Verwondingen aan ogen door vuurwerk dit jaar ernstiger

Babiloot

VWC lid
Het letsel aan beschadigde ogen door vuurwerk is deze jaren ernstiger dan vorig jaar. Zeker twaalf mensen liepen schade aan hun ogen op, meldt het Rotterdamse Oogziekenhuis. Onder de twaalf patiënten zijn drie kinderen jonger dan twaalf jaar.
De eerste patiënt wordt binnengebracht. © anp.

Deze jaarwisseling toont wederom aan dat we moeten stoppen met consumentenvuurwerk

Oogarts Tjeerd de Faber

Volgens oogarts Tjeerd de Faber van het Oogheelkundig Gezelschap is het letsel ernstiger dan vorig jaar. ,,Deze jaarwisseling toont wederom aan dat we moeten stoppen met consumentenvuurwerk'', aldus De Faber.

De meeste verwondingen komen door legaal siervuurwerk. Geen van de slachtoffers droeg een vuurwerkbril en de helft van hen was omstander en is geraakt door rondvliegend vuurwerk.

Voor vrijdag staan in Rotterdam zes operaties gepland om schade aan ogen te herstellen. Het gaat in totaal om veertien beschadigde ogen. Het aantal slachtoffers loopt naar verwachting nog op in de eerste dagen van 2016.

Beschadigingen
Het is dit jaar de achtste keer dat de oogartsen in Nederland bijhouden hoeveel ogen beschadigd of zelfs helemaal blind raken door vuurwerk. De afgelopen zeven jaar hebben de artsen 1761 vuurwerkslachtoffers gezien, met 2140 beschadigde ogen. Daarvan liepen 743 ogen blijvende schade op, 134 ogen werden helemaal blind en 63 ogen moesten weggehaald worden. Door de jaren heen is gebleken dat de helft van de slachtoffers zelf geen vuurwerk afsteekt, maar omstander is.

Irak
,,In Nederland krijgen we het voor elkaar om in twee nachten door vuurwerk meer oogletsels te veroorzaken dan alle 512 oogtrauma's opgelopen door Amerikaanse troepen gedurende vier jaar militaire vijandelijkheden in Irak en Afghanistan'', aldus De Faber.
Rode Kruis Ziekenhuis

Het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk, waar ook het brandwondencentrum is gevestigd, kreeg in de nieuwjaarsnacht 27 patiënten binnen. Van hen waren veertien het slachtoffer van vuurwerk. Drie patiënten zijn ernstig gewond geraakt door vuurwerk, twee van hen hebben blijvend letsel opgelopen, aldus het ziekenhuis. Ook werd een persoon behandeld voor een alcoholvergiftiging.

Bron

Wat een enge man die Faber en maar weer roepen om een vuurwerkverbod en legaal siervuurwerk de schuld geven, stond hij er bij toen het gebeurde? Denk het niet.

Volgens mij is het bij miljoenen mensen zonder enig probleem verlopen.

Je hebt ook eigen verantwoordelijkheid net zoals met auto rijden, als iedereen gewoon een vuurwerkbril op doet is de schade velen malen minder. Een gordel is ook verplicht en sommige mensen doen dit ook niet.

Opgegeven moment niet eens meer door dat ik een vuurwerkbril op had en voelde me toch een stuk veiliger met dat ding op!

Irak
,,In Nederland krijgen we het voor elkaar om in twee nachten door vuurwerk meer oogletsels te veroorzaken dan alle 512 oogtrauma's opgelopen door Amerikaanse troepen gedurende vier jaar militaire vijandelijkheden in Irak en Afghanistan'', aldus De Faber.
Rode Kruis Ziekenhuis

Kijk meneer Faber het leger weet tenminste dat je een bril moet dragen! Het is jammer dat mensen het niet snappen dat je als je naar vuurwerk gaat kijken ook gewoon een bril moet dragen, in plaats van een verbod kan je ook campagne voeren om brillen te promoten! Vuurwerkwinkeliers moeten gewoon bij een bestelling gewoon een bril geven of desnoods een flyer geven over veiligheid..
US_troops_1432917c.jpg

Bijlagen

• 513468440_c709a32c6b_b.jpg
    513468440_c709a32c6b_b.jpg
    164,9 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Voor mij iig nooit meer zonder vuurwerkbril. Was eigenwijs en kreeg een brokstuk op mn oog, knipperde gelukkig net waardoor ik alleen een avondje wazig zag en pijn had.

Goed dat er meer aandacht voor oogletsel is, maar pak het op de juiste manier aan. Vuurwerkbrillen voor iedereen! Winkeliers moeten ze promoten en verkopen voor kostprijs m.i.

De afgelopen zeven jaar hebben de artsen 1761 vuurwerkslachtoffers gezien, met 2140 beschadigde ogen.
1761/7=252 per jaar.
Dit jaar 12? Conclusie?

Word egt zo moe van die Tjeerd de Faber pff elkeer met het zelfde

(Deze jaarwisseling toont wederom aan dat we moeten stoppen met consumentenvuurwerk)

ken hij niks beter verzinen moeten ze maar bril op zetten daar zijn ze voor toch

Die 12 gaat om het rotterdamse ziekenhuis niet het landelijke resultaat.

Waarom hij er de irak oorlog bij moet betrekken is mijn een raadsel, 4155 doden onder de amerikanen
in de golf oorlog, hoeveel zijn er die gestorven zijn door explosies? Waarom hoor ik ze niet over
4000 klussers die een oogletsel krijgen door het doe het zelf?

Ik zie ook nog steeds ouders met kleine kinderen zonder bril naar vuurwerk kijken of afsteken
Je bent als ouders verantwoordelijk voor de gezondheid en veiligheid van je kind en ook mogen de winkeliers/importeurs hun hand in eigen boezem steken, bij elke zaak heb ik een setje aansteek lonten gekregen waarom zo iets niet met brillen? In china kosten ze 0,30 euro cent per stuk maar nee daar willen ze zelfs
nog op verdienen.

Die 12 gaat om het rotterdamse ziekenhuis niet het landelijke resultaat.

Waarom hij er de irak oorlog bij moet betrekken is mijn een raadsel, 4155 doden onder de amerikanen
in de golf oorlog, hoeveel zijn er die gestorven zijn door explosies? Waarom hoor ik ze niet over
4000 klussers die een oogletsel krijgen door het doe het zelf?

Ik zie ook nog steeds ouders met kleine kinderen zonder bril naar vuurwerk kijken of afsteken
Je bent als ouders verantwoordelijk voor de gezondheid en veiligheid van je kind en ook mogen de winkeliers/importeurs hun hand in eigen boezem steken, bij elke zaak heb ik een setje aansteek lonten gekregen waarom zo iets niet met brillen? In china kosten ze 0,30 euro cent per stuk maar nee daar willen ze zelfs
nog op verdienen.

Ik dacht landelijk. Ziekenhuizen houden het toch bij en gaan het dan vergelijken?

Word eens tijd dat die meneer zijn mond gesnoerd word, begin hem een beetje extreem zat te worden met zijn woorden/leugens en onzin vergelijkingen.'

Meeste verwondingen komen door t niet dragen van een bril! Meeste verwondingen komen door misbruik van vuurwerk.

Ik kan me geen manier bedenken, nu pijltjes en romeinse kaarsen verboden zijn, hoe je door t vuurwerk zelf problemen kan krijgen met je ogen. Ja er is veel "restafval" wat na beneden komt. Maar met een bril is dat probleem zo verholpen.

Brillen moeten gewoon gratis worden weggegeven aan iedere consument die vuurwerk koopt.
Zo kan Nederland het veilig afsteken van vuurwerk promoten en zullen we geen oog slachtoffers meer vallen. Een win win situatie als je het mij vraagt.
Jongeren weigeren vaak zo een bril op te doen want dat is natuurlijk niet stoer, maar het werkt net als met een autogordel, die doet men ook vaak niet om.

Ik heb dit jaar 4 brillen gratis gehad. Dus financiën is geen probleem.

Wat wel een probleem is met "brillen" is dat ze behoorlijk snel beslaan.

Back
Bovenaan