Vier maanden cel geëist voor nieuwjaarsrellen in Moordrecht

ylke

VWC lid
Vier maanden cel geëist voor nieuwjaarsrellen in Moordrecht

MOORDRECHT - Justitie heeft cel- en werkstraffen geëist tegen relschoppers uit Moordrecht. Afgelopen jaarwisseling bekogelden ze agenten, ME'ers en buurtbewoners met stenen en vuurwerk. 'Ik vreesde voor mijn leven', aldus een agent.

Agenten komen rond 4.20 uur af op een melding dat ruiten zijn ingegooid bij nieuwbouwhuizen aan de Koningin Julianastraat. Als ze bij een van de bewoners binnen kijken, zien ze grote glasscherven en twee straatklinkers liggen. Als ze de schade bekijken, gaat het opnieuw los.

Er vliegen stenen, vuurwerk en flessen door de ramen. Terwijl boven nog een kind in bed ligt, moeten beneden de agenten en bewoners zich achter een muur verschuilen om niet geraakt te worden. De voordeur staat nog op een kier en net als een van de agenten die dicht wil doen ontploft daar nog een zwaar stuk vuurwerk.

'Ik had de indruk dat iemand mij wilde vermoorden', verklaart een van de agenten later. 'In hun stemmen hoorde ik een enorme haat.' De tien tot vijftien Molukse jongeren buiten roepen dingen als 'op******en, ******joden'.

Geweld verplaatst zich

Na een paar minuten lopen de jongeren verder. Ze verzamelen zich bij het JWF-gebouw (wijkgebouw Johan Willem Friso).

De politie komt daar vervolgens met opgeroepen versterking en ME naartoe. Auto’s worden bekogeld en bij de aanhoudingen wordt een ME'er geschopt en geslagen. Achttien jongeren worden aangehouden en bewoners beklagen zich over het harde optreden van de politie.

Eenmalig incident

Justitie eist tegen vier van de vijf verdachten een werkstraf van 240 uur. Ze krijgen geen huisarrest tijdens de komende jaarwisseling. 'We gaan uit van een eenmalig incident', zegt de officier van justitie. 'Laat ze de komende jaarwisseling maar bewijzen dat ze het ook normaal kunnen vieren.' Als stok achter de deur is een maand voorwaardelijke celstraf geëist.

De vijfde verdachte gaat als het aan het Openbaar Ministerie ligt wel de cel in. Hij is al vaker met justitie in aanraking geweest. 'Dat heeft kennelijk niet geholpen', aldus de officier van justitie. 'Naar mijn mening is het nu klaar. Een werkstraf zou niet passen.' Justitie eist vier maanden cel, waarvan een maand voorwaardelijk.

De rechter doet op 20 december uitspraak.

Bron

Raar dat er in Nederland sprake is van escalatie als de politie op de proppen komt en dan 'tendentieuze' kreten als 'ik vreesde voor mijn leven' aangehaald worden. In de jaren '70, '80 en '90 toen er veel meer rellen waren, werden dat soort achterlijke kreten toch ook niet gebezigd?

Positief lijkt de berichtgeving over de eis te zijn. Krijgen ze in die buurt dan een fraai staaltje provoceren te zien om te testen of dat het rustig blijft?

Het stuk lijkt weer geschreven met het doel sensatiezucht en het manipuleren van burgers. Heel jammerlijk dat dit soort stukken veelal bijdragen aan meer haat jegens de politie. Of is dat soms het doel van diezelfde media? Nieuwe incidenten creëren met als doel het vullen van de pagina's?

Hopelijk meer positieve berichten met betrekking tot de jaarwisseling komende weken. Vuurwerkbril, Vrolijk vuurwerk et cetera. Kom maar op!

Achttien jongeren worden aangehouden en bewoners beklagen zich over het harde optreden van de politie.

Het moet in Nederland toch niet gekker worden, lijkt me toch juist goed dat de politie tegen zulke gasten hard optreedt. Doen ze eens iets en dan is het weer niet goed :bonk:

Hoe kan je daar nou over oordelen? Vaak genoeg buitensporig politie geweld gezien.

Ik kan hier zeer zeker over oordelen aangezien ik het helaas zelf genoeg heb gezien en ook heb mee gemaakt en ik moet zeggen dat ik soms de optredens van de politie moet goedkeuren.

'Ik had de indruk dat iemand mij wilde vermoorden', verklaart een van de agenten later.

En precies deze uitspraken verklaren waarom er zoveel mensen in Nederland geen respect hebben voor de politie en andere hulpdiensten.
In een situatie als deze geef je ze toch een knuppel in de nek en ga je geen verklaringen als bovengenoemd geven aan de media/buitenwereld.

Gewoon neermeppen, afvoeren, een nachtje koude cel, vernedering en opzouten. Daar moeten die lui aan denken als ze de gedachte krijgen het nog eens te proberen bij meneer agent.

Eenmalig incident

Achja, laten we het maar weer een eenmalig incident noemen. :rolleyes: Onbegrijpelijk ook weer. Een stage voor Nederlandse agenten in bijvoorbeeld Spanje zou zeker ogen openen. Daar gaat het er heel anders aan toe als je de politie lastig valt.

En precies deze uitspraken verklaren waarom er zoveel mensen in Nederland geen respect hebben voor de politie en andere hulpdiensten.
In een situatie als deze geef je ze toch een knuppel in de nek en ga je geen verklaringen als bovengenoemd geven aan de media/buitenwereld.

Gewoon neermeppen, afvoeren, een nachtje koude cel, vernedering en opzouten. Daar moeten die lui aan denken als ze de gedachte krijgen het nog eens te proberen bij meneer agent.

De overheid/politie pakt alles verkeerd aan. Strandrellen, facebookrellen, supersnelrechten met oud en nieuw. Roepen dat ze respect moeten krijgen en van "hulpverleners" blijf je af!

Als ergens een vreugde vuur is komen ze met 20 man op af om een vuurtje te doven. Is er een facebookafspraak staan er al 10 ME bussen klaar. Voetbal rellen ook, de politie is de derde relpartij. Grootmacht komen ze al op je af als je met 10 man naar een stadion loopt

De politie moest maar eens gepaste afstand nemen en niet overal zo dik op gaan zitten en ingrijpen wanneer het nodig is. En nu ook weer. Zijn die jongens opgepakt mogen ze dit jaar het nog een keer proberen. Half zacht beleid is het. Of je pakt iets aan of niet. En ga geen dingen aanpakken wat niet nodig is. Zoals met oud en nieuw die vreugde vuurtjes behalve dan als het echt een dreiging vormt maar alles vormt tegenwoordig direct een bedreiging en dat merk je wel met de teksten: "Ik dacht dat ze me wilden vermoorden" Alsof je in één of andere soap speelt. Dat is je beroep man, mensen hebben een hekel aan de politie dat is een feit, hoe naar dat ook is. Je hoeft niet te verwachten dat als je tussen de rellen komt iedereen zegt; "Nou de politie is er, we gaan ons gedragen" of "Hey onze vrienden van de politie zijn er ook, laten we nu maar stoppen anders gaan ze fouten dingen over ons denken"

Ik denk dat ze dit soort dingen in de toekomst gewoon heel anders moeten gaan aanpakken.

Ach de politie kan helemaal niks verkeerd aanpakken als er geen incidenten zijn, we kunnen best concluderen dat er incidenten genoeg zijn.ipv de politie aan te vallen kunnen we ook de grafbakken aanpakken die de incidenten creëren OF zijn dat ineens koorknaapjes, ik ben op zich geen politie fan want ze maken veel fouten maar om zoals sommigen hier nou met bossen bloemen en psychische hulp naar de overlastgevers te rennen gaat me wat te ver hoor.oog om oog klinkt mij bijna steeds beter in de oren.

dus met 4 man een containertje illigaal vuurwerk importeren en verhandelen is een criminele organisatie en word 5 jaar cel tegen geeist.

met 18 man ruiten ingooien, de politie bedreigen, zwaar vuurwerk naar de politie gooien.
flessen, stenen en vuurwerk in een huis gooien is een eenmalig incident.
en dan krijgen ze hooguit een werkstrafje EN ze lopen de volgende oud en nieuw weer vrij rond zonder beperkingen.

yeah right
het gaat een keer gebeuren dat iemand het recht in eigen hand gaat nemen.....

Ach de politie kan helemaal niks verkeerd aanpakken als er geen incidenten zijn, we kunnen best concluderen dat er incidenten genoeg zijn.ipv de politie aan te vallen kunnen we ook de grafbakken aanpakken die de incidenten creëren OF zijn dat ineens koorknaapjes, ik ben op zich geen politie fan want ze maken veel fouten maar om zoals sommigen hier nou met bossen bloemen en psychische hulp naar de overlastgevers te rennen gaat me wat te ver hoor.oog om oog klinkt mij bijna steeds beter in de oren.

Ik kan hier zeer zeker over oordelen aangezien ik het helaas zelf genoeg heb gezien en ook heb mee gemaakt en ik moet zeggen dat ik soms de optredens van de politie moet goedkeuren.

Dus je was er niet bij? Ik heb dan weer vaak de andere kant van het verhaal meegemaakt, met name de ME kan zich soms behoorlijk misdragen.

Laten we het er maar op houden dat geen van ons beiden precies weet wat er gebeurt is en we dus geen oordeel kunnen vellen.

Back
Bovenaan