Verkoop vuurwerk in Alkmaar aan banden

moontan

VWC lid
Verkoop vuurwerk in Alkmaar aan banden
Laatst bijgewerkt op 28 augustus 2008, 17:52

alkmaar -
Geen verkoop van vuurwerk meer in winkelcentra en winkelpanden die grenzen aan woningen.

Dat is het gevolg van een wijziging in de Algemene Plaatselijke Verordening die het college van burgemeester en wethouders van Alkmaar wil doorvoeren. Het college acht aanscherping van de regels nodig in het belang van de openbare orde.

Praktische consequentie is dat de vuurwerkverkoop in winkelcentrum De Mare taboe is. Evenmin kan er vuurwerk verkocht worden vanuit het winkelpand aan de Jacob Catsstraat hoek Baansingel in Oud-Overdie.

Ondernemer Willem Arends begon daar vorig jaar in een voormalige groentezaak met de verkoop van vuurwerk. Diverse omwonenden kwamen in opstand tegen de komst van het vuurwerkverkooppunt in het winkelpand.

Ook D66'er Nico Alsemgeest - toen nog raadslid, inmiddels wethouder - trok aan de bel. Alsemgeest had zich al eerder druk gemaakt over het vuurwerkverkooppunt in winkelcentrum De Mare, die ondanks protesten van omwonenden bij de Raad van State in 2006 werd afgedwongen. In de praktijk kon de gemeente weinig uitrichten tegen de in haar ogen onwelkome vuurwerkverkooppunten.

Ondanks de vergaande veiligheidsmaatregelen is de verkoop van vuurwerk in woonwijken en winkelcentra niet veilig, zo luidde de strekking van het betoog van Alsemgeest steeds, waarbij verwezen werd naar de vuurwerkramp in Enschede in 2000. Hij pleitte voor een 'paraplubestemming' die er op neer komt dat verkoop van vuurwerk op één punt geconcentreerd wordt, bijvoorbeeld in een industrieterrein.
Die wens wordt in het besluit van het college nu verwezenlijkt. Vier van de zes overblijvende vuurwerkverkooppunten zijn te vinden op een industrieterrein. Zes in heel Alkmaar beschouwt het college als maximum. Per wijk mogen er niet meer dan twee verkooppunten zijn.

Ondernemer Willem Arends is des duivels over het besluit van B en W. Hij heeft zijn winkel aan de Jacob Catsstraat nog geen jaar geleden verbouwd voor 50.000 euro om aan de eisen voor een vuurwerkverkoop- en opslagpunt te voldoen. ,,Ik schrik hier van. Ik wil mijn brood verdienen en doe dat op een zo goed en eerlijk mogelijke manier. Ik voldoe aan alle eisen. Dus als ik hier niet aan het werk kan, zal ik de zaak aanhangig maken en een schadeclaim eisen.''
Arends noemt het B en W-besluit 'uiterst hypocriet'. ,,Wat gebeurt er met vuurwerk dat op een industrieterrein wordt verkocht? Dat wordt in de stad afgestoken. Trouwens, de gemeente geeft zelf een grote vuurwerkshow als afsluiting van de kermis.''

http://www.noordhollandsdagblad.nl/...50.ece/Verkoop_vuurwerk_in_Alkmaar_aan_banden

Back
Bovenaan