[Verslag] Bezoek Rubro Vuurwerk 4-7-2023

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Eindelijk gingen we weer eens op importeursbezoek, de eerste sinds lange tijd. We hadden dinsdag 4 juli een afspraak staan met Rubro. En omdat het zo lang geleden was, hadden we genoeg te bespreken, Mike en ik keken hier dan ook zeker weer naar uit.

Seizoen 2022/2023

Afgelopen jaar was een goed, maar tegelijkertijd ook een gek jaar. Voor het eerst was Rubro totaal leeg qua voorraden. De run op het vuurwerk was bizar, Rubro kijkt positief terug op het verkoopseizoen. Dit was de eerste keer weer sinds de twee verbodsjaren i.v.m. Corona. Ze hadden er dus weer ontzettend veel zin in, al was het ook weer even schakelen om volle bak te gaan na 2 jaar thuis te hebben gezeten die dagen.

Seizoen 2023/2024

Dit jaar is Rubro met een schone lei begonnen nadat afgelopen jaar dus alles zo goed als uitverkocht was. Ze zijn een nieuwe weg ingeslagen, het assortiment is daarbij flink uitgedund. Veel artikelen gaan uit het assortiment, dit heeft meerdere oorzaken, zo wil China bijvoorbeeld een minimaal aantal kartonnen maken van de artikelen. Waar voorheen van een artikel 200 karton besteld kon worden, willen ze in China dat nu niet meer doen voor minder dan 500 karton per artikel. Dan gaan er dus automatisch al flink wat artikelen uit, want je wilt ook geen voorraad voor jaren aanleggen. Maar ook de nieuwe afspraak dat een artikel breder moet zijn dan hoog heeft er voor gezorgd dat er artikelen verdwijnen.
En dan de kosten, sommige artikelen zouden simpelweg te duur worden en daarbij is er dus voor gekozen om ook deze te schrappen.

Er is ingezet op 3 categorieën. Een categorie voor de kleine beurs, een categorie voor de massa en de laatste voor de mensen die echt kwaliteit vuurwerk willen. Wij hebben films uit alle categorieën gezien en waren zeker enthousiast, het is duidelijk dat er voor ieder nog steeds voldoende keuze zal zijn. Ook hebben we de prijzen al gezien en ondanks dat elke verhoging zonde is, viel het ons nog mee en hadden we zelf erger verwacht.

Al met al gaan er dus veel artikelen uit, maar er komen in de plaats ook genoeg nieuwe artikelen binnen. Rubro gaat voor een kleiner assortiment zoals hierboven is beschreven, maar gaat juist groter in de aantallen van die producten.

Demo?

Helaas zal er dit jaar geen demo plaatsvinden, omdat Rubro al volop in het seizoen zit en er simpelweg tijdsgebrek ontstaat. Ze zijn nu al verder in het hele proces dan normaal rond deze tijd van het jaar. Helaas voor ons als liefhebbers, maar hopelijk zal er volgend jaar weer een demo zijn!

Vragen van de leden

Gaan jullie dit jaar wel staan voor jullie leveringen? En niet 3 uur later ergens aan komen rijden terwijl winkeliers afhankelijk zijn van jullie?

Ik denk dat we dit jaar een score van 99% hebben gehaald waarbij alle leveringen goed zijn gegaan. Als bovenstaand bij iemand is voorgekomen dan is dit een incident geweest. Wij krijgen van onze winkeliers vele complimenten voor de leveringen en de samenwerkingen. Ook zijn ze dit jaar met een nieuw transport bedrijf in zee gegaan en hopen zo alles nog beter te organiseren.

-Waarom lijkt de focus van Rubro verschoven van 30 mm klasbakken (zoals Four Seasons, Immortal Gold, het oude buurtassortiment om maar wat te noemen) naar 1000-in-een-dozijn-pruttel bakjes zonder burst en fatsoenlijk boeket die in de actiefolders gepresenteerd worden als mega bakken tegen (zogenaamd) lage prijzen? Uitzonderingen daargelaten zoals Hardcore Helium zijn die actieproduct compounds regelrechte rommel. Zelfde verhaal voor de 25 gram per schot cakes die er destijds waren dat was topspul, allemaal verdwenen... op de Leider Spielerei na, topcake is dat.

- Kunnen er (weer) nieuwe 30 mm producten geïmporteerd worden?
- Kunnen er (weer) 100sh 30 mm geïmporteerd worden met nieuwe effecten?
- Kan er weer een 19 shots 30 mm assortiment komen?
- Waarom heeft de Secret Salute geen salutes meer maar alleen nog slappe chry crackling?
- Kunnen er meer kwalitatief goede producten met kleur geïmporteerd worden, alá Killer instinct?
- Kan de oude Gravity 45 shots terugkomen of vergelijkbaar?
- Ook bij Rubro skyhigh prijzen afgelopen jaar. Een transbomber kostte bijna 2x zoveel. Wat gaat rubro eraan doen kwalitatief goed vuurwerk aan te bieden tegen betaalbare prijzen? (behalve die pruttelbakjes introduceren tegen zogenaamd lage prijzen).
- Komen er nog nieuwe 144sh 25 mm compounds?

We proberen alle klanten te voorzien van een mooi stuk vuurwerk. Het is niet te doen om enkel 30mm kwaliteitsproducten te leveren. Het gros van de klanten wil compounds met veel shots wat ook nog betaalbaar is. Maar gelukkig hebben we in ons assortiment voor ieder wat wils.

Er worden dit jaar weer nieuwe 30mm artikelen geleverd, ook met nieuwe effecten. Dit met veel variatie en kleur.

Rubro Air Warrior 196's maar ook soort gelijke zoals de vuurwerkmania superstars 216's kwamen erg goed over in de straat!

Gaaf dat deze burst en diversiteit aan kleuren uit een 20mm doos kunnen komen!

Kunnen jullie meer van zulke 200 schots 20mm 2kg kruit boxen maken?

Ik zie ook wel boxen met kleinere kalibers maar dit is niet echt aantrekkelijk meer naar mijn mening

Dat is goed om te horen. Wij komen zeker met een uitbreiding hierin!

welke nieuwe producten kunnen we verwachten van rubro?
Kwam bij een duitse site de volgende producten tegen: (die mij niet bekend voor kwamen (kunnen oudere producten tussen staan maar deze zijn mij niet bekend)
- Event Atomic Stars 144's
- Event Rainbow Wave 175's
- Event Thunder Flowers 140's
- Event Springwind 264's
- Event Scorpion Box 100's
- Event Orange Dragon Box 80's

De nieuwe info van alle producten krijgen wij z.s.m. en zal later bekend worden gemaakt.

Vorig jaar erg genoten van een aantal producten van TNT Pyro. Zo heb ik meerdere artikelen voorbij zien komen tijdens het opbouwen van shows, maar uiteindelijk ook een aantal cakes in de straat. Dragon Fire, Fata Morgana Wave, Tempa Lightning, stuk voor stuk echt top kwaliteit. Complimenten!

1. Hoe kijkt men zelf terug op het eerste jaar van TNT Pyro?
2. Wat kunnen we dit jaar van TNT Pyro verwachten? Komen de bovenstaande toppers van TNT Pyro weer terug bijvoorbeeld?

3. Hoe kijkt men bij Rubro/Mania/TNT Pyro/Bonfireworks naar het importeren van cakes en/of compounds inclusief kooi? Blijven jullie dit jaar gewoon met kooi importeren of kiezen jullie er ook voor om bestaande artikelen (voorheen met kooi) nu zonder kooi te gaan voeren?

We kijken hier zeer positief op terug. We hebben hier ook veel complimenten over gekregen van de klanten. Ook hebben hier zelf van genoten in de straat.
De lijn zal zeker blijven bestaan en er komen ook nieuwe artikelen hierin.

Ja, we blijven artikelen importeren met kooi, ook nieuwe producten. Dit zal wel iets minder zijn dan voorheen.

Die laatste vraag sluit ik mij absoluut bij aan.

- Verder begreep ik van een winkelier dat de Shiny Golden Palms, Whispering Waves en Brocade Rain niet meer terugkomen in het assortiment van Bonfireworks. Nu vermoedt ik dat die vanwege de afmetingen (hoogte meer dan lengte/breedte) niet meer worden geïmporteerd, maar komen er wel soortgelijk geprijsde cakes voor terug? Deze bevielen mij namelijk zeer goed.

- Wat is er mis gegaan in de productie van de nieuwe 16mm producten? Rubro/Mania heeft de laatste jaren laten zien dat er in kleine kalibers heel veel mogelijk is, zoals de eerder benoemde Air Warrior 196s en Super Stars 216s maar ook de Strong Celebration. Die waren echt prima te noemen.
Echter zijn er afgelopen jaar weer een aantal nieuwe klein kaliber producten gekomen zoals de Golden Dust 101s, die echt bizar slecht waren. Het straatfilmpje hier onder spreekt boekdelen:

Hier een ander product met klein kaliber, de King of Fireworks 196 shots.

Van de bovenstaande artikelen is er maar 1 een 16 mm en dat is de SUPER STARS. Dit soort artikelen hebben veel shots nodig. Daarom zijn de nieuwe 16mm cakes dit jaar alleen met veel shots verkrijgbaar.

Komt er weer een winkeliersdemo??

Helaas zal er dit jaar geen demo zijn.

Blijven de Triple Thunder Stars en Golden Bonfire fanshape in het assortiment? ( in de staat hoe ze waren met de 2020 batch )

Zijn er bestaande producten die in een andere vorm opnieuw worden geimporteerd? Zoals kleiner kaliber, minder kruit of geen kooi meer waar ze eerder wel een kooi hadden?

Worden er dit jaar meer ( zowel oud en nieuwe ) producten geimporteerd zonder kooi?

Komen er nog 2023 productie dubbele compounds of is dat zoals eerder vernomen verleden tijd?

De complete info met het nieuwe assortiment sturen wij naar de jongens van Vuurwerkcrew en wordt later bekend gemaakt. Er worden ook dit jaar gewoon weer artikelen, zowel oud als nieuw, met kooi geleverd. Er zijn ook dit jaar weer dubbele compounds verkrijgbaar, echter gaan deze tot max 25kg bruto gewicht.

Wij willen Ruud weer ontzettend bedanken voor de gastvrijheid en de antwoorden die wij kregen. Wij kijken ontzettend uit naar het seizoen en een volgend bezoek!

Erg fijn om weer eens een verslag te lezen van een importeursbezoek. Goed om te horen dat een aantal toppers gewoon in het assortiment blijven. Wel jammer dat er geen demo is dit jaar, want dat was toch altijd zo'n speciaal moment. Lekker de livestream volgen, aantekeningen maken van de producten en de producttopics live zetten. Dan wist je meteen: het seizoen is nu echt begonnen.

-Waarom lijkt de focus van Rubro verschoven van 30 mm klasbakken (zoals Four Seasons, Immortal Gold, het oude buurtassortiment om maar wat te noemen) naar 1000-in-een-dozijn-pruttel bakjes zonder burst en fatsoenlijk boeket die in de actiefolders gepresenteerd worden als mega bakken tegen (zogenaamd) lage prijzen? Uitzonderingen daargelaten zoals Hardcore Helium zijn die actieproduct compounds regelrechte rommel. Zelfde verhaal voor de 25 gram per schot cakes die er destijds waren dat was topspul, allemaal verdwenen... op de Leider Spielerei na, topcake is dat.

- Kunnen er (weer) nieuwe 30 mm producten geïmporteerd worden?
- Kunnen er (weer) 100sh 30 mm geïmporteerd worden met nieuwe effecten?
- Kan er weer een 19 shots 30 mm assortiment komen?
- Waarom heeft de Secret Salute geen salutes meer maar alleen nog slappe chry crackling?
- Kunnen er meer kwalitatief goede producten met kleur geïmporteerd worden, alá Killer instinct?
- Kan de oude Gravity 45 shots terugkomen of vergelijkbaar?
- Ook bij Rubro skyhigh prijzen afgelopen jaar. Een transbomber kostte bijna 2x zoveel. Wat gaat rubro eraan doen kwalitatief goed vuurwerk aan te bieden tegen betaalbare prijzen? (behalve die pruttelbakjes introduceren tegen zogenaamd lage prijzen).
- Komen er nog nieuwe 144sh 25 mm compounds?

We proberen alle klanten te voorzien van een mooi stuk vuurwerk. Het is niet te doen om enkel 30mm kwaliteitsproducten te leveren. Het gros van de klanten wil compounds met veel shots wat ook nog betaalbaar is. Maar gelukkig hebben we in ons assortiment voor ieder wat wils.

Er worden dit jaar weer nieuwe 30mm artikelen geleverd, ook met nieuwe effecten. Dit met veel variatie en kleur.

Het is net politiek & participatie, je mag vragen stellen en meedenken maar (concrete) antwoorden krijg je niet....

Goed om weer eens een verslag te lezen van de importeurbezoeken. Da's echt al ff geleden weer. Lekker!

Ook fijn om te lezen dat we vanuit Rubro weer wat uitbreidingen gaan zien met nieuwe producten. De verdere ontwikkelingen zoals een uitgedund assortiment lijkt mij ook prima om zo de betaalbaarheid van het vuurwerk te kunnen behouden.

Benieuwd naar de nieuwe films!

“We hebben 99% score gehaald en zijn tevreden”
“We gaan dit jaar voor een ander transportbedrijf om het nog beter te laten verlopen”
Ok

“ Demo?

Helaas zal er dit jaar geen demo plaatsvinden, omdat Rubro al volop in het seizoen zit en er simpelweg tijdsgebrek ontstaat. Ze zijn nu al verder in het hele proces dan normaal rond deze tijd van het jaar. Helaas voor ons als liefhebbers, maar hopelijk zal er volgend jaar weer een demo zijn!”

Dit vind ik een bijzondere conclusie. Rubro is verder in het proces dan normaal rond deze tijd en daardoor tijdgebrek? Lijkt mij meer dat er te laat een show is aangevraagd.. buiten dat als je als importeur verder in het proces zit dan normaal, wat betekent dat dan? Spullen die al binnen komen of zijn? In het geval va rubro alleen maar een goede kans om eindelijk is productie te schieten op een importeursdemo haha.

Anyway volgend jaar beter dan maar :p

Verder leukom te lezen dat ze NL nog niet opgeven en er voor gaan dit jaar.

“ Demo?

Helaas zal er dit jaar geen demo plaatsvinden, omdat Rubro al volop in het seizoen zit en er simpelweg tijdsgebrek ontstaat. Ze zijn nu al verder in het hele proces dan normaal rond deze tijd van het jaar. Helaas voor ons als liefhebbers, maar hopelijk zal er volgend jaar weer een demo zijn!”

Dit vind ik een bijzondere conclusie. Rubro is verder in het proces dan normaal rond deze tijd en daardoor tijdgebrek? Lijkt mij meer dat er te laat een show is aangevraagd.. buiten dat als je als importeur verder in het proces zit dan normaal, wat betekent dat dan? Spullen die al binnen komen of zijn? In het geval va rubro alleen maar een goede kans om eindelijk is productie te schieten op een importeursdemo haha.

Niet helemaal waar hoor. Volgens mij gaat geen enkele importeur een demo geven dit jaar. Dit omdat alle nieuwe producten pas later binnenkomen.

Stukje context; omdat er vorig jaar heel veel is uitverkocht + er veel producten vervangen moeten worden ivm stabiliteit (breder dan hoger), is er in één keer heel veel nieuws besteld. Normaalgesproken komt dat begin van het jaar binnen (Q1 - Q2), maar nu is dat allemaal iets opgeschoven omdat er zo veel weg is gegaan.

Wil je een demo geven, dan wil je daar zo veel mogelijk van laten zien. Ja, de importeurs zitten er dit jaar bovenop, maar in de praktijk wordt meer werk in een kortere tijdsperiode gepropt.

En bijkomend zal het kostenplaatje komen, 2 jaren verbod hakt erin; de onzekerheid zal ook zeker een reden zijn om demo's te laten vervallen.

Aanvullend: links en rechts hoor ik dat het ook steeds lastiger is om een geschikte locatie te vinden. Ook op dat vlak helpt het imago van vuurwerk niet echt mee.

Niet helemaal waar hoor. Volgens mij gaat geen enkele importeur een demo geven dit jaar. Dit omdat alle nieuwe producten pas later binnenkomen.

Stukje context; omdat er vorig jaar heel veel is uitverkocht + er veel producten vervangen moeten worden ivm stabiliteit (breder dan hoger), is er in één keer heel veel nieuws besteld. Normaalgesproken komt dat begin van het jaar binnen (Q1 - Q2), maar nu is dat allemaal iets opgeschoven omdat er zo veel weg is gegaan.

Wil je een demo geven, dan wil je daar zo veel mogelijk van laten zien. Ja, de importeurs zitten er dit jaar bovenop, maar in de praktijk wordt meer werk in een kortere tijdsperiode gepropt.

En bijkomend zal het kostenplaatje komen, 2 jaren verbod hakt erin; de onzekerheid zal ook zeker een reden zijn om demo's te laten vervallen.

Mee eens maar zeg dan dat en niet een rare uitspraak dat je tijdgebrek hebt en verder in het seizoen zit dan normaal.

Van de bovenstaande artikelen is er maar 1 een 16 mm en dat is de SUPER STARS. Dit soort artikelen hebben veel shots nodig. Daarom zijn de nieuwe 16mm cakes dit jaar alleen met veel shots verkrijgbaar.

Dit was niet een antwoord op de vraag. De vraag is hoe het kan dat die 16mm producten zo bedroevend slecht presteren, terwijl de 20mm boxen van Rubro het vaak gewoon prima doen. Verder sluit ik mij aan bij Stefan.

Conclusie de consumentenvuurwerk branche in Nederland is op sterven na dood.
Er mag steeds minder, het wordt te duur.

Massa is kassa roept een bepaald iemand altijd, die slogan kan rubro ook gaan voeren.
Crew, dank voor het verslag maar dat we er veel wijzer van worden kan ik niet zeggen.

“ Demo?

Zal wel gemeente Besluiten zijn ofzo op natuur gebied

Ben toch wel benieuwd wat rubro nou bedoelde met verder in het proces dan andere jaren… voorlopig lopen ze zwaar achter tov de rest van de importeurs…

Wanneer komen de productfilmpjes en dan metname de klantimport artikelen?

deze week zijn ze terug gekomen van china, dus verwacht dat ergens komende week de aanvullende filmpjes wel geplaatst zullen worden!

voor in proces was meer gericht op de inkoop en verkoop aan verkooppunten.

“ Demo?

Ondanks de pittige wind, hielden veel producten zich best goed naar mijn mening. Het was in ieder geval een topavond in Biddinghuizen!

Als iemand de producten herkent en ze er met tijdstippen uit kan vissen zou dat gewaardeerd zijn

Back
Bovenaan