’Verbod op vuurwerk Hilversum’

ylke

VWC lid
’Verbod op vuurwerk Hilversum’

Door Redacteur De Gooi- en Eemlander
Gepubliceerd op 23 januari 12, 16:38

HILVERSUM - Maak van Hilversum de eerste vuurwerkvrije gemeente van Nederland. En vervang het geldverslindende en gevaarlijke geknal rond de jaarwisseling door een publieksfeest met een grote laser- en lichtshow

Dit stelt GroenLinks voor aan het college. De partij stelt schriftelijke vragen naar aanleiding van stevige uitspraken van burgemeester Pieter Broertjes. Die was nogal geschrokken door zijn ervaringen tijdens de jaarwisseling in de mediastad, inclusief de ’bijna ramp’ met de vuurwerkbom bij Gooiland. Broertjes wil met de raad om tafel.
GroenLinks haakt aan bij het door de burgemeester vermelde vuurwerkverbod. Volgens raadslid Frank Kool zijn er voldoende redenen om te bekijken of zo’n maatregel - voor het hele land of alleen voor Hilversum - mogelijk is. Hij wijst wordt onder meer op de enorme inzet van nood- en hulpdiensten, het soms dodelijk letsel bij slachtoffers (naast de ’daders’ niet zelden kinderen, ouderen en dieren), de milieuvervuiling en de schade aan gemeentelijke eigendommen.
Aan het college wordt gevraagd het voortouw te nemen. In samenwerking met bijvoorbeeld mediabedrijven zou bij de jaarwisseling een publiek feest kunnen worden georganiseerd, op het mediapark of in het centrum van Hilversum

Bron

Sterkte vuurwerkliefhebbers in Hilversum, lekker samen naar een laser en lichtshow met oud en nieuw.
Daar is dan geen politie inzet meer bij nodig want dit kan nooit uit de hand lopen want er wordt immers geen consumentenvuurwerk meer bij afgestoken :bonk:

Sterkte vuurwerkliefhebbers in Hilversum, lekker samen naar een laser en lichtshow met oud en nieuw.
Daar is dan geen politie inzet meer bij nodig want dit kan nooit uit de hand lopen want er wordt immers geen consumentenvuurwerk meer bij afgestoken :bonk:

Ik denk juist dat het meer problemen zou opleveren,
dronken mensen grote organisatie.
Het kost gewoon teveel geld.
Gaat nooit gebeuren!

Welterusten Hilversum en slaap lekker! Het is jammer dat veel politici in Nederland niet geremd worden door enige kennis of verstand van zaken!!! "Als we het even niet meer weten qaan we het maar verbieden". Ik zou zeggen "verbied het verbieden!"

Laser en licht show hebben ze hier jaren terug gedaan met koninginnedag in plaats van het jaarlijkse vuurwerk. Was na 1 jaar weer terug gedraaid omdat er niemand kwam kijken :D

Ik snap echt niks van dit soort berichten. Het is toch zo dat landelijke wetten boven de gemeentelijke/provinciale verordeningen gaan. Dus ze kunnen nog zo hard roepen, maar volgens mij mag je gewoon stoken omdat de landelijke wetten zeggen dat het gewoon wél mag.

al mocht het wel..
Ik wens die gemeente veel succes met het realiseren van hun plan:wink:
En als het ze lukt (wat me sterk lijkt) dan wacht het echte werk op ze...
Ik denk dat ze er wel op terug komen tegen die tijd:p

Ik denk dat er dan na 1 jaar ook een verbod op bakstenen, keien, flessen, glazen en benzine komt aangezien menig relschopper toch gaat relschoppen!

Overigens wil deze partij het gebruik van batterijen ook terugdringen.

images

Dit vraagt om actie heren uit Hilversum en omstreken. De tijd om achterover te leunen en af te wachten is voorbij.

Hang heel Hilversum vol met mooie anti-sloop en anti-stunt posters en benadruk het positieve van consumentenvuurwerk. De basis is al gelegd door andere leden (Vincer). Benader de oudere liefhebbers uit Hilversum desnoods ook ervoor. Ik weet zeker dat die er zijn en een statement vóór vuurwerk willen maken.

Succes heren!

Precies Jupilerfreak, tijd om wat te ondernemen daar!
Mocht dit erdoor komen, dan zullen ook andere gemeenten gaan volgen...

Probeer een ingang te vinden bij dat college, eventueel via partijen zoals de VVD die duidelijk tegen een vuurwerkverbod zijn. Open brieven in de Hilversumse media. Betrek er indien mogelijk de Hilversumse vuurwerkverkopers bij. Sterkte!!

Ik lees hier dingen over actie ondernemen en dergelijke, en als ik dan vervolgens bij het nieuwsbericht kijk, is er alleen een reactie geplaatst door thechain, en door Simpele(mijn persoontje). Makkelijker kan je je stem niet laten horen!

Correct Harry, ik had nog niet gezien dat je ook reacties kan plaatsen. Zal zo even wat neerpennen! :)

edit: reactie geplaatst!

Laatst bewerkt:
Mijn reactie op de tekst wat ik op 1 of andere rare manier niet kan plaatsen...

Nou dan gaan we auto's rijden ook maar verbieden! Iedereen aan het openbaar vervoer! Scheelt heel wat uitstoot en het belangrijkste veel minder slachtoffers! Want hoeveel doden er wel niet vallen met auto rijden omdat 1 of andere mongol zich niet aan de maximum snelheid kan houden... En zo kun je alles gaan verbieden!

Verbieden is het enige wat ze nou kunnen in Nederland waar gaat het heen!

Vuurwerk moet blijven! Dit is en hoort bij ons Nederlanders!

Ik zou iets minder uitroeptekens gebruiken :wink: komt ontzettend schreeuwerig over en denk dat je dat niet moet willen. Wel jammer trouwens dat de media altijd zo bovenop de negatieve dingen zit. Soms is een positief geluid juist net zo mooi of in dit geval zelfs beter. Helaas kun je daar erg weinig aan doen.

Het probleem met de huidige politiek en dan vooral in het bijzonder Groenlinks is men niet meer kijkt naar de oorzaken, maar naar het gevolg. Het nagaan van de oorzaken als openbare geweldplegingen vernielingen hebben als gevolg veel gewonden en schade aan (gemeentelijke) eigendommen. Het is makkelijker te zeggen om iets te verbieden, waardoor het gevolg wellicht uitblijft, dan te kijken naar oplossingen om de oorzaak te verhelpen.

Bij Groenlinks kiest men voor vrijheid en grenzen tegen geweld, discriminatie en geloofsdwang. Op dit front kiezen ze voor een tegengestelde richting. De vrijheden om een hobby uit te oefenen en behouden van een traditie zit er niet in, want een verbod op vuurwerk is wat hen betreft noodszakelijk. Dus gevolg van ernstige verwondingen door vuurwerk is daarbij opgelost. Maar het werkelijke probleem (en nog steeds de oorzaak van het hele verhaal) blijft nog open.

"Behoud van werk en het scheppen van nieuwe banen moeten daarom topprioriteit krijgen." aldus een citaat van de Groenlinks website. Hier komen we op het tweede tegenstrijdige punt van Groenlinks. Een vuurwerkverbod brengt juist meer werkloosheid met zich mee. Duizenden mensen komen op straat te staan. Met de huidige crisis een zeer onverstandige keuze mocht je maatschappelijke betrokkenheid enigszins belangrijk vinden als fractie.

Een andere weg om toch nog wat vuurwerk te zien zijn de grootschalige vuurwerkshows die gemeenten zelf kunnen organiseren. Gemeenten die moeten bezuinigen op alle fronten zitten te wachten om 10.000 euro uit te geven aan vuurwerkshow. Op welk front moeten ze dan meer gaan bezuinigen... Groenvoorziening? U zij...

Als we dan terug komen op veiligheid is het natuurlijk makkelijker te zeggen om met duizenden mensen op een plein of drassig modderveldje te gaan staan gezellig met een glas champagne in de hand. Tot dat er een shell blijft haken of een cake omvalt. Dan rennen of beter gezegd walsen al die duizenden mensen tegelijk terug naar de plek waar ze er ook op gekomen zijn. Klopt je hebt dan geen blinde ogen meer... er zijn er dan alleen een paar overlopen of beknelt geraakt door de enorme druk.

Nee wat dat betreft heeft het nog weinig zin om over een verbod te praten, als je alleen maar kijkt naar het gevolg en niet naar de oorzaak. Gelukkig blijven we gissen op een vuurwerkverbod per gemeente. Dan kunnen we echt door het land toeren om onze spulletjes te halen. Goed voor het milieu en de samenleving!

Back
Bovenaan