Voorlopig geen strenger vuurwerkbeleid rond jaarwisseling.

ylke

VWC lid
DEN HAAG -
Dit jaar wordt niet verder gemorreld aan het afsteken van vuurwerk. Ondanks veel protest tegen het knallen besloten regeringspartijen VVD en PvdA dat ze geen nieuwe maatregelen willen tegen de knallen.

Deze week debatteert de Tweede Kamer over vuurwerk. De coalitiepartijen zullen dan aangeven dat ze even rust in de tent willen.

Vorige jaarwisseling werden er meerdere nieuwe maatregelen genomen om vuurwerkoverlast in te perken. De meest ingrijpende daarvan was het inperken van de afsteektijden. Er mag nu op oudejaarsdag vanaf zes uur ’s avonds afgestoken worden terwijl dat voorheen al vanaf tien uur ’s ochtends mocht.

Dit jaar willen de regeringspartijen die relatief nieuwe regels nog eens in de praktijk bekijken en niet direct overgaan op nog strenger beleid. Waar de Tweede Kamer nu pas op de plaats maakt, is het kabinet wel doorgegaan met strengere regels. Staatssecretaris Mansveld (Milieu) bepaalde onlangs dat babypijltjes en Romeinse kaarsen, vanwege gevaar, komende jaarwisseling niet meer te verkrijgen zijn voor particulieren.

Bron

verbied die romeinse kaarsen maar zolang we maar kunnen afsteken vanaf 18.00uur.
we moeten gewoon gaan genieten dit jaar en elk jaar vieren alsof het de laatste is:cool:

God, moet je de reacties is lezen onder het stukje van de telegraaf.
Zie vaak voorbij komen: denk toch is aan de burgers, verbieden die hap.

Zijn vuurwerkliefhebbers dan geen burgers? Dit zegt denk ik al genoeg over de gedachtenis van sommige mensen. Denken alleen maar aan hunzelf.

ik ben niet zo positief eigenlijk.
er staat "voorlopig"...
dus volgend jaar weer een maximale anti vuurwerk discussie in de kamer.
pppfff het houdt nooit op...

Vanmiddag heeft het debat in de Tweede Kamer plaatsgevonden en ik heb dat met grote interesse live via het web gevolgd. De toon was over het algemeen positief te noemen over de afgelopen Jaarwisseling. Natuurlijk, zo links en rechts wat scherpe randjes, maar dat hoort erbij. In de kern wil men doorgaan met de huidige wet- en regelgeving, aangevuld met het verbod op de babypijl en romeinse kaars. Maar voor dit jaar dus geen verdere maatregelen dan dat.

Verschillende partijen hebben ideeën en suggesties aangedragen waaronder enkele verrassende:
- Een inleverdag voor illegaal vuurwerk (is niet haalbaar i.v.m. opslag ervan maar goed).
- In Frankrijk en België is vuurwerk het hele jaar verkrijgbaar en is er bijna geen overlast. Ga daar eens kijken en praten hoe dat komt. Bezoek staat al gepland, aldus de Staatssecretaris in een reactie.

De komende maanden zullen er zeker nog wat debatten volgen, maar dit was vorig jaar het moment dat de vlam in de pan sloeg. Nu is dat zeker niet het geval. Het blijft afwachten natuurlijk!

- In Frankrijk en België is vuurwerk het hele jaar verkrijgbaar en is er bijna geen overlast. Ga daar eens kijken en praten hoe dat komt. Bezoek staat al gepland, aldus de Staatssecretaris in een reactie.
Top! Dat moeten ze echt doen! Zoiets zinnigs heb ik al heel erg lang niet meer vernomen van de overheid. Ik durf het bijna niet te hopen, maar zou zo'n kijkje in het buitenland er dan eindelijk toe kunnen leiden dat de overheid meer vrijheid als oplossing gaat zien in plaats van meer verboden? Dit is ontzettend belangrijk nieuws.

Laten we hopen dat ze in 2017, net zoals in België, al het vuurwerk uit categorie 1 en 2 toestaan. Desnoods ook de singleshots (met de volledige EU-toegestane hoeveelheid knallading), (flash)matten en cakes uit categorie 3.
Ik blijf het een vreemde maatregel vinden waarom de romeinse kaars verboden wordt; met die beredenering kan al het vuurwerk (samen met talloze andere voorwerpen) wel verboden worden en dat lijkt mij juist weer niet de bedoeling.

Laten we hopen dat ze in 2017, net zoals in België, al het vuurwerk uit categorie 1 en 2 toestaan. Desnoods ook de singleshots (met de volledige EU-toegestane hoeveelheid knallading), (flash)matten en cakes uit categorie 3.
Ik blijf het een vreemde maatregel vinden waarom de romeinse kaars verboden wordt; met die beredenering kan al het vuurwerk (samen met talloze andere voorwerpen) wel verboden worden en dat lijkt mij juist weer niet de bedoeling.

Haha, geef ons een vinger en... Ik denk dat je dit uit je hoofd kan zetten Tim. Dromen mag altijd maar de realiteit is anders. Ik zie het eerder gebeuren dat het beleid in de landen om ons heen verder wordt aangepast, al dan niet door lokale aanvullende besluitvorming bovenop de EU-regelgeving. In feite is dat in BE ook al jaren het geval want ook daar zijn in de afgelopen decennia immers nieuwe en andere regels gekomen als het gaat om wat er verkocht mag worden. Met als volgende stap 2017. In Dld zie je langzaamaan ook veranderingen komen als het gaat om opslag e.d.

Overigens is het juist wel de bedoeling om zaken te verbieden als ze een bedreiging voor de bevolking vormen, dat is toch één van de taken van de Overheid? Nu is het toevallig een bepaald soort vuurwerk, maar morgen is het een hondenras, volgende week een zoetstof of een weekmaker in kinderspeelgoed en volgende maand bijv. een nieuw soort voertuig. Dit is dagelijkse kost hoor!!

Haha, geef ons een vinger en... Ik denk dat je dit uit je hoofd kan zetten Tim. Dromen mag altijd maar de realiteit is anders. Ik zie het eerder gebeuren dat het beleid in de landen om ons heen verder wordt aangepast, al dan niet door lokale aanvullende besluitvorming bovenop de EU-regelgeving. In feite is dat in BE ook al jaren het geval want ook daar zijn in de afgelopen decennia immers nieuwe en andere regels gekomen als het gaat om wat er verkocht mag worden. Met als volgende stap 2017. In Dld zie je langzaamaan ook veranderingen komen als het gaat om opslag e.d.

Overigens is het juist wel de bedoeling om zaken te verbieden als ze een bedreiging voor de bevolking vormen, dat is toch één van de taken van de Overheid? Nu is het toevallig een bepaald soort vuurwerk, maar morgen is het een hondenras, volgende week een zoetstof of een weekmaker in kinderspeelgoed en volgende maand bijv. een nieuw soort voertuig. Dit is dagelijkse kost hoor!!

Altijd optimistisch blijven, Gizmo ;-) Het lijkt me inderdaad onwaarschijnlijk dat er verdere verruimingen zouden komen, wanneer we realistisch zijn.

Zaken verbieden is inderdaad een taak van de Overheid (wanneer deze inderdaad bedreigend zouden zijn voor de samenleving of gevaarlijk zouden zijn voor de volksgezondheid), echter vind ik persoonlijk de keuze om romeinse kaarsen te verbieden wat overtrokken. Babypijltjes is in dat opzicht een meer logische keuze geweest van de wetgever(s). Mijn reactie was wat kort door de bocht. Het ging mij meer om voorwerpen met een primair doel en bijbehorende impact.
Ik maakte even de vergelijking in mijn hoofd met andere Europese landen welke bijvoorbeeld vuurpijlen en knalvuurwerk hebben verboden; daar zijn romeinse kaarsen vooralsnog toegestaan.

Laatst bewerkt:
Zou het niet mogelijk zijn, en als oplossing romeinse kaarsen, en of baby pijltjes om te zetten naar een soort batterij / shooting cake versie, laat ik het zo zeggen dat alles in één grote blok kan worden geplaatst ? Zodat ze niet meer los van de hand afgeschoten kunnen worden? Ik ben geen pyro technicus, maar zou dit misschien een veiliger oplossing kunnen zijn voor in de toekomst?

Ze zijn er al vrij lang...De Pearl 48, 96 Schots e.d zijn natuurlijk eigenlijk verkapte rom. kaarsen. Net zoals de saturn missileblokjes vergelijkbaar zijn met babypijltjes.

tja het is in zeker zin positief nieuws en hoop dat ze d tijden niet nog verder verkorten .
wel een beetje jammer van de romeinse kaarsen want ik had ze er ieder jaar tussen zitten .
dat er raar mee om gesprongen werd wil nog niet zeggen dat ze o zo levens gevaarlijk zijn .
alles kan gevaarlijk zijn als je er verkeerd mee om gaat dus er valt nog een boel te verbieden .
maar goed hoe het ook is, is het word het tijd dat ik maar eens op zoek ga naar een alternatief .

Goed zo..., nu de pietendiscussie nog, die kwam net ook al weer op het journaal voorbij!

Back
Bovenaan