgelont verkocht mogen worden. Als dit echt waar is zou het een zeer goede stap in de goede richting zijn.

Meer mensen hier iets over gehoord toevallig? Of is het een fabeltje?

Ja bij het topic over het bezoek aan Heron Fireworks hadden ze het hier over.
Die hebben als eerste doorlont bakken die doorgelont verkocht worden met een CE keurmerk voor het lont. Nederland zou pas dit jaar besluiten of deze doorlont bakken hier ook verkocht gaan worden.
Ze worden al wel verkocht in België, Duitsland enz. Ik heb wel vernomen via Duitse vuurwerkkanalen dat men Europees een verbod wilde doorvoeren voor het zelf doorlonten en het verkopen van doorlont bakken in Europa. Er was een petitie begonnen in Duitsland door een vuurwerkhandelaar om dit verbod te stoppen. ik heb hier verder niets van vernomen,en het lijkt dat dat verbod niet is doorgegaan. Sinds Heron deze doorlont bakken gewoon al verkoopt in andere landen zoals eerder genoemd.

Dat zou op zich een mooie ontwikkeling zijn. Dan komen de jorge 100 shots potjes hier ook op de markt.

dat denk ik dus niet.
Het blijft gewoon de 500 grams regel dus 4 losse cakes doorgelont mag wel 4x500gram. niet 1 100shots blok of het moet max 500gram zijn dan kan 100 shots dus wel

dat denk ik dus niet.
Het blijft gewoon de 500 grams regel dus 4 losse cakes doorgelont mag wel 4x500gram. niet 1 100shots blok of het moet max 500gram zijn dan kan 100 shots dus wel

25 gram per shot, 500 gram per cake (dus 20 shots per cake). 5 cakes op rij, doorgelont en al. Prima te doen toch? :D

Back
Bovenaan