Vogels Eemerwaard gestoord door vuurwerk

moontan

VWC lid
Vogels Eemerwaard gestoord door vuurwerk

BAARN - In de Baarnse Eemerwaard is een rel ontstaan over vuurwerk dat is afgestoken op Bevrijdingsdag. Stichting Behoud de Eemvallei zegt dat daarbij weidevogels gestoord zijn.

In het gebied leven veel beschermde vogels zoals de Kiekendief en de Kievit en die schrikken van de knallen.

De natuurbeschermers doen nu aangifte tegen het evenementenbedrijf die de vuurwerkshow organiseerde. Overwogen wordt om ook aangifte te doen tegen de provincie die de vuurwerkvergunning verstrekte.

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/237936

Fuck die ***** vogels , dan schrikken die beesten maar voor een half uurtje.

Wat een gejank weer van die hypocriete vogels hippies

Wat een onzin.. het evenementenbedrijf heeft geschoten inopdracht van de provincie/gemeente dus aangifte tegen hen kunnen ze niet doen lijkt mij..

en vindt het ook triest om een half uurtje? wij schrikken dagelijks wel is van dingen en doen toch ook geen aangifte tegen de provincie/gemeente of dergelijke instantie.. bah!

schrik ook maandelijks van rekeningen op deurmat doe toch ook geen aangifte ertegen? lol

Je zou er bijna om gaan lachen als je dat leest, maar de ernst van het verhaal is ( ook al zullen ze die zaak waarschijnlijk gelukkig niet gaan winnen ), dat er voor mijn gevoel steeds meer van dit soort acties de kop op steken en dat er in de toekomst straks ook nog naar wordt geluisterd en dat er straks ook weer serieuze wetten de kop op steken betrft het afsteken van vuurwerk.

Dat je aan het welzijn van dieren denkt vind ik een hele goede zaak, maar overdrijven en zo in het nieuws te komen vindt ik gewoon triest !!

Stichting Behoud de Eemvallei : houd jullie bezig met zaken die echt in het belang zijn voor de Eemvallei en kappen met mierenne*ken :angry:

Net even gereageerd bij RTV Utrecht:
Natuurlijk erg vervelend voor die vogels, maar ik denk dat er wel meer factoren zijn waar ze van schrikken of last van ondervinden. Deze impulsen horen nu eenmaal bij het leven. Of het nu vuurwerk, een vliegtuig, roofdieren of bijvoorbeeld roofvogels zijn. Deze dieren hebben net als mensen impulsen waarbij ze alert worden op hun omgeving en bij rust weer terugkeren op het nest. Naar mijn mening niks aan de hand dus.

Het vuurwerkbedrijf kan overigens niets kwalijk genomen worden. Zij handelen in opdracht van de Provincie. Misschien wil de stichting een klacht indienen tegen het bevrijdingsfeest? Wens ik ze sterkte mee, maar het word er niet gezelliger op zo met elkaar.

@Torr, klopt hoor. Dit soort berichten zien we idd steeds vaker. Waar het vroeger algemeen geaccepteerd was dat mensen feest vierden en tradities beleefden, wordt dit tegenwoordig steeds meer kritisch tegen het licht gehouden. Natuurlijk is het goed om kritisch te zijn en het zou helemaal mooi zijn als een midden tussen de problematiek en de belangen gevonden kan worden, maar laten we alsjeblieft niet alles in het leven proberen te rationaliseren. Want volgens diezelfde redenering zou je ook seks kunnen afschaffen. We kunnen immers klonen en dan neemt de kans op een SOA dramatisch af. Gekkigheid natuurlijk, maar ik chargeer even om mijn punt kracht bij te zetten. Niet alles in het leven zou je moeten hoeven verklaren. Soms is iets gewoon mooi van zichzelf of hoort het erbij. Mijn mening.

Cameo

die vogelvriendjes moeten zich niet zo aanstellen, mijn rust word ook regelmatig verstoord door een buurman die gaat klussen, ook maar meteen aangifte doen?

het gaat ook slecht met de bij, aangifte doen tegen de mensen die met gif in de weer gaan?

nederland word steeds zieker, zolang we maar iets hebben om over te klagen en andere mensen het leven zuur kunnen maken. lichtelijk vervelend.

Hier nog een stukje waarin meer details kenbaar worden gemaakt:

Knallend vuurwerk verstoort jonge weidevogels

De stichting Behoud de Eemvallei was stomverbaasd toen bleek dat een evenementenbedrijf, midden in de Baarnse Eemerwaard, direct achter het moerassige deel, op 5 mei een vuurwerkopstelling maakte. De stichting was daarover getipt.

Al gauw bleek dat de provincie Utrecht een vergunning aan dit bedrijf had verleend voor het afsteken van professioneel vuurwerk. Nota bene tijdens het broedseizoen en ook precies in dat gebied waar jonge kieviten en hun ouderparen rondlopen. Ze waren die dag door getuigen nog gezien. De weidevogels behoren volgens de Flora- en Faunawet tot een beschermde diersoort die niet mag worden verstoord.

sbde---vuurwerk-voorbereidingen-eemerwaard-baarn-eemvallei.jpg

Direct nam de stichting telefonisch contact op met de provincie. De toezichthoudende ambtenaar van de provincie, die ook ter plaatse in de Eemerwaard was, verklaarde dat er niets aan de hand was en alles gewoon kon doorgaan omdat volgens hem, de Flora-en Faunawet niet gold voor de Eemerwaard. Ook verklaarde hij dat de Vogelbescherming Nederland een rapport had uitgebracht waarin stond dat een kwartier lang afsteken van professioneel vuurwerk geen effect heeft op de vogelstand en dat op die grond de vergunning was verleend.

Om 22.25 uur barstte het grote vuurwerk knallend en gillend los, een kwartier lang.
De stichting heeft de volgende dag met de organisatie Vogelbescherming Nederland contact opgenomen waaruit bleek dat dit rapport helemaal niet bestaat.

De stichting zal bij de politie aangifte doen.

Bron: Eemvallei

EDIT: Zie zojuist dat dit al gepost is door DarkSoul in een ander topic :p

Gaat lekker zo.
Het vreemde is dat we 1 loket hebben voor het aanvragen van een vergunning,de provincie.
Maar bij elke vergunnin staat er steeds weer bij,dat je misschien ook nog een a.p.v vergunning moeten hebben of een vergunning voor de flora en faunawet,evenementenvergunning.....etc,etc.
Waarom nu dat 1e loket......

Het broedseizoen is ook nog eens het vuurwerkseizoen,dus als die "groenen"het voor het zeggen krijgen kunnen we het vuurwerk wel vergeten.

De verstoring van 10/15 minuten is NIET schadelijk voor de dieren,en een vogel die zit te broeden op een nest laten zijn eiren niet alleen."Niemand laat zijn kind alleen"

Wij weten het, 500gram. Het is heel frustrerend. Zoals ik al zei; je kunt altijd wel iets verzinnen om iets te verbieden. Tegenwoordig zijn er allerlei belangenverenigingen of stichtingen die het (op zich oprecht bedoelt) opnemen voor hun specifieke belang "waar alles voor moet wijken". Het evenwicht lijkt zoek. Natuurlijk; als je rationeel kijkt naar de noodzaak van een vuurwerkshow sta je als liefhebber of schietbedrijf uitermate zwak in een discussie. De TT in Assen (de flora/fauna en het milieu), de wereldhavendagen (denk aan die arme visjes!), maar ook de kleinere evenementen zoals een BBQ in je achtertuin, zouden derhalve ook geschrapt kunnen worden als mogelijke activiteit. En als alles geschrapt is gaan we met z'n allen terugdenken aan hoe leuk het vroeger was toen bezigheden en traditie nog gewoon gedaan mochten worden omdat het leuk is.

Sorry dat ik een beetje begin te preken, maar dit soort ellende is de achillespees voor onze Nationale vuurwerktraditie. Hier moeten we, op alle mogelijke manieren, voor strijden.

De verantwoordelijke voor de bewuste show adviseer ik zo snel mogelijk een deskundig rapport op te laten stellen door een onafhankelijk orgaan. We moeten deze onzin echt niet pikken. Zoals 500gram al zegt; die vogels zaten zeer waarschijnlijk diezelfde avond alweer op het nest.

Cameo

wat een gezeur zeg.. er valt sowieso al weinig te behouden qua natuur in Nederland binnen elke kilometer staat wel bebouwing en ligt vol asfalt, dus echt natuur hebben we niet, maar we moeten wel rekening houden met een paar vogels die in een weiland rondlopen.. Laat die mensen lekker ergens in een hutje op de hei gaan wonen, hebben wij geen last van hun en hoeven zij niet bang te zijn dat er 1 of andere vogel schrikt van een paar knallen..

Ik denk dat de provincie hier wat fouten heeft gemaakt. Het lijkt mij eerlijk gezegd (ook al ben ik een enorme vuurwerkliefhebber en absoluut geen vogelliefhebber)niet handig om tijdens het broedseizoen in een natuurgebied vuurwerk af te steken, er was misschien wel een betere locatie te verzinnen. Je kan natuurlijk ook proberen een oplossing te vinden waar iedereen tevreden mee is (of althans de meeste...) Dit soort situaties geven het vuurwerk alleen maar een slechter imago (dat wordt als boosdoener neergezet :mad:), vooral bij onze groene 'vrienden'.

Daarnaast vind ik het ook vreemd dat ze op het gemeentehuis verwijzen naar een rapport wat schijnbaar niet lijkt te bestaan.

Het lijkt mij ook dat het schietbedrijf niets te verwijten valt, zij hadden alle papieren voor elkaar en voldeden dus aan de regels.

... Je kan natuurlijk ook proberen een oplossing te vinden waar iedereen tevreden mee is (of althans de meeste...) ...
Helemaal mee eens. Daarom is het ook zo jammer dat in plaats van een dialoog, de stichting direct aangifte heeft gedaan bij de politie. Daarmee ga je, nog voor er gezamenlijk naar alternatieven gekeken kan worden, direct een traject in waarbij partijen tegenover elkaar komen te staan. Dat is jammer, want Provincie en de Vogelliefhebbers moeten er samen uitkomen.

Cameo

Laten we helder blijven in elke tuin,park weiland,etc,etc broeden weleens vogels,maar om nu van een mug een olifant te maken lijkt mij erg ver gaan.

Er is degelijke een rapport over vuurwerk en natuur,daarin zijn waarneming in opgenomen van de reactie van de vogels tijdens en na het vuurwerk,er is zelfs een telling gedaan.
Voor het vuurwerk zijn de vogels geteld en de soorten en de dag erna.
Stel je vraagt een vergunning aan 14 weken van tevoren,dan zitten de vogels nog lekker in spanje of een ander land,hoe moet je dit nu beoordelen.

Deze ontwikkelingen zijn nu al 3 jaar bekend,en nu begint het steeds meer vorm aan te nemen.
Als bedrijf blijft altijd verantwoordelijk voor dit soort vergunningen,staat ook in je vergunning.
Ik vind dat de gemeente hier de schuldige in is,zij weten wel welk gebeid beschermd is of waar de vogels broeden en die geven een verklaring van géén bezwaar af aan de provincie.

Laten we maar hopen, dat het hier bij blijft.

Als ik het goed gelezen heb, heeft de stichting ook eerst contact opgenomen met de provincie, maar heeft de provincie gezegd dat er aan de voorwaarden werd voldaan van een rapport geschreven door de vogelbescherming. Als zo'n rapport dan later niet blijkt te bestaan, dan is dat een grove fout.

Ik weet niet op welke termijn de stichting dit kenbaar heeft gemaakt aan de provincie, maar ik denk dat de provincie hier een betere rol had kunnen, maar ook moeten spelen (als alles waar is wat er in het artikel staat naturrlijk!)

Maar ik ben het helemaal met je eens dat je beter het gesprek kunt aangaan om samen een oplossing te zoeken i.p.v. naar de rechter te stappen. Dan zit de deur naar een middenweg op slot en dat is altijd jammer.

van dit soort nieuws berichten moeten wij weer schrikken .
en dan is er in eens niemand meer die het voor ons op neemt of aangifte doet :p

In 2007 was er al een zaak tussen Action Fireworks en de "Vereniging voor natuurstudie en -bescherming IJsseldelta", gevestigd te Kampen.

De uitspraak van de rechter in deze zaak:

De Voorzitter is overigens van oordeel dat in dit geval de bescherming van de waarden waarvoor het Vogelrichtlijngebied IJssel is aangewezen, te kort is geschoten. Niet onaannemelijk is dat zich als gevolg van het ontsteken van vuurwerk gedurende het broedseizoen verstorende effecten zullen voordoen. Hoe ernstig deze zijn en wat daarvan uiteindelijk de gevolgen zijn, is niet bekend. De stelling van de zijde van verweerder dat aangenomen moet worden dat geen effecten zullen optreden, omdat hierover geen nadere gegevens bekend zijn, schiet te kort. Ter zitting heeft verweerder echter medegedeeld dat op provinciaal en landelijk niveau een beleid in ontwikkeling is met betrekking tot de toelaatbaarheid van diverse activiteiten in uiterwaarden die als Vogelrichtlijngebied zijn aangewezen. Voor zover verzoekster vreest dat op deze locatie volgend jaar opnieuw vuurwerk zal worden ontstoken, enkel en alleen omdat dat dit jaar is toegestaan, behoeft dan ook geen grond te bestaan.

http://jure.nl/ba3692

zaterdag 8 mei 2010 12:31 uur
"Weidevogels Eemerwaard niet gestoord"

BAARN - De weidevogels in de Baarnse Eemerwaard hebben niet zoveel last gehad van het vuurwerk op Bevrijdingsdag en alles is keurig verlopen volgens de regels. Dat is de reactie van de provincie op klachten van natuurbeschermers.

Bij de Eemerwaard leven veel beschermde vogels als de Kiekendief en de Kievit. Stichting Behoud de Eemvallei zegt dat de weidevogels gestoord zijn door het vuurwerk op 5 mei.

De natuurbeschermers willen aangifte doen tegen het evenementenbedrijf dat de vuurwerkshow organiseerde, en tegen de provincie die de vergunning had verstrekt.

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/238010

De provincie zegt dat uit onderzoek blijkt dat de Flora- en Faunawet niet is overtreden, en dat de gemeente Baarn ook geen bezwaar had.

Men draait door in NL...

Nog even en je mag geen scheet meer laten in je woonkamer, omdat anders de buren er wel eens last van zouden kunnen hebben door stankoverlast of geluidsoverlast.
Laten ze dan ook dat kieviet eieren rapen eens echt verbieden! Door dat rapen weet je tenminste zeker dat je geen kleine kievieten meer ziet...Of mag je straks ook je hond niet meer aangelijnd uitlaten omdat ie dan belemmerd word in zijn vrijheid...
Ik woon zelf op een plek waar vaak vrachtvliegtuigen in een dalende lijn naar Schiphol overkomen, en ga mij nou niet vertellen dat die bulderende motoren dan ook niet schadelijk zijn voor die arme vogeltjes...gaan ze daar dan ook aangifte tegen doen, dus tegen al die vliegvracht bedrijven?
En dan hebben die 'groenen' het over 'het leefbaar houden van de omgeving'...alsof die omgeving alleen van hen is...
Begrijp mij goed ik ben een dierenliefhebber, en de natuur kan echt wel tegen een stootje hoor. Laten die groenen zich eens meer druk gaan maken over die arme vogels door die olieramp in de V.S. dat zou pas zoden aan de dijk zetten.

Excuses, als ik doordraai, maar ik word echt zo af en toe niet goed van dat gedoe omtrent dit soort zaken in NL.

Ach, meteen aangifte doen zie ik als een zeer zwakke zet. Waarom zijn ze niet gewoon het gesprek aangegaan met de betrokken partijen om te kijken hoe het de volgende keer beter kan worden aangepakt? Jammer.

zaterdag 8 mei 2010 12:31 uur
"Weidevogels Eemerwaard niet gestoord"

BAARN - De weidevogels in de Baarnse Eemerwaard hebben niet zoveel last gehad van het vuurwerk op Bevrijdingsdag en alles is keurig verlopen volgens de regels. Dat is de reactie van de provincie op klachten van natuurbeschermers.
De provincie zegt dat uit onderzoek blijkt dat de Flora- en Faunawet niet is overtreden, en dat de gemeente Baarn ook geen bezwaar had.

Kijk, dit zijn berichten waar ik weer een beetje vrolijk van wordt. Ik ben blij dat de ambtenaren in deze zaak tenminste tegengas hebben gegeven en niet zoals ik eigenlijk had verwacht een meelevend oordeel hebben geveld naar de stichting toe.
Hopelijk heeft dit in de toekomst ook nog niet een nadelig verder verloop.

Back
Bovenaan