[Video/verslag/foto's] Nancy (Fr) 5-12-2009: Pyromusical voor Sinterklaas!

RedBaron

Pyroworld
Verslag van het vuurwerk van nancy van 5 december 2009 j.l kun je vinden in post nr 4

Ook dit jaar weer zal op het Stanislas plein in de franse stad Nancy op niet mis verstane wijze sinterklaas worden ingehuldigd met een groot defilé van praal wagens,(dans) groepen en een grote Pyromusical.

Wat zeg je? voor Sinterklaas!? ja voor Sinterklaas! Dit feest wordt in de stad Nancy op een zeer uitbundige manier gevierd. En daarbij hoort een enorm vuurwerk. Wat geschoten word vanaf de daken (dus pieten maak even plaats) en van achter het plein.

NANCY_PRESTATECH_SAINT_NICOLAS_6-12-2008_055.jpg

NANCY_PRESTATECH_SAINT_NICOLAS_6-12-2008_066.jpg

NANCY_PRESTATECH_SAINT_NICOLAS_6-12-2008_059.jpg

Het geheel wordt omkaderd met rand animatie. Ook tijdens de show zie je van alles gebeuren op, in en voor de gebouwen, en natuurlijk op het plein. Vorigjaar zijn we hier voor het eerst geweest. En ik heb me staan verbazen over de grootsheid waar de goedheiligman mee wordt binnen gehaald in de stad.

Net als voorgaande jaren zal ook dit jaar Prestatech Artifices het vuurwerk gaan verzorgen. het spektakel vind plaats op 5 december, en gaat van start om 19:00 uur. Mocht je gaan, wees op tijd. Het plein is niet zo heel erg groot. Vol=vol En dan wordt het plein afgesloten en kan je er niet meer op.

Laatst bewerkt:
zo he dus sinterklaas is dus sinterklaas wordt dus niet alleen in nederland gefiert . dit is iets wat ik nog niet heb gezien .
die fotos maken mij heel nieuws gierig naar de komende film . :)
als er gefilmt wordt natuurlijk :bye:

Dat de inhuldiging van Sinterklaas ietsje professioneler en spectaculairder verloopt in het franse Nancy dan in Nederland. Dat heb je waarschijnlijk vorig jaar al kunnen lezen en zien. Dus zijn we wederom afgereisd naar het franse Nancy om daar weer het spektakel te aanschouwen.

Deze zaterdag zijn we dus al rond 12 uur vertrokken richting Frankrijk. Maar eerst moesten we nog naar het station van Bergen op Zoom, kennelijk wilde er nog iemand mee die ook graag wilde zien hoe men in Nancy een kinderfeest opleukt met wat vuurwerk. Aangekomen in Bergen op zoom stond hij daar al op ons te wachten: Fred 810!

PRESTATECH_NANCY_5-12-2009_003.jpg

PRESTATECH_NANCY_5-12-2009_006.jpg

Ik zelf had nog niet ontbeten deze morgen. Dus snel even uitgestapt om daar wat koffie en een saucijzenbroodje te scoren. Ondertussen Gerdo op pad gestuurd om wat bandjes voor mijn video cameras te kopen. Nadat ik de hele bende naar binnen had gesmeten, En Gerdo terug gekomen was met bandjes zijn we dan echt vertrokken richting Frankrijk.

Net voor Brussel nog een tussen stop gemaakt bij een tankstation om wat drinken nog te scoren.. Naja drinken... Soep :D Terwijl we buiten op het parkeerterrein ons tegoed doen aan deze soep. En Fred kennelijk verslaafd is aan chocoladebroodjes (later hier meer over) zien we tegen over ons een auto geparkeerd staan waar een typisch kak gezinnetje uit stapt afkomstig uit Nederland, niet te missen.

PRESTATECH_NANCY_5-12-2009_012.jpg

PRESTATECH_NANCY_5-12-2009_013.jpg

Tot onze verbazing begint zich een echt typisch aso Hollands tafereeltje af te spelen. De vrouw uit de auto begint op haar gemak de auto te ontdoen van allerlei troep en vuilnis. Op zich niet zo erg, maar ik vind het wel gigantisch asociaal als je dat gewoon letterlijk uit je portier op straat kwakt. Dit terwijl er een grote vuilnis container voor je auto staat.

Wij staan dit zo aan te kijken. De ergernis begon bij mij parte te spelen, dus al snel knalde ik mn eerste opmerking eruit richting dat stelletje: België is geen openbare vuilstort hoor!? Of smijt je thuis voor je deur ook alles uit je raam en auto zo op straat? Zó typisch he Hollanders (zegt deze halve belg :D) in het buitenland. Ze kunnen en willen zich niet gedragen.

PRESTATECH_NANCY_5-12-2009_015.jpg

PRESTATECH_NANCY_5-12-2009_016.jpg

De man die ook buiten stond kijkt me aan alsof hij water ziet branden, en de vrouw gaat onverstoorbaar door met het leeg bere van de auto. Al snel volgde een paar opmerking van Gerdo en Fred. De vrouw kijkt dan ineens wel om, en gaat vervolgens zonder 1 woord weer te zeggen verder met wat ze aan het doen was. Ik besloot toen toch maar de auto in te stappen want ik had geen zin in een escalerend gebeuren daar op dat parkeer terrein. Terwijl we weglopen kon ik het dan toch net niet even laten om op kwade toon te roepen dat het achterlijke asociale Hollanders zijn :D

Maar goed, snel weer door richting Nancy! Na een 2 tal uurtjes passeerde we dan ook de Luxemburgse grens. Daar hebben we even gestopt om de benen te strekken en om wat goedkoper te kunnen tanken als in Nederland, en dat scheelt toch al snel een 12 cent per liter diesel. De hele reis hebben we regen gehad tot we Nancy binnen reden toen was het droog, en het bleef droog totdat we weer vertrokken!

PRESTATECH_NANCY_5-12-2009_018.jpg

PRESTATECH_NANCY_5-12-2009_022.jpg

Snel onze spullen uit de auto gepakt en richting het Stanislasplein gelopen waar het hele spektakel gehouden zou worden. Het was al aardig druk op het plein. Ik had met Prestatech het een en ander afgesproken. Maar ik kan hen niet zo snel vinden, en de gsm werd niet beantwoord. Goed, dan gaan we maar alvast ons plekje opzoeken dan komt dat zo direct nog wel.

Terwijl we ons settelen op ons spot ben ik maar even richting het vuurwerk gelopen om de geplande meeting gestalte te geven met Prestatech. Maar daar kwam ik helaas niet bij. Dus ik besloot om naar een bewaker bij het hek te lopen. Deze deed tot mijn stomme verbazing net alsof hij oost Indisch doof was. Gromm.. Dan gaan we maar even verder lopen. Daar bij een andere stuk van het hek stond nog een bewaker. Deze jongeman sprak geen val kapot Engels, en mijn Frans .. ja ik kan het redelijk verstaan.. maar spreken is op zo een moment andere koek (ik moet daar echt een knop voor in mn kop omzetten wat gewoon alla minut niet gaat) dus dan maar Engels.. ja dus niet.

PRESTATECH_NANCY_5-12-2009_024.jpg

PRESTATECH_NANCY_5-12-2009_027.jpg

Naja ikke licht gefrustreerd terug gelopen naar onze plek. Daar aangekomen Fred even mee genomen naar de productie leider die kennelijk wel wat meer behulpzamer was. In een rare combinatie van Frans en Engels kwamen wij er achter dat Eric van Prestatech rond 19:00 uur bij de regie zou moeten zijn. Kijk hier konden we wat mee! Terug gelopen richting Gerdo die nog op onze plek was. Was hij intussen ook al gebeld door Eric.

Om 19:00 uur richting het midden van het plein gelopen. Geprobeerd ja.. want het plein was inmiddels stamp vol, er was geen doorkomen aan. Dan maar ná de show. De show die om 19:30 begon, begon met een aantal fraaie bommen en gasvlammen op het dak van de gebouwen voor ons redelijk kalmpjes nog. Maar al snel knalde de eerste singleshots achter de gebouwen de lucht in. En kort daarop ragde men een eerste partij mines vanaf de daken de zwarte hemel in.

PRESTATECH_NANCY_5-12-2009_028.jpg

PRESTATECH_NANCY_5-12-2009_032.jpg

Net zoals andere jaren zit er rond dit vuurwerk een heel verhaal. Dit verhaal wordt tijdens en tussen de stukken vuurwerk verteld. In een van die tussen stukken werden we net als vorig jaar weer getraceerd op sneeuw wat vanuit enorme kanonnen het plein opgeknalt werd. Dit jaar had men er ook voor gekozen om een ring aan een grote hoogwerker op te hangen. op deze ring had men diverse singleshots, candles, fonteinen en multiflashes gemonteerd. We konden die dus regelmatig terug zien in de show.

Een van de mooiste stukken uit de show vond ik deze avond het stuk onder begeleiding van "Danse de macabre" een muziek stuk wat sommige van ons kennen uit het spookslot van de Efteling. Mines die prachtig op de ritmische muziek gingen. Het stuk werd afgesloten met een aantal snoeiharde salute mines.

PRESTATECH_NANCY_5-12-2009_034.jpg

PRESTATECH_NANCY_5-12-2009_037.jpg

En dan was het tijd om Sinterklaas op grootse wijze te introduceren. Dit gebeurde door de man op een enorme hoogwerker omhoog te sturen. zodat iedereen hem goed kon zien. Dit ging gepaard met enorm veel rook en fonteinen die aan de bak van de hoogwerker gemonteerd waren. Na een toespraak vanaf grote hoogte door de goedheiligman. Vond hij het tijd om de rest van het vuurwerk aan te steken. Dit deed hij door met zn staf symbolisch het vuurwerk aan te steken. Met andere woorden: Een seconde fontein ontbranden op de top van zn staf. na dat hij samen met het publiek aftelde.

Terwijl de eerste mine alweer vertrokken was, zakte de hoogwerker weer langzaam naar beneden en ging het vuurwerk weer op volle kracht verder. De rest van de show was gewoon prachtig en zeer creatief om te zien. hoe prachtig? bekijk de video zo maar even :). De show eindigde in een prachtig zilveren finale met als afsluiting een spectaculaire mine run gevolgd door een massa salute mines. Een terechte daverend applaus van het publiek op het plein volgde.

PRESTATECH_NANCY_5-12-2009_039.jpg

PRESTATECH_NANCY_5-12-2009_041.jpg

Na de show hadden we dan alsnog een gezellige en amusante meeting met Eric van Prestatech en zn show ontwerpen. Na een leuk gesprek hebben we afscheid genomen en zijn we teru gelopen naar de auto. Terwijl we terug liepen passeerde we een muziek instrumenten winkel dat kennelijk allerhande spullen verkocht voor onder andere elektrische gitaren. Gerdo bedacht zich geen moment en begon aan Fred het een en ander uit te leggen wat die aparaatjes in de vitrine toch allemaal waren... Gerdo die is kennelijk niet op de hoogte is van de hobby's van Fred: elektrische gitaar spelen.

Dus al snel onderbraken we Gerdo en legde we toch maar even uit dat zijn uitleg allerminst zinvol was :D. Op het parkeer terrein aangekomen komen de heren tot ontdekking dat ze nog moesten plassen. Dit moest dan kennelijk maar in zo een automatisch publiekelijk toilet.. Die hadden ze even ervoor zien staan.. Nee het kon niet tegen een boom.. het moést daar. Goed wij terug lopen. Aangekomen. 20ct in dat ding en open gaat de deur automatisch. Terwijl Gerdo instapt maken Fred en ik een V gebaar uit startrek, en roepen: scotty beam me up :D

PRESTATECH_NANCY_5-12-2009_045.jpg

PRESTATECH_NANCY_5-12-2009_049.jpg

Even erna was het de beurt aan Fred. Terwijl hij naar binnen gaat en de deur dicht gaat begint Gerdo ontzettend hard een schaap na te doen. Alsof daar binnen een schaap ter plekke geschoren en geslacht werd :D De mensen die voorbij kwamen lopen wisten niet wat ze zagen en hoorden. Mij kon je ondertussen ook zowat bij elkaar vegen :D

Na dit Hollands debielen tafereel snel naar de auto gelopen en richting huis gereden. Onderweg hebben besloten we dat we nog wel wat wilde eten. Dus dat werd dan vlak bij mij in een van de beste Shoarma zaken uit de regio :) Maar voordat we daar waren toch nog even in Luxemburg gestopt om daar nog even snel wat kleins te eten om de honger een beetje te stillen. Beetje? naja.. een broodje shoarma :D

PRESTATECH_NANCY_5-12-2009_054.jpg

PRESTATECH_NANCY_5-12-2009_056.jpg

Fred echter niet.. Die heeft kennelijk wat met chocolade broodjes. En dus had hij weer de nodigde chocolade broodjes gescoord. Tsja.. je moet er maar van houden :) Toen we eenmaal terug in Nederland waren toch nog maar naar mn favoriete shoarmatent gegaan. ondertussen was het al in België gaan regenen, en hard ook. En dat deed het de hele nacht verder.

Toen we uitstapte bij de shoaramazaak was het dood stil op straat, geen mens op straat. Dus ook binnen was het rustig. Snel besteld en happen maar weer! na een halfuurtje gingen we weer naar buiten. Terwijl het buiten nog lekker door regent zien we tot onze stomme verbijsterende verbazing dat er op de ruit van de auto een bekeuring zat!???

PRESTATECH_NANCY_5-12-2009_068.jpg

PRESTATECH_NANCY_5-12-2009_071.jpg

What the.. Er is geen hond op straat, het regent, we zijn niemand tot last, en dan krijgen we een bekeuring ??? Hebben die gasten dan echt, echt niks zinnigers te doen dan mensen om 2 uur 's nachts te beboeten omdat ze in een verlaten lege straat even geparkeerd staan??? Het is een zuiver en typisch gevalletje van burgertje pesten, en nog snel even voor het einde van het jaar de bonnenquotas nog proberen te halen. Men had ook even binnen kunnen roepen of die auto weg kon, immers de deur stond open. Maar nee gewoon laf bekeuren. Het kleine gele monstertje was helemaal verregent, dus erop lezen waarom je beboet was, daar kwam ik pas na 10 minuten achter na goed bestuderen. kassa 60 euro. Dat het laatste woord hier niet over gezegd is kon ik wel merken uit de kwade reactie van Gerdo.

Maar goed, thuis aangekomen. ik snel naar binnen. En gerdo met fred óók snel naar huis. Volgend jaar zijn we beslist weer in Nancy. ik vond het een betere show als vorig jaar.

Van deze show zijn natuurlijk nog meer foto's beschikbaar. Deze kun je dan ook vinden in ons fotoalbum. De video kun je zoals gebruikelijk weer *HIER* downloaden. Veel kijk plezier!

:)

Ontzettend leuk verhaal Jack, bedankt, leest lekker weg zo.
Gerdo bedankt voor de zeer mooie foto,s stuk voor stuk plaatjes man
De film ga ik later bekijken, even bijkomen van de indrukken van de demo uit Rijswijk :p

Laatst bewerkt:
Zo dan,

Was een top dag. Vroeg in de middag vertrokken richting Frankrijk en na enkele uren aangekomen. Na 3 chococroisants om precies te zijn. Toen een mooi plekje opgezocht om de show te bekijken.

De show zelf was super. Er werd gebruikt gemaakt van kwalitatief goed vuurwerk en ook het nodige Europese spul. Aantal nieuwe dingen voorbij zien komen die ik nog nooit eerder heb gezien, zoals @penstaartjes en een Igual bom. Ook de salute mines mochten er zijn. De show zelf in combinatie met het feest was super, al over de locatie en het leuke franse volk nog niet gesproken!

Na de show even gepraat met het brein achter de show. Was interessant en ook een aardig en geïnteresseerd persoon.

Hierna richting huis gegaan , maar niet zonder eerst even langs de shoarma boer te gaan waar gelukkig ook nog de K-1 finale te zien was. Mijn dag kon niet meer stuk, die van Gerdo wel want die had nog een doorweekt geel bonnetje te pakken.

Ik wil zowel de Rode als de Zwarte baron bedanken voor de gast vrijheid en het vervoer!

greetz

Super film Jack, je zet hier weer een topprestatie neer.
Prachtige beelden van een even prachtige show.
De muziek is in perfecte harmonie met het vuurwerk
Mooie thema,s waarvan mijn persoonlijke favoriete thema het goud tussen 09.00-10.00 minuut is en de finale.
Bedankt voor de film, een film die iedereen beslist moet zien.

Ik zit te twijfelen om hier dit jaar naar toe te gaan. Aangezien ik hoorde van RB dat het dit jaar ook weer was. Moet alleen nog even mn vriendin zien over te halen, misschien met een leuk hotelletje dr bij, haha:p

Ik zit te twijfelen om hier dit jaar naar toe te gaan. Aangezien ik hoorde van RB dat het dit jaar ook weer was. Moet alleen nog even mn vriendin zien over te halen, misschien met een leuk hotelletje dr bij, haha:p

Ik zou zeker gaan. Het is sowiso een prachtige stad, en vele gitaarwinkels wat je wel zal aanspreken denk ik:D

Mijn vriendin heb ik in elk geval weten over te halen, ook de auto is geregeld!:D..
Nu alleen nog een goed hotelletje uitzoeken, heeft iemand nog suggesties? Aangezien ik via via hoorde dat er ook slechtere wijken zijn daar? Wat zijn jullie ervaringen daarmee?:D

probeer een Hotel te boeken in de buurt van het Stanislas plein. alhoewel ik wel denk dat je dan redelijk dure hotels er gaat vinden rond dat plein. Voordeel is dan wel dat je lekker dichtbij zit voor het vuurwerk.

probeer een Hotel te boeken in de buurt van het Stanislas plein. alhoewel ik wel denk dat je dan redelijk dure hotels er gaat vinden rond dat plein. Voordeel is dan wel dat je lekker dichtbij zit voor het vuurwerk.

Daar zat ik inderdaad ook al naar te kijken, de prijzen lijken wel mee te vallen gelukkig:) Zal hier en daar nog eens vragen naar de ervaringen! Maar bedankt in elk geval:D

Het laatste nieuws omtrent deze show: De show zal worden verzorgd door Jacques Couturier dit jaar. En dus niet door Prestatech. zowel JCO als Prestatech zijn hele goede bedrijven!

Ik zal waarschijnlijk niet aanwezig zijn in Nancy, door een omslag in mijn
privé situatie/relatie is het niet meer verantwoord om naar dit vuurwerk te gaan.

Voor degenen die gaan, ontzettend veel plezier gewenst!

Ik zal waarschijnlijk niet aanwezig zijn in Nancy, door een omslag in mijn
privé situatie/relatie is het niet meer verantwoord om naar dit vuurwerk te gaan.

Voor degenen die gaan, ontzettend veel plezier gewenst!

wow, dat is niet leuk om te horen! Succes met het geen er gebeurd is! hopelijk ben je er alsnog!

Het hotelletje is afgezegd, dus nancy is voor mij definitief van de baan. Toch hou ik dit in mijn achterhoofd, want dit wil ik een keer meemaken!

Back
Bovenaan