Voorzichtig met het beknotten van vrijheden voor burgers

moontan

VWC lid
Als het aan de PvdA in Maassluis ligt, wordt aan het einde van dit jaar in die gemeente geen vuurwerk meer verkocht aan particulieren.” Dat bericht het ADRD vandaag. Toen mijn GroenLinks college Arno Bonte daar vlak voor de jaarwisseling mee kwam, reageerde de rest van de politiek negatief. Mijn fractievoorzitter Theo Cornelissen zag er ook niks in. Intussen is er landelijk over gesproken en lijkt het er op dat gemeenten de mogelijkheid gaan krijgen om particulier vuurwerk aan banden te leggen.

Daaronder ligt een principiele vraag die helaas nauwelijks een rol speelt in de discussie. Moet je alles maar van overheidswge verbieden waar ook negatieve aspecten aan zitten en waar mensen “misbruik” van (kunnen) maken?
In het bericht over Maassluis staat dit: “Om dit soort ellende te voorkomen pleit de PvdA er voor meer in te zetten op repressie, dus meer opsporingswerk richting daders en ook meer agenten in burger op straat.” Sowieso is in de hele discussie het argument van Arno - vuurwerk is slecht voor het milieu - volstrekt verdwenen.

De discussie gaat over veiligheid, vernielingen en in het algemeen over misbruik van vuurwerk op oudjaar. Ik ben er zelf falikant op tegen om alles waar misbruik van gemaakt wordt maar te verbieden. Dat levert een zure en saaie mamenleving op. En het werkt ook niet. Het levert een situatie op waarin op elke straathoek een agent moet staan en het doet tekort aan waar IK principieel voor zou willen kiezen: een libertaire maatschappij.

Als je vuurwerk gaat verbieden omdat er misbruik van gemaakt wordt, dan ken ik er nog wel een paar.

Sex verbieden omdat er sexueel misbruik is
Voetballen verbieden omdat daar meer gewonden en slachtoffers vallen dan bij vuurwerk
Carnaval in Rio?
Alle grote festivals en popconcerten
Roken en alcohol drinken. Verbieden?
Geert Wilders
Democratie
Pissen in verband met wild plassen
Miljoenen voor kauwgom op te ruimen versus gom kauwers

Beetje flauw misschien. Natuurlijk kun je als samenleving normen en wetten afspreken om ongewenst gedrag tegen te gaan. We hebben ook al een wet die vuurwerk verbiedt op 364 dagen van het jaar. We hebben ook al een wet die het afschieten van te zwaar en illegaal vuurwerk verbiedt. Het opblazen van vuilnisbakken, verkeersborden en auto’s en brievenbussen is verboden. Maar in Maassluis gebeurt het toch! Zal een vuurwerk verbod dat veranderen? Misschien wel. Op elke hoek een politie agent. Is het dat waard, in de afweging? Voorlopig vind IK van niet.

Mijn boodschap: heel voorzichtig zijn met het beknotten van vrijheden van burgers.

bron:
http://www.leodekleijn.nl/2008/01/28/vuurwerk/

Als er 1 schaap over de dam is volgen er meer. Maar of dat in dit geval geld ? ik wete het niet hoop het wel :)

Dit klinkt mij al stukken beter in de oren, eindelijk iemand die normaal nadenkt in plaats van meteen te gaan lopen schreeuwen verbied dit verbied dat ,zo simpel is het niet.

Dat er wat moet gebeuren aan de vervaagde normen en waarden in de maatschappij daar gaat het hier om niet alleen om vandalisme met vuurwerk, dat is hier een onderdeel van.
10 jaar geleden was er nog makkelijker aan zwaar vuurwerk te komen want je kon het zo in de winkel halen maar werd er bij lange na niet zoveel gesloopt als nu.

Waren ook diverse politici uit diverse partijen die al aangaven dat het voorstel te ver gaat. Zelfs politici uit de coalitiepartijen gaven dit aan. Echter zal men een politiek spel spelen en dan worden deze dissonanten verplicht voor te stemmen of gewoon verwijderd uit de partij...

Tevens wil men nu ook wilde dieren gaan verbieden in het circus. Wat gaat men straks verbieden? De fiets van wielrenners omdat die met grote regelmaat sneller dan 50km per uur in de bebouwde kom fietsen? Of omdat ze nooit en te nimmer met lichten en reflectoren fietsen?

Waren ook diverse politici uit diverse partijen die al aangaven dat het voorstel te ver gaat. Zelfs politici uit de coalitiepartijen gaven dit aan. Echter zal men een politiek spel spelen en dan worden deze dissonanten verplicht voor te stemmen of gewoon verwijderd uit de partij...

Tevens wil men nu ook wilde dieren gaan verbieden in het circus. Wat gaat men straks verbieden? De fiets van wielrenners omdat die met grote regelmaat sneller dan 50km per uur in de bebouwde kom fietsen? Of omdat ze nooit en te nimmer met lichten en reflectoren fietsen?

Er zijn nog maar weinig dingen die verboden kunnen worden.
Want we mogen zo langzamerhand niet zoveel meer.
Moeten is wat anders, we moeten heel veel, maar mogen?
:p:bye:

Heerlijk dat groenlink ook hier weer een nederlaag tegemoet heeft moeten zien. Van mij mogen ze die hele partij afschaffen komt toch niks zinnigs uit.

Er zijn nog maar weinig dingen die verboden kunnen worden.
Want we mogen zo langzamerhand niet zoveel meer.
Moeten is wat anders, we moeten heel veel, maar mogen?
:p:bye:

Ze wilden trouwens ook weer iets anders onzinnigs doorvoeren om weer iets te verbieden. Weet even niet meer wat, maar dat was ook weer krankzinnig. Had het er gisteren nog over met mijn vrouwtje. Die wil trouwens ook bestuurster/politica worden.

Back
Bovenaan