Veertiende juli: het regent afgelastingen van vuurwerk-shows (FR.)

De veertiende juli van 2012 zal in Frankrijk de boeken in gaan als de kaalste nationale feestdag in jaren. Worden er normaal gesproken op de quatorze juillet overal vuurwerk-shows gegeven, de één nog groter en mooier dan de ander, dit jaar regent het afgelastingen. De reden: het slechte weer van vandaag, 14 juli. Behalve regen wordt in een aantal gebieden ook veel wind verwacht.
Van Lille tot aan de Middellandse Zee acht de ene burgemeester na de ander het wijzer om het vuurwerk maar tot nader datum uit te stellen, melden onder meer La Voix du Nord (Lille en omgeving), Sud-Ouest (Zuidwest-Frankrijk) en La Provence. Die laatste krant meldt dat de burgemeester van Arles zijn beslissing vanavond pas neemt. Zijn twijfel is begrijpelijk: hij had immers wel de beroemde vuurwerk-kunstenaars van Groupe F weten te strikken.
De golf aan afgelastingen is overigens een meevaller voor de mensen die pas later deze zomer op vakantie gaan. In de meeste gevallen zal het vuurwerk in de komende maand alsnog afgestoken worden. Houd de aankondigingen met de tekst Feu d'artifices in de gaten
Voor de nabije toekomst heeft Meteo France, het Franse KNMI, vooralsnog niet veel beter weer in petto. Alleen woensdag schijnt in heel Frankrijk heel de dag de zon, zoals het hoort in de zomer. De rest van de week kun je maar beter in het zuiden van de Provence of aan de Middellandse Zee zitten. Daar blijft de schade waarschijnlijk beperkt tot een enkele bui en zal de zon zich veelvuldig laten zien.

Geplaatst door Peter op 14 juli 2012 om 11:15

Bron

Vervelend voor de fransen, was zelf paar jaar terug naar Lille gereden maar dat zal er dit jaar dus niet inzitten.

Niks van gemerkt gisteren. De ene stad schoot nog grotere bommen dan de andere. Tot hoeveel inch mogen ze in Frankrijk? 12 haalde ze met gemak!

Hoe vaak en waar worden zulke kalibers bereikt dan?

Naar mijn idee vaak want we zagen boeketten al van kilometers afstand. Een paar crown effecten gezien die wel 8-10 seconden bleven hangen. Ik vond dat echt lang!

Ik weet niet of je dan kunt bereken hoeveel inch iets is?

Ik was 13 juli in beauvois speciaal voor het vuurwerk. (klein stadje 90 km boven parijs) ja hoor: afgelast!
Ook was er geen vuurwerk te koop wat we wel gedacht hadden. Verder was er geen reet te doen daarzo. Gelukkig hadden we drank om het verdriet weg te drinken :)

14 juli naar parijs gereden. Dat maakte alles goed! Wauw wat een show!
De show duurde maarliefst 35! minuten lang en 10 inch (en 12 inch zo leek het) werd bij de vleet geschoten. Het tempo lag erg hoog vond ik. (ik had een heel laag tempo veracht omdat het 35 minuten zou duren, maar dat viel dus heel erg mee)
We stonden op een hele mooie plek zodat we het vuurwerk precies voor de eifeltoren in ons gezichtsveld hadden.
Ik heb helaas niet kunnen filmen omdat m'n camera kuren had. (heel erg jammer) maar een van me heeft de finale met z'n iphone gefild, als ik die beelden heb zal ik ze uploaden...

Ik ga nooit meer naar beauvois maar 14 juli in parijs wordt voor mij vaste prik!
Echt een aanrader!!!!

Back
Bovenaan