'Verbod op vuurwerk gaat te ver'

Fegefeuer

VWC lid
Nog even en het is zover: we mogen met z'n allen weer het oude jaar uitknallen en het nieuwe jaar inluiden. Dat gebeurt met vuurwerk, een echte Nederlandse traditie, Maar is iedereen zo blij met al dat geknal? Deze krant vroeg het een aantal willekeurig gekozen inwoners van Holten en Rijssen.

Door Leo Polhuys

HOLTEN/ RIJSSEN - Mevrouw Kolkman constateert dat er nu al flink wat vuurwerk wordt afgestoken. ''En het is nog lang geen oud en nieuw. Vuurwerk zorgt altijd wel voor overlast, hoewel het bij ons in de straat eigenlijk wel meevalt. Dat komt denk ik omdat er nogal wat oudere mensen wonen. Het zijn immers toch vooral de jongeren die vuurwerk afsteken. Ik zou het niet erg vinden als er een algeheel verbod kwam, maar ik denk niet dat dat er in zit. Vuurwerk is voor veel mensen toch een bron van plezier. Misschien is het een idee om een vaste plek aan te wijzen, waar vuurwerk afgestoken mag worden. Maar niet iedereen kan daar naartoe komen. Ik zie wel duidelijk de negatieve kanten, van vuurwerk, bijvoorbeeld voor mensen met een aandoening aan de luchtwegen.''

Buurman Gerrit te Winkel zegt onomwonden: ''Al dat vuurwerk hoeft voor mij niet. Het loopt helaas zo vaak uit de hand en dan gebeuren er ongelukken, ieder jaar weer. Soms is er geen sprake van vuurwerkgebruik maar van misbruik. Een centrale locatie waar alles onder controle wordt afgestoken, zou goed zijn. Het zou al een heleboel schelen als er alleen op oudjaarsavond en op nieuwjaarsdag heel vroeg mag worden afgestoken. Ik denk dat het ook een kwestie van handhaving is, want er wordt nu al geknald.''

Koen de Vries vindt dat de oer- Hollandse vuurwerktraditie mag blijven bestaan. ''Het gaat al jaren zoals het gaat. Waarom moeten we nu opeens alles veranderen? Over Zwarte Piet en paasvuren hebben we ook al allerlei discussies.'' Ook al is de kat van De Vries bang voor het vuurwerk, een verbod gaat hem te ver.

Mevrouw Schmitz: ''Met de overlast valt het meestal wel mee maar zo tegen oud en nieuw fiets ik niet naar het centrum. Dan vliegen de rotjes je om de oren. Ik voel me dan niet veilig.''

Vuurwerkwinkel

De familie Bogaards ondervindt eigenlijk niet zoveel hinder van vuurwerk. ''Met oud en nieuw wordt hier in de straat wel vuurwerk afgestoken, maar dat gebeurt onder begeleiding van Stefan Schoppers, die hier recht tegenover woont. Hij heeft een tijdelijke vuurwerkwinkel in het centrum en alles gebeurt hier echt superveilig, niks aan de hand..Eigenlijk vormt onze straat met oud en nieuw al een centraal afsteekpunt.'' De heer Bogaards vertelt dat hij in zijn jeugd in Den Haag graag vuurwerk afstak. ''Maar dat is lang geleden. Ondanks de overlast die er soms ontstaat, hoeft vuurwerk van mij niet verboden te worden.''

https://www.rijssen-holtensnieuwsblad.nl/nieuws/algemeen/878876/-verbod-op-vuurwerk-gaat-te-ver-

Buurman Gerrit te Winkel zegt onomwonden: ''Al dat vuurwerk hoeft voor mij niet. Het loopt helaas zo vaak uit de hand en dan gebeuren er ongelukken, ieder jaar weer. Soms is er geen sprake van vuurwerkgebruik maar van misbruik. Een centrale locatie waar alles onder controle wordt afgestoken, zou goed zijn. Het zou al een heleboel schelen als er alleen op oudjaarsavond en op nieuwjaarsdag heel vroeg mag worden afgestoken. Ik denk dat het ook een kwestie van handhaving is, want er wordt nu al geknald.''

Moeten we dit soort mensen nou echt serieus nemen? En ze mogen hun verhaal ook nog doen in een nieuwsitem :bonk:.

En die mensen die iedereen op een kluitje bij elkaar willen proppen om vuurwerk af te steken snappen het ook echt niet. Kan daar toch zo nijdig om worden.

Ik word vooral nijdig van mensen die kennelijk wel de kern van het probleem kunnen benoemen, zie hierboven de zin met misbruik, maar desalniettemin toch met oplossingen komen die geen correlatie hebben met het probleem.

Waarom krijgen al deze nietszeggende mensen een podium? Het interesseert me werkelijk niets wat Gerrit, Koen en mevrouw Kolkman vinden. Goedkoop stukje door mensen zonder kennis van zaken hun mening te laten verkondigen.

Waarom krijgen al deze nietszeggende mensen een podium? Het interesseert me werkelijk niets wat Gerrit, Koen en mevrouw Kolkman vinden. Goedkoop stukje door mensen zonder kennis van zaken hun mening te laten verkondigen.

Het zou ons allemaal WEL moeten interesseren want dat is de publieke opinie.

Velen van ons hebben vooral oog voor ons eigen verhaal, ons eigen belang, enz. Voor ca. de helft van de NL'ers lijkt het nu zo te zijn dat al het vuurwerk hetzelfde is, ongeacht legaal of illegaal. En velen van hen weten helemaal niets van de bijbehorende wet- en regelgeving, wat wel of niet kan en mag, enz. Ik heb dagelijks gesprekken met klanten, bezoekers, familie, vrienden, enz. om ook op die manier mijn steentje bij te dragen aan het behoud van onze geliefde traditie omdat zij net zo onwetend zijn...

Ik snap de gefrustreerde reacties hier wel maar ik vind het juist heel belangrijk dat we dit soort verhalen te horen en te lezen krijgen. Het bevestigd nog maar weer eens dat we nog een hele lange weg hebben te gaan voordat iedereen echt goed begrijpt wat er speelt en hoe dat beter aangepakt kan worden.

Precies op wat hierboven wordt gezegd, en het is goed dat onwetende mensen hun mening uiten , dan kunnen wij ze namelijk goed informeren en mogelijk er anders over laten nadenken.

Een slecht argument is makkelijker van tafel geveegd dan een goed argument.

Precies op wat hierboven wordt gezegd, en het is goed dat onwetende mensen hun mening uiten , dan kunnen wij ze namelijk goed informeren en mogelijk er anders over laten nadenken. Ik denk niet dat we deze blinden kunnen laten zien.

Een slecht argument is makkelijker van tafel geveegd dan een goed argument.

Jij gaat bij Gerrit, Koen en mevrouw Kolkman langs om hen de feiten met een mooie strik eromheen te overhandigen? Zo nee, hoe ga jij of iemand anders deze mensen dan wel bereiken?

Ik zie de publieke opinie liever terug komen in een representatief onderzoek in plaats van telkens een aantal mensen (n=4), die van de straat zijn geplukt en over het algemeen niets met vuurwerk hebben. Het zijn daarmee zelfs influencers, waar anderen zich juist weer in herkennen en hun anti-vuurwerk mening in bevestigd zien. Dat kost 'ons' vervolgens weer veel extra strikken om hen op andere gedachten te brengen.

Ander voorbeeld: waarom zitten er bij Voetbal International geen onwetende mensen, die niets met voetbal hebben? Precies, omdat niemand erop zit te wachten om hun onzin aan te horen. Ik heb precies hetzelfde bij dit soort lui, die mijn hobby in de media totaal ongegrond te kakken zetten.

Jij gaat bij Gerrit, Koen en mevrouw Kolkman langs om hen de feiten met een mooie strik eromheen te overhandigen? Zo nee, hoe ga jij of iemand anders deze mensen dan wel bereiken?

Ik zie de publieke opinie liever terug komen in een representatief onderzoek in plaats van telkens een aantal mensen (n=4), die van de straat zijn geplukt en over het algemeen niets met vuurwerk hebben. Het zijn daarmee zelfs influencers, waar anderen zich juist weer in herkennen en hun anti-vuurwerk mening in bevestigd zien. Dat kost 'ons' vervolgens weer veel extra strikken om hen op andere gedachten te brengen.

Ander voorbeeld: waarom zitten er bij Voetbal International geen onwetende mensen, die niets met voetbal hebben? Precies, omdat niemand erop zit te wachten om hun onzin aan te horen. Ik heb precies hetzelfde bij dit soort lui, die mijn hobby in de media totaal ongegrond te kakken zetten.
Omdat voetbal weinig met publieke opinie te maken heeft. Het vandlisme en de hooligans worden veroordeeld door iedereen, voetbalfan of niet. Voetbal zelf stat buiten schot. Daarom.

Dat representatieve onderzoek kun je vergeten. Valt me sowieso op dat geen enkele onderzoek hier goed valt, hoe groot de groep ook is die bevraagd is.

Accepteer nou maar dat de publieke opinie veelal tegen ons gericht is. Wat deze Gerrit daar van denkt is niet belangrijk, maar hij is niet alleen. Er zijn er miljoenen. En daar moet je wat mee.

Omdat voetbal weinig met publieke opinie te maken heeft. Het vandlisme en de hooligans worden veroordeeld door iedereen, voetbalfan of niet. Voetbal zelf stat buiten schot. Daarom.

Dat representatieve onderzoek kun je vergeten. Valt me sowieso op dat geen enkele onderzoek hier goed valt, hoe groot de groep ook is die bevraagd is.

Accepteer nou maar dat de publieke opinie veelal tegen ons gericht is. Wat deze Gerrit daar van denkt is niet belangrijk, maar hij is niet alleen. Er zijn er miljoenen. En daar moet je wat mee.

Een paar mooie one-liners hierboven, maar ik heb het idee dat de kern van mijn post je volledig ontgaat.

Maar kun jij op zijn minst vertellen wat ik wel met Gerrit en die miljoenen anderen moet? Ik kan een blinde niet laten zien, wie weet jij wel? Zo ja, nog een tip: als je Gerrit wilt overtuigen van zijn ongelijk, dan zou ik het iets subtieler (en wat minder lomp) aanvliegen als je nu doet.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan