'Verbod op vuurwerk bij winkelcentrum Deppenbroek'

Scav

VWC Moderator
Forumleiding
AUDIOENSCHEDE - Winkelcentrum Deppenbroek wil een verbod op het afsteken van vuurwerk. Benno Kroeze, voorzitter van het winkelcentrum, spreekt zich uit voor een vuurwerkvrije zone.

Basisscholen, kinderboerderijen en zorgcentra's zijn eveneens voor zo'n verbod. „Elk jaar lijden we schade aan onder andere afvalcontainers en brievenbussen”, vertelt directrice Annelies Meijer van de basisschool De Troubadour in Glanerbrug. „We namen maatregelen en schakelden bureau Halt in." De school geeft voorlichting aan de oudere leerlingen hoe om te gaan met vuurwerk.

Tenminste één van de werkgroepen die discussie voeren over het vuurwerkbeleid in Enschede is voor vuurwerkvrije zones. Beluister dat item hier terug.

Kinderboerderij De Wesseler en zorgboerderij De Viermarken maken zich zorgen om hun dieren. „Ze schikken ontzettend van het geluid.” Zorginstelling Livio vindt dat vuurwerk ook iets te maken heeft met traditie. „Maar onze bewoners vinden de harde knallen verontrustend”, aldus een woordvoerder.

In Enschede mogen bewoners zelf bepalen hoe straks 31 december wordt gevierd. Inmiddels hebben verschillende bewonersgroepen voorstellen gedaan om de vuurwerkoverlast in de stad te beteugelen. Een van die voorstellen is het instellen van vuurwerkvrije zones.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM

Bron

Vuurwerkvrije zones best, maar hier in Noordwijk hebben ze 100 meter rond basisscholen ook een verbod ingesteld, wat volledig verkeerd is. Staat er een school 3 staten verderop, mag je geeneens een potje afsteken.

Vuurwerkvrije zones best, maar hier in Noordwijk hebben ze 100 meter rond basisscholen ook een verbod ingesteld, wat volledig verkeerd is. Staat er een school 3 staten verderop, mag je geeneens een potje afsteken.
Denk niet dat ze met een meetlint bij je komen. Gewoon niet in het zichtsveld lijkt me voldoende.

Vuurwerkvrije zones zijn helemaal zo gek niet.

Helaas is het nou eenmaal zo dat kids van 12-16 jaar die met een tas vuurwerk de wijk intrekken geen oog hebben voor de omgeving. En dan doel ik op het feit dat er een kinderboerderij of ziekenhuis in de weg staan.

Basisscholen zijn overigens onzin, die zijn op 31 december gesloten.

Ik kan mij wel voorstellen dat het voelt als wéér een beperking op weg naar een totaalverbod. Of dat gaande is weet ik niet, maar zoals het in de 90's was wordt het nooit meer. Misschien moeten we ons daar eens bij neerleggen.

Helaas is het nou eenmaal zo dat kids van 12-16 jaar die met een tas vuurwerk de wijk intrekken geen oog hebben voor de omgeving. En dan doel ik op het feit dat er een kinderboerderij of ziekenhuis in de weg staan.

Ik kan mij wel voorstellen dat het voelt als wéér een beperking op weg naar een totaalverbod. Of dat gaande is weet ik niet, maar zoals het in de 90's was wordt het nooit meer. Misschien moeten we ons daar eens bij neerleggen.

Basisscholen hebben veelal een speeltuin op het terrein waar kinderen dus spelen en dus spul stuk kan.

Laatst bewerkt:

Het punt van de basisscholen zal meer betrekking hebben op vandalisme / brandstichting met vuurwerk op het schoolplein, brievenbussen / ramen e.d.. Helaas zijn er elk jaar weer figuren die mikken op een langere kerstvakantie...

Vuurwerkzones prima. Maar dan alleen het terrein van die scholen winkelcentra enz. Als het om het slopen gaat kan je toch gewoon de straat ernaast stoken? en dat er kinderen spelen is onzin. Ik zie geen kinder spelen op 12uur Snachts op een schoolplein. Jullie wel?

Vuurwerkzones prima. Maar dan alleen het terrein van die scholen winkelcentra enz. Als het om het slopen gaat kan je toch gewoon de straat ernaast stoken? en dat er kinderen spelen is onzin. Ik zie geen kinder spelen op 12uur Snachts op een schoolplein. Jullie wel?

Nee maar ruimt iedereen de rotzooi weer op zodra de kids 2 januari weer kunnen spelen en er geen blindgangers liggen?

gek dat jij dat suggereert, maar het gaat hier om een winkelcentrum. Ik constateer alleen een feit. Ongeacht of ik het goed of fout vind.

Dan stel ik de vraag opnieuw. Vind jij het normaal om vuurwerk tussen/bij winkelend publiek af te steken?

Dan stel ik de vraag opnieuw. Vind jij het normaal om vuurwerk tussen/bij winkelend publiek af te steken?

Een winkelcentrum lijkt me gesloten om 6 uur op oudejaarsdag. En buiten die tijden is afsteken overal verboden.het winkelcentrum is de hele zondag dicht er is dan geen Winkelend publiek wat is dan het probleem? Afsteken doen jongeren dan wel ergens waar je minder snel gepakt wordt dan daar

Een winkelcentrum lijkt me gesloten om 6 uur op oudejaarsdag. En buiten die tijden is afsteken overal verboden.het winkelcentrum is de hele zondag dicht er is dan geen Winkelend publiek wat is dan het probleem? Afsteken doen jongeren dan wel ergens waar je minder snel gepakt wordt dan daar

"Lijkt me"...daar gaat het al mis.

maar zoals het in de 90's was wordt het nooit meer. Misschien moeten we ons daar eens bij neerleggen.

zeg nooit nooit.
mijn ouders mochten in hun tijd al vanaf kerst vuurwerk kopen. o.a. FLASH KNALLERS.
dat werd op een gegeven moment beperkt naar alleen op 31 dec kopen.
dat is jaren later veranderd naar de laatste 3 dagen van het jaar kopen.

Een winkelcentrum lijkt me gesloten om 6 uur op oudejaarsdag. En buiten die tijden is afsteken overal verboden.het winkelcentrum is de hele zondag dicht er is dan geen Winkelend publiek wat is dan het probleem?

Ik denk dat ze gewoon geen vuurwerktroep willen op een winkelcentrum waar 2 januari weer veel mensen komen.

Een winkelcentrum lijkt me gesloten om 6 uur op oudejaarsdag. En buiten die tijden is afsteken overal verboden.
Het idee om bij winkelcentra een vuurwerkvrije zone in te stellen is opzich niets mis mee.
Maar idd... tot 18:00 uur is het sowieso, overal, verboden vuurwerk af te steken en op 31-12 is er om 18:00 uur echt geen winkelcentrum meer open. Ik mag toch hopen dat de gemeente wel eerst nagaat of het überhaupt zinvol is om zo'n zone aan te wijzen in dat geval.

Het voorstel van de Enschedese werkgroep om dit ook bij kinderboerderijen, dierenasiels, verzorgingscentra enz in te stellen, kan ik me verder ook wel in vinden. Overlast-gevoelige plaatsen, relatief makkelijk te controleren, en eenieder die wil stoken heeft meer dan genoeg alternatieven. Of het daadwerkelijk nut heeft is een 2e ;)

Back
Bovenaan