Voer snel schadetax op vuurwerk in

moontan

VWC lid
Bezoekers Gelderlander: voer snel schadetax op vuurwerk in
door Rob Jaspers

NIJMEGEN - Het pleidooi van de burgemeester van Zaltbommel voor een speciale wetgeving voor de dagen rond oud en nieuw lijkt goed te vallen onder lezers van De Gelderlander en bezoekers van deze site.

Vernield bushokje na nieuwjaar in Westervoort. foto Henk Rodrigo
DG_F2_3273425-fotob_637253b.jpg

Ze zien veel in acties om jongeren via snelrecht aan te pakken. Dat blijkt uit een eerste inventarisatie van de vele reacties op een enquête van de krant over de overlast tijdens de jaarwisseling. In twee dagen tijd reageerden meer dan duizend lezers op de enquête. Vele honderden lezers geven eigen suggesties voor de aanpak van de excessen.
Veel lezers pleiten voor de verkoop van alleen siervuurwerk. Anderen willen ook dat verbieden. Zij houden een pleidooi voor professionele vuurwerkshows tijdens oudjaar in dorpen en steden. Lezers uit Amerongen en Arnhem laten weten dat het tijd is voor een schadetax op vuurwerk. Dan kan in elk geval de enorme schadepost voor gemeenten, particulieren en ondernemers worden beperkt.

Een grote groep lezers wijst op de verantwoordelijkheid van de ouders. " Ik moest het niet in mijn hoofd halen vuurwerk voor oudejaarsavond af te steken. Nu zie je kinderen van 10 die hier al lak aan hebben", schrijft een lezer uit het Nijmeegse Brakkenstein. Een lezer uit Beuningen vindt dat sommigen overdrijven. "Vroeger was het niet anders", meent hij.

Veel lezers pleiten voor een superstrenge aanpak door de politie. Eerder deze week waarschuwde de Nijmeegse korpschef Henk van Zwam voor een wedloop met jongeren op dit punt. Hij wil juist in gesprek met jongeren en ouders.

Bron
http://www.gelderlander.nl:80/dgbin...lander-voer-snel-schadetax-op-vuurwerk-in.ece

Met een schadetax krijg je ze echt niet te pakken hoor...
Enige die je daarmee benadeelt zijn de gewone mensen en de freaks...
De "mongooltjes" die dit soort dingen doen halen hun spul toch in het buitenland en zullen dus totaal geen last hebben hiervan...
Zie ze al staan een rotje vasttapend aan een verkeersbord :bonk:

Een schadetax...dan wordt het alleen maar duurder, en ook ingewikkelder voor de dealers; moeten die dan een gedeelte van de winst afdragen aan de overheid? Hogere vuurwerkbelastingen dus? Moeilijk uitvoerbaar lijkt me.
Steviger straffen, oa middels snelrecht, lijken mij ook een uitstekend idee.
Verbieden van knalvuurwerk? Dat is toch al verboden? De rotjes die nu worden verkocht knallen niet echt. De illegale invoer zal groter worden. Dit zal dus niet werken en met de EUwetgeving over vuurwerk op komst is dit ook onzinnig om te bespreken.
Verandering van moraal zal pas over lange duur tot stand kunnen komen. Het is iets wat zeker de aandacht verdient, meer nog dan reclameacties om verstandig met vuurwerk om te gaan, dat weten de meesten toch wel. Ipv 'je bent een rund als je met vuurwerk stunt' iets als 'je bent een zak als je dingen vernielt', zoiets, met dan een voorbeeld van de zware straffen die er op staan. Langzamerhand zal de teneur dan wel omslaan. Hoop ik...

Back
Bovenaan