Beste leden,
Ik heb zojuist het volgende bericht uit de Kermiskrant Venray overgetypt om met jullie te delen.
Het vuurwerk, dat als afsluiter van de kermis op woensdagavond wordt onstoken, schiet dit jaar nog
hoger de lucht in als vorig jaar. Heel Venray zal kunnen zien hoe de ene pijl na de andere vanaf het
Sint-Annaterrein van de GGZ Noord- en Midden-Limburg de donkere hemel verlicht.
GGZ Noord- en Midden-Limburg, de zorginstelling voor mensen met pychische problemen en psychiatrische
ziekenbeelden, stelt ook dit jaar het terrein in Venray ter beschikking voor het ontsteken van het traditionele
vuurwerk op de afsluitende woensdagavond van de kermis. "Het terrein leent zich er ontzettend goed voor",
vertelt Frank van der Ploeg, manager Facilitair Bedrijf en ICT bij GGZ. "Bovendien, wij verlenen graag onze
medewerking aan evenenenten. Dat zorgt voor meer betrokkenheid van de inwoners van Venray bij het
instituut. En voor onze bewoners is het ook leuk".
Van der Ploeg heeft inmiddels gehoord dat het vuurwerk dit jaar nog een tikkeltje spectaculairder wordt.
Dit jaar gaan de pijlen namelijk 80 meter hoog de lucht in. Op het terrein moeten daar volgens hem geen
extra voorzieningen worden getroffen. "Nee, vooraf is er geen extra voorziening voor nodig. En achteraf heb ik
er het vertrouwen in dat ze alles netjes opruimen, zoals vorig jaar".
Bij sommige evenementen mogen de bewoners van de locatie wel eens meehelpen bij opbouwen. In dit geval
is dat niet mogelijk. "Bij deze voorbereidingen gaat het vooral om goede afspraken maken", vertelt van der Ploeg
verder. Maar hoewel ze niet mogen meehelpen, kijken ze wel ontzettend uit naar het vuurwerk én de kermis
natuurlijk. "Vooral bewoners die uit deze regio komen, kijken hier erg naar uit. Sommige afdelingen gaan ook
met de bewoners een keer naar de kermis. We proberen ze altijd zo veel mogelijk te betrekken bij het dage-
lijkse leven". Een voorbeeld is participeren met sportclubs. "Maar hier op het terrein is ook het park openbaar,
gaan we de kinderboederij uitbreiden en komt er een amfitheater voor activiteiten. Die faciliteiten bezoeken ook
mensen van buitenaf. Tijdens de kermis kunnen we ook deel uitmaken de Venrayse maatschappij".
Alleen dit terrein in Venray blijkt erg geschikt voor het onsteken van het vuurwerk. Van der Ploeg weet waarom.
'Ze schieten pijlen vanaf het voorterrein van het klooster de lucht in. Dat grenst direct aan de Noordsingel".
Hij denkt dat het vuurwerk zeker bijdraagt aan het aantal bezoekers, op woensdagavond. "Ik denk dat veel men-
sen besluiten op weonsdag te gaan, omdat ze dan ook het vuurwerk kunnen zien vanaf de kermis. Vorig jaar
was het in ieder geval heel druk". Hij vindt het zelf ook leuk dat het vuurwerk op het terrein van zijn werkgever
wordt ontstoken. "Het is ook een heel mooi spektakel. Je moet er veel voor regelen en organiseren, maar het
is het wel waard".
Van der Ploeg komt wel niet uit Venray, maar toch geniet hij net als alle Venraynaren met volle teugen van de
kermisperiode. "Ik ga altijd even een kijkje nemen op de kermis. Ik laat het van de de omstandigheden afhangen
of ik in een attractie stap. Meestal is het meer wat rondlopen en iets lekkers kopen", aldus van der Ploeg.
Bron: Kermiskrant Venray 2008
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ook ik zal deze show traditiegetrouw bezoeken.
Er wordt zowel consumenten als professioneel vuurwerk gebruikt. Door wie de show wordt geschoten, is mij
tot op heden nog onbekend, maar ik verwacht door Katan Vuurwerk, aangezien zij al enkele jaren op rij de show
verzorgen.
Daarnaast heb ik nog een opmerking over dit stukje uit het artikel:
"Dit jaar gaan de pijlen namelijk 80 meter hoog de lucht in."
Is het gebruikelijk dat er uurpijlen bij een show worden afgestoken? Want bij een demo-show is dit naar mijn weten
niet toegestaan. Hoe het bij een consumenten of profshow geregeld is, weet ik niet. Of zouden ze shells bedoelen?
Groetjes,
3Th Dimension