Verzekering Fototoestel/Videocamera

pyroboy

VWC lid
Een topic dat ik hier nog niet kon vinden, maar wat wel belangrijk is voor het gebruik van een camera e.d. is toch de verzekering.

Wil je informatie over een schappelijke verzekering etc. dan kan je hier informatie verzamelen.

Zelf heb ik nog nooit een spiegelreflexcamera gehad en heb ook totaal geen verstand van de verzekeringen die hierbij passen.. vandaar dat ik advies zou willen.

Ik kreeg in de winkel aangeboden om mijn spiegelreflex te verzekeren voor 3 jaar, voor de prijs van 123,00 euro!

Is dit een normaal en schappelijk bedrag?

Alvast bedankt

Tja wat valt er onder de verzekering? 2 jaar geleden is het fototoestel van mijn tante gestolen in Tunesië, deze werd door de reis verzekering vergoed. 2 maand geleden liet ze het toestel perongeluk vallen en was hij dus ook kapot. Hiervoor weer de verzekering aangesproken en weer gewoon het geld terug gekregen. Ze heeft het toestel zelf niet verzekerd. Zal eens vragen onder welke verzekering de 2ex viel.

Onder de verzekering die ik dan krijg valt o.a. waterschade/diefstal/schade .. opzich is dit over 3 jaar gezien lijkt mij een redelijk schappelijke prijs.

Hoor graag Lars waar die 2e keer onder viel inderdaad

Zal reisverzekering zijn. Ik zelf laat alles direct bij aankoop verzekeren bij de mediamarkt kost niet zoveel en is goed.

Zeker verzekeren. Ik heb alsnog geen problemen gehad met de verzekering terwijl ik meerdere keren wat terug heb moeten sturen. Mijn eerste spiegelreflexcamera heb ik laten verdrinken tijdens een zeer regenachtige dag, laten drogen en toen opgestuurd met de opmerking dat hij niet meer reageerde. Vochtschade kreeg ik terug, maar verder geen vragen. Daarna twee keer mijn compactcamera opgestuurd, beide keren niet door mij stuk gegaan maar wel gerepareerd zonder problemen. Ik had ze bij Dixons verzekerd (80 euro per jaar ongeveer) maar zoals je ziet heb ik dat er wel uit, de reparatie van mijn compactcamera kostte bij de eerste keer al 180 euro.

De verzekeringen die ze in een winkel verkopen zijn vaak overbodig en soms ook niet gedekt.

Vaak heb je al een reisverzekering of een inboedelverzekering waar je kunt claimen.
Als de camera (semi-)professioneel gebruikt wordt keert de verzekering uit een winkel niet uit.

Ik moet dus nog even duidelijk navragen wat ze dekken voor dat geld.

Reisverzekering heb ik niet, en wanneer je je camera ergens mee naartoe neemt geldt de inboedelverzekering ook niet meer.. een verzekering moet er dus waarschijnlijk wel komen.. alleen even kijken of dit de goede is dus!

Verzekeren doe ik nooit, omdat ik bij zulke dure producten toch altijd goed oplet.
Daarnaast zeggen ze ook dat je dan verzekert ben voor je garantie, maar je hebt binnen de EU gewoon (dacht bij de camera ook) 3 jaar garantie!

Ik moet dus nog even duidelijk navragen wat ze dekken voor dat geld.

Reisverzekering heb ik niet, en wanneer je je camera ergens mee naartoe neemt geldt de inboedelverzekering ook niet meer.. een verzekering moet er dus waarschijnlijk wel komen.. alleen even kijken of dit de goede is dus!

Neem een doorlopende reisverzekering bij de Hema, die hebben een goede dekking en betaling ook netjes uit.

Ik heb zo her en der eens navraag gedaan betreffende deze verzekeringen.
Hieronder een overzichtje

Camera-winkel

Vergoeding bij: (water-)schade/diefstal
Vergoeding wat?: Enkel camera, statief en tas etc. zijn dus onverzekerd
Nieuwwaarde vergoeding?: 3 jaar lang wordt nieuwwaard vergoed, echter moet deze wel weer in de winkel besteed worden
Extra's: Camera schoonmaken valt onder de verzekering, echter met een eigen risico van 12,50
Kosten: 128,- voor 3 jaar

Verder is het bij de camera-winkel mogelijk om het toestel niet te verzekeren maar de garantie voor 60,- met 2 jaar te verlengen. Binnen deze garantie valt ook schade en schoonmaken.

Verzekeringsmaatschappij

Vergoeding bij: (water-)schade/diefstal .. er wordt navraag gedaan over de toedracht etc. Bij waterschade n.a.v. filmen in de regen kan dus nalatigheid worden opgelegd.
Vergoeding wat?: enkel camera, statief en tas e.d. zijn dus onverzekerd
Nieuwwaarde vergoeding?: vergoeding wordt berekend op basis van de nieuwwaarde. Tenzij de dagwaarde vóór het 'ongeval' niet meer is dan 40% van de nieuwwaarde, dan wordt de vergoeding berekend op de dagwaarde. Hoe snel een camera afschrijft was voor de maatschappij niet duidelijk!
Extra's: /
Kosten: 11,19 per jaar!!

De polis bij de verzekeringsmaatschappij is dus verreweg het goedkoopst met zijn 33,57 per 3 jaar t.o.v. 128,- bij de camera-winkel voor 3 jaar.
Echter zit het schoonmaken er dan niet bij in, maar hiervoor kan de garantie bij de winkel verlengt worden tot 3 jaar, voor 60euro!

Dat wil zeggen:

33,57 + 60,- = 93,57 verzekeringsmaatschappij + garantieverlening
(Hierbij loop je de kans niet de nieuwwaarde terug te krijgen!)

of

128,- bij de camera-winkel met bij het schoonmaken een eigen risico van 12,50
(Hierbij krijg je 3 jaar de nieuwwaarde, die je dan wel in dezelfde winkel moet besteden)

Een redelijk duidelijk overzicht zo volgens mij? Maar welke variant kan ik nu het beste nemen?
Mij lijkt verzekeren bij de verzekeringsmaatschappij en dan de garantie verlengen de beste optie, aangezien een camera echt geen 60% zal afschrijven in 2 jaar o.i.d.

Hoe denken jullie hierover?

Zelf heb ik me camera niet verzekerd. Vaak kan het ergens anders op verhaalt worden en word zo'n verzekering dus overbodig. Aan garantieverlening zou ik nooit doen. Het is belachelijk dat je daar voor moet betalen. Je verwacht toch een degelijk en goed product? Jij moet dus betalen voor de fouten die de maker ervan heeft gemaakt. Scheef of niet?

Er zit één jaar garantie op.. ik kan echter voor 60,- 2 jaar garantie erbij kopen.
Máár daar ligt volgens mij weer een addertje onder het gras, want ik kan me niet voorstellen dat Canon maar één jaar garantie geeft.. dus fabrieksgarantie zal sowiezo 3 jaar zijn.. het is dus gewoon oplichterij in dat opzicht.

Kan iemand me vertellen wat het ongeveer kost om je camera in de winkel schoon te laten maken?

In al de jaren dat ik camera's gebruik heb ik nog geen 1 extra verzekerd.
Ik mag verwachten dat er een bepaalde levensduur aanzit, die buiten de fabrieksgarantie valt.
Zelfs mijn minolta Dynax 7000i doet het nog perfect (hebben mijn ouders nu omdat ze niet van het digitale tijdperk meer zijn)...
En mocht er dan toch iets niet goed gaan is er vast wel een verzekering waarvoor je toch al betaald, inboedel, reis, wa, vaak even puzzelen.
Dus ik zeg niet bijverzekeren, helaas word je tijdens de aankoop een beetje bang gemaakt als er wat gebeurd, maar jij wordt er niet beter van is mijn mening...
En tot slot, je bent in veel gevallen zelf verantwoordelijk voor je apparatuur en omgevingsfactoren (diefstal, regen, laten vallen, enz.) Dus als je hier rekening mee houdt, hoef je zeker geen extra geld uit te geven aan een, in mijn ogen, onnodige verzekering.

@pyroboy, wat bedoel je met schoon te laten maken?

Ik heb vaak gehoord dat je het schoonmaken van de camera.. stof binnenin etc denk ik? in de winkel moet laten doen omdat je dit zelf niet of niet vakkundig genoeg kan doen..

Ok pyroboy, wat ik vroeger al hoorde is dat er stof op de spiegel/ccd zou kunnen komen. Ik heb dat overigens nooit gezien op foto's.
Regelmatig moest ik toen, en nu nog, lenzen verwisselen, met de mogelijkheid dat er stof in het systeem zou kunnen komen. Maar in al die (15) jaren heb ik ook hier geen last van gehad.
Dus ik denk ook dat dit weer een rare manier van verkopen is van extra (ongewensde) diensten, welke niet noodzakelijk lijkt te zijn.
Maar goed, dit is mijn mening, ik wil niemand iets aanpraten of ergens van afhouden, maar denk even 2 keer na voordat je je iets laat verkopen...

Off-topic

@ Shell-Martijn:
Als je goede objectieven bij de minolta hebt, deze kun je ook gebruiken op de sony alpha.

Back
Bovenaan