Verdachte aangehouden voor vondst 168 kilo illegaal, geknutseld en levensgevaarlijk v

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Voor de vondst van 168 zwaar illegaal en deels in elkaar geknutseld vuurwerk in een opslagbox in Zwolle-Zuid is ook iemand aangehouden. Dat bevestigt de politie vandaag.

De Explosieve Opruimingsdienst van Defensie moest eraan te pas komen om de dozen vuurwerk af te voeren en op een veilige plek tot ontploffing te brengen, zo meldde de politie afgelopen vrijdag. Toen was nog niet duidelijk of bij de vondst op 12 december aan de Van den Tyverbelt ook iemand was aangehouden. Inmiddels kan de politie dat wel bevestigen: het gaat om de huurder van de opslagbox.

Vrije voeten
Omdat de persoon gekoppeld is aan de berging, wil de politie niks zeggen over de identiteit van de verdachte. Wel is duidelijk dat de aangehouden persoon na verhoor weer op vrije voeten is gesteld. Wel blijft degene verdacht van het in bezit hebben van illegaal vuurwerk. Volgens de richtlijnen van het Openbaar Ministerie zou dit kunnen leiden tot een eis van 6 tot 9 maanden gevangenisstraf, omdat het gaat om geïmproviseerd vuurwerk.

Verhuurder SWZ meldde vrijdag al dat de opslagbox in het appartementencomplex niet aan een woning gekoppeld is, en dat het huurcontract voor deze berging opgezegd zal worden.

694

https://www.destentor.nl/zwolle/ver...levensgevaarlijk-vuurwerk-in-zwolle~a92b5be8/

Los van de strafbare feiten etc.

Ik zie bodenblitzen van Zink, maar de rest kan ik even niet plaatsen. En al helemaal niet omdat ze aan elkaar gebonden zijn.

EDIT: Ik weet helemaal niet of het toegestaan is dit te bespreken?

Het is door een mod geplaatst, dan mag er ook over gesproken worden neem ik aan?

Wil je als VWC geen discussie over geknutseld vuurwerk(huisregels), plaats dit soort 'nieuws' dan ook niet.

Los van de strafbare feiten etc.

Ik zie bodenblitzen van Zink, maar de rest kan ik even niet plaatsen. En al helemaal niet omdat ze aan elkaar gebonden zijn.

EDIT: Ik weet helemaal niet of het toegestaan is dit te bespreken?

Lijken wel Vogelschreck.

Iemand die dit soort spullen kan herkennen, gewoon uit nieuwsgierigheid? Ik zie Bodemblitzen, volgens mij titanium flakes of los flash, knallpatronen? Zijn geloof ik bosjes fluit / knallpatronen die men op een shell legt toch? Ik heb zoiets wel vaker op filmpjes gezien met een elastiekje, geen idee waarom men dit doet. Misschien showschieters die dit kunnen vertellen? Ik dacht dat losse patronen ook goed waren.

bij elkaar gebonden vuurwerkpatronen, is ook 1.1G
tevens vallen vuurwerkpatronen(en vuurwerkpistolen) ook onder de WWM (Wet Wapen & Munitie)

Bijzondere vondst, dit lijkt meer op een kleinschalige vuurwerkatelier. Klinkt stom, maar vind het best leuk om zoiets te zien. Misschien is deze 'kruitkunstenaar' in kwestie wel een VWC lid? Zou graag wat meer willen weten.

Wellicht niet echt verantwoord zo in een woonwijk(?) Of in een box, maarja wie weet is die box goed ingericht voor zulke praktijken. Ben wel benieuwd met welke effecten hij die grote rode hexagon cake rechts mee heeft gevuld. Lijkt wel een grotere versie van de outblast:p

Zijn zo te zien inderdaad knal/fluit/lichtpatronen. Ook zijn ze gereed gemaakt om als tails/mines te dienen bovenop shells.
De elastiekjes of tape doen ze eromheen, zodat de patronen de shells niet beknellen bij het opstijgen. Mocht er onverhoopt 1 patroon vast komen te zitten in de wand van de tube, kan dit lijden tot een mortarburst. of een te lage stijghoogte van de shell.

Rechts onderin, heeft hij enkele knalpatronen voorzien van een lont. (Heeft hij een nitraat van gemaakt)

De zakjes met zwart poeder, lijkt mij op losse stijglading/buskruit.

Al die rode tubes boven de witte tas, kan ik niet echt plaatsen... Lijkt wel op de oude kanonslagen van Schuurmans vroeger. (enkel zijn ze dit niet)

Dan tot slot, de 10 witte tubes met lont onder te zakjes stijglading. Denk dat dit die vieze gips/beton vlinders van zijn. vlinder Wikkel eraf gehaald en die korte lont verlengd met visco.

Back
Bovenaan