Veilig knallen wordt duurder

De Chinese overheid pakt de vuurwerkindustrie aan. Die moet veel veiliger worden. Voor Nederland betekent dat: meer betalen of tevreden zijn met slechter vuurwerk.

LIUYANG - 'Vuurwerkhoofdstad van de wereld', noemt Liuyang zichzelf en dat is duidelijk meer dan een toerismeslogan voor deze stad in midden-China.
'Panda Fireworks', 'Dancing Fireworks', 'Jeeton Fireworks' schreeuwen de borden langs de hoofdweg.
Ernaast staan talloze winkeltjes waar de fabrieken van de stand hun knallers verkopen. Niet de sterretjes, rotjes of de bescheiden vuurwerkpaketten met een gillende keukenmeid of twee, zoals die de komende dagen in Nederland over de toonbank gaan. In Liuyang is een beetje pakket zo groot als een verhuisdoos en zitten er knallers in waar de explosievenopruimingsdienst op af zou komen. Vorig jaar kwam er 30.000 ton Chinees vuurwerk aan in de Rotterdamse haven. Het overgrote deel uit Liuyang, waar een paar honderd fabrieken het hele jaar door produceren, onder andere om Europeanen eind december genoeg te geven om knallend het nieuwe jaar in te gaan.


Bo Yuefei is de vuurwerkexpert van Liuyang, en dus van China. Jarenlang heeft hij voor de overheid nieuwe regels bedacht om de vuurwerkproductie veiliger te maken. ''Hier wordt al 1400 jaar vuurwerk gemaakt'', zegt Bo trots, ''Sterker: het buskruit is in deze regio uitgevonden. Nog steeds komt al het buskruit in Chinees vuurwerk uit Liuyang.'' Bo is nu de baas over de fabriek van Dream Fireworks. Dat bedrijf verkocht vorig jaar voor 12 miljoen aan vuurwerk, vooral aan het buitenland. De fabriek staat ver buiten de stad, in de bergen. ‘’Vuurwerkfabrieken mogen niet meer in de bebouwde kom’’, zegt Bo. In de lagen gebouwtjes zitten vrouwen aan tafels etiketten op Romeinse kaarsen te plakken.
Om bij het gevaarlijke spul te komen, zakken vol buskruit, moet je over een pad door een bergkloof. Daarachter kronkelt het pad langs de bergwand. Om de zoveel meter staan kleine, stenen huisjes. Op elke muur staat hoeveel buskruit er mag liggen. Als er een ontploft zou de schade beperkt moeten blijven.

‘’Er is de afgelopen paar jaar veel veranderd’’, zegt Bo. ‘’De regels zijn zo streng geworden dat veel fabrieken moeten sluiten. Na enkele grote ongelukken worden nu strenge eisen gesteld aan de hoeveelheid buskruit in het vuurwerk’’ In 2005 telde China tienduizend vuurwerkfabrieken – sommige niet meer dan stoffige kamers zonder enige veiligheidsvoorziening. Tussen 1986 en 2005 vielen jaarlijks gemiddeld vierhonderd doden.
Inmiddels is het aantal fabrieken gehalveerd. In 2015 moeten er niet meer dan vierduizend over zijn. Vorig jaar vielen nog 188 doden bij ontploffingen.

De veiligheidsregels in China zijn inmiddels vergelijkbaar met die in Europa, zegt directeur Qiuming Cheong van Intently Fireworks, dat vooral naar Nederland en Duitsland exporteert. ‘’Dat betekent ook dat onze kosten enorm zijn gestegen’’, zegt hij. ‘’Vorige week lunchte ik met een collega die voor vier miljoen euro aan vuurwerk naar Duitsland had geëxporteerd. Daar heeft hij nauwelijks op verdiend, omdat de Europeanen niet meer willen betalen voor ons veiliger vuurwerk.’’
Intently heeft twee jaar geleden Nederlandse inspecteurs over de vloer gehad. ‘’Alles werd goedgekeurd’’, zegt Qiuming. ‘’Maar als jullie niet meer gaan betalen, moeten we manieren zoeken om de kosten omlaag te brengen. Dan krijg je voortaan vuurwerk met zeer matige kleuren en effecten.’’


Bron: ED, Buitenland.
 
Wat een heerlijk "Kijk ons eens zielig zijn" verhaal van een branche waarin echt wel geld verdiend wordt..
 
Weer een standaard zielig verhaal zoals ook de telecombedrijven ons opleggen.

Alles moet duurder, efficenter/goedkoper HO maar. Gewoon ons zo arm als de mieren maken met onzin. Gezellig:S Alsof ze niet al miljoenen verdienen:S

Hebberigheid noemt men dit.
 
ik zie de bui al hangen dan komt er in china 3 cent bij en dan word dat door onze overheid aangegrepen om bv de pot prijs te verhogen van bv 30 euri naar 55, met de opmerking van take it or leave it.de overheid denkt toch al dat de nederlandse consument dom is en toch wel blijft kopen hoe duur dan ook.en nog vragen ze zich af waarom er busladingen met mensen naar belgie en duitsland rijden.en niet voor de knal maar voor mooi goedkoop kwaliteits sier vuurwerk.
 
Back
Bovenaan