Veiligheidscontroles bij verkooppunten vuurwerk.

ylke

VWC lid
Tientallen locaties in de regio mogen vanaf vrijdag 28 december weer consumentenvuurwerk verkopen. Om ervoor te zorgen dat de opslag en verkoop veilig verloopt, voert de OD NZKG controles uit bij de verkopers in de gemeenten Amsterdam, Zaanstad, Aalsmeer, Haarlemmermeer, Amstelveen, Ouder-Amstel, Diemen en Uithoorn.

De OD NZKG verleent vergunningen en voert het toezicht op en de handhaving van het Vuurwerkbesluit uit in opdracht van bovengenoemde gemeenten. Acht teams van inspecteurs van de omgevingsdienst controleren in totaal zo’n zestig verkooppunten voor consumentenvuurwerk.

Verkoopdagen
Dit jaar zijn de verkoopdagen van vuurwerk op vrijdag 28, zaterdag 29 en maandag 31 december. Omdat 30 december op een zondag valt, mag op deze dag volgens het Vuurwerkbesluit geen vuurwerk worden verkocht. Op zondag wordt steekproefsgewijs gecontroleerd of er toch geen consumentenvuurwerk wordt verkocht.

Controles op naleefgedrag
In het najaar heeft bij alle verkooppunten een voorcontrole plaatsgevonden, waarbij onder andere is gekeken naar de brandveiligheid, de wijze van brandbestrijding en de constructie van de opslagvoorziening. Tijdens de drie verkoopdagen staan ook de gedragsregels centraal, zoals: hoe is het personeel geïnstrueerd, is de voorraad bij de balie niet te groot, worden de maximale hoeveelheden per vuurwerkpakket niet overschreden en gaat het om goedgekeurd vuurwerk.

Maatregelen
Afhankelijk van de situatie controleren de inspecteurs de verkooppunten een aantal keer tijdens de toegestane verkoopdagen. Het naleefgedrag in de regio is over het algemeen goed. De ervaring leert daarnaast dat vrijwel alle bedrijven bekend zijn met de eisen uit het Vuurwerkbesluit. Houdt een bedrijf zich niet toch aan de regels, dan treden de inspecteurs hier direct bestuursrechtelijk of strafrechtelijk tegen op. Afhankelijk van de soort en zwaarte van de overtreding, wordt bepaald welke maatregelen moeten worden genomen.

Gepubliceerd vanaf 24-12-2018 14:08

Het kan geen kwaad om nogmaals te benadrukken dat er in de afgelopen decennia in Nederland nog geen incident is geweest in een verkoopruimte of bunker van consumentenvuurwerk. Dus, men kan gerust zeggen dat dit alles een hoop geld en moeite is voor iets wat niet eens een groot probleem was. Stel je toch eens voor dat dit alles was ingezet in zinnige handhaving of maatregelen waar we met z'n allen wel wat aan hebben.

Ratten zijn het, zoeken naar verzieking!

Vind beetje kort de boxht om ze ratten te noemen omdat ze gewoon hun werk doen.
Met name omdat het gewoon heel oke mensen zijn en helemaal niet zoeken maar gewoon zorgen dat ik als verkooppunt en alle andere verkoop punten alles netjes op orde hebben.
En het ook gewoon nodig is omdat er in mijn regio een heel groot deel van de punten ook regelmatig deuren open laat, vuurwerk buiten de bunkers heeft liggen etc.

Wat als ze dat noet Ozouden doen? Wat zou dat voor onze hobby gaan betekenen denk je? Alles ligt nu al onder een vergrootglas, als dan de verkooppunten ook nog een ootje worden en volgense de media onveilig genoemt gaan worden?

Ik ben blij dat ze er zijn!

Het kan geen kwaad om nogmaals te benadrukken dat er in de afgelopen decennia in Nederland nog geen incident is geweest in een verkoopruimte of bunker van consumentenvuurwerk. Dus, men kan gerust zeggen dat dit alles een hoop geld en moeite is voor iets wat niet eens een groot probleem was. Stel je toch eens voor dat dit alles was ingezet in zinnige handhaving of maatregelen waar we met z'n allen wel wat aan hebben.

Kan het ook zijn dat de kans dat ze langskomen stimuleert dat verkopers zich goed aan de regels houden? Even de zinnigheid van alle regels daargelaten...

Vind beetje kort de boxht om ze ratten te noemen omdat ze gewoon hun werk doen.
Met name omdat het gewoon heel oke mensen zijn en helemaal niet zoeken maar gewoon zorgen dat ik als verkooppunt en alle andere verkoop punten alles netjes op orde hebben.
En het ook gewoon nodig is omdat er in mijn regio een heel groot deel van de punten ook regelmatig deuren open laat, vuurwerk buiten de bunkers heeft liggen etc.

Wat als ze dat noet Ozouden doen? Wat zou dat voor onze hobby gaan betekenen denk je? Alles ligt nu al onder een vergrootglas, als dan de verkooppunten ook nog een ootje worden en volgense de media onveilig genoemt gaan worden?

Ik ben blij dat ze er zijn!

Ik blijf het ratten vinden hoor, Ze zijn al wel genoeg gecontroleerd lijkt mij. Kijk in Duitsland waar alles gewoon in supermarkten ligt, Vind het zwaar overdreven hier allemaal. Zie ze al helemaal met een weegschaal bij de deur staan om iedereen te controleren.

Prima om bijval te horen voor dit soort inspecties/inspecteurs, zeker als het vanuit een verkooppunt komt. Dat is duidelijk. Alleen het is mij wel opgevallen dat wanneer ik praatjes maak met verkopers, dat je toch vaker verhaaltjes hoort van vervelende inspecteurs. Maar goed, misschien zijn dat de uitzonderingen op de regel.
Tuurlijk helpt het als inspecteurs langs komen; dat zorgt er voor dat verkopers nog meer hun best doen om zaken op orde te hebben.

Prima om bijval te horen voor dit soort inspecties/inspecteurs, zeker als het vanuit een verkooppunt komt. Dat is duidelijk. Alleen het is mij wel opgevallen dat wanneer ik praatjes maak met verkopers, dat je toch vaker verhaaltjes hoort van vervelende inspecteurs. Maar goed, misschien zijn dat de uitzonderingen op de regel.
Tuurlijk helpt het als inspecteurs langs komen; dat zorgt er voor dat verkopers nog meer hun best doen om zaken op orde te hebben.

Tuurlijk melden ze soms iets dat je op dat moment liever niet hoort. Dat je net een doos verkeerd hebt staan dat ie vervormt is en je bunker ff kan ombouwen als het rete
Druk is. Maar ja dan had ik maar goed moeten zetten;)
Denk vooral dat ze kunnen zeuren als je zelf er anders tegen over staat, mijn pa was altijd erg kort als er een controle was en dan kreeg die hem wel eens terug van de insoecteur. Maar als je gewoon normaal doet en reageerdt zijn het gewoon mensen als jij en ik...

En ik heb nog nooit iets gehoord of gezien dat ze keken naar kg’s bij klanten.
Ze checken eigenlijk allen de kg’s in verkoop ruimte, willen even in de kluizen kijken of alles netjes ligt qua hoogtes etc.
Tja denk wel dat als ze zien dat er een deur open staat of iets buiten de bunker ligt dat ze dan wellicht meer gaan checken of zeuren

Tuurlijk melden ze soms iets dat je op dat moment liever niet hoort. Dat je net een doos verkeerd hebt staan dat ie vervormt is en je bunker ff kan ombouwen als het rete
Druk is. Maar ja dan had ik maar goed moeten zetten;)
Denk vooral dat ze kunnen zeuren als je zelf er anders tegen over staat, mijn pa was altijd erg kort als er een controle was en dan kreeg die hem wel eens terug van de insoecteur. Maar als je gewoon normaal doet en reageerdt zijn het gewoon mensen als jij en ik...

En ik heb nog nooit iets gehoord of gezien dat ze keken naar kg’s bij klanten.
Ze checken eigenlijk allen de kg’s in verkoop ruimte, willen even in de kluizen kijken of alles netjes ligt qua hoogtes etc.
Tja denk wel dat als ze zien dat er een deur open staat of iets buiten de bunker ligt dat ze dan wellicht meer gaan checken of zeuren

Ach ik denk dat dat alleen maar goed is elk negatief punt kunnen ze weer gebruiken is alles ok is er niets aan de hand en alleen positief te noemen idd we liggen al onder vergrootglas gaan we er een zooitje van maken word dat alleen maar erger en dat willen we niet toch....

Wat ik hier van verkopers heb gehoord schijnt t allemaal wel relaxt te gaan. Misschien zoals altijd overal gewoon afhankelijk van de menselijk variatie?

Back
Bovenaan