Ik heb zo her en der eens navraag gedaan betreffende deze verzekeringen.
Hieronder een overzichtje
Camera-winkel
Vergoeding bij: (water-)schade/diefstal
Vergoeding wat?: Enkel camera, statief en tas etc. zijn dus onverzekerd
Nieuwwaarde vergoeding?: 3 jaar lang wordt nieuwwaard vergoed, echter moet deze wel weer in de winkel besteed worden
Extra's: Camera schoonmaken valt onder de verzekering, echter met een eigen risico van 12,50
Kosten: 128,- voor 3 jaar
Verder is het bij de camera-winkel mogelijk om het toestel niet te verzekeren maar de garantie voor 60,- met 2 jaar te verlengen. Binnen deze garantie valt ook schade en schoonmaken.
Verzekeringsmaatschappij
Vergoeding bij: (water-)schade/diefstal .. er wordt navraag gedaan over de toedracht etc. Bij waterschade n.a.v. filmen in de regen kan dus nalatigheid worden opgelegd.
Vergoeding wat?: enkel camera, statief en tas e.d. zijn dus onverzekerd
Nieuwwaarde vergoeding?: vergoeding wordt berekend op basis van de nieuwwaarde. Tenzij de dagwaarde vóór het 'ongeval' niet meer is dan 40% van de nieuwwaarde, dan wordt de vergoeding berekend op de dagwaarde. Hoe snel een camera afschrijft was voor de maatschappij niet duidelijk!
Extra's: /
Kosten: 11,19 per jaar!!
De polis bij de verzekeringsmaatschappij is dus verreweg het goedkoopst met zijn 33,57 per 3 jaar t.o.v. 128,- bij de camera-winkel voor 3 jaar.
Echter zit het schoonmaken er dan niet bij in, maar hiervoor kan de garantie bij de winkel verlengt worden tot 3 jaar, voor 60euro!
Dat wil zeggen:
33,57 + 60,- = 93,57 verzekeringsmaatschappij + garantieverlening
(Hierbij loop je de kans niet de nieuwwaarde terug te krijgen!)
of
128,- bij de camera-winkel met bij het schoonmaken een eigen risico van 12,50
(Hierbij krijg je 3 jaar de nieuwwaarde, die je dan wel in dezelfde winkel moet besteden)
Een redelijk duidelijk overzicht zo volgens mij? Maar welke variant kan ik nu het beste nemen?
Mij lijkt verzekeren bij de verzekeringsmaatschappij en dan de garantie verlengen de beste optie, aangezien een camera echt geen 60% zal afschrijven in 2 jaar o.i.d.
Hoe denken jullie hierover?