Veel vuurwerkoverlast in West-Brabant: ‘Het zijn bommen!’

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Veel vuurwerkoverlast in West-Brabant: ‘Het zijn bommen!’

Bam! Daar wordt weer een bushokje met vuurwerk opgeblazen. Of een prullenbak. Veel West-Brabanders zijn de overlast beu, zo blijkt uit onze vuurwerkenquête. ,,In mijn wijk kun je op oudjaarsdag niets eens meer over straat”, antwoordt een inwoner van Bergen op Zoom in de vragenlijst.

We ervaren hier meer vuurwerkoverlast dan in de rest van Nederland. Met name in Oosterhout, Geertruidenberg, Bergen op Zoom en Rucphen. Dat blijkt uit de reacties van 12.390 West-Brabanders die onze enquête invulden. ,,Het is geen vuurwerk meer, het zijn bommen”, zegt de een. ,,Ik ervaar al vanaf oktober overlast”, reageert een Bredanaar. ,,Ik durf de straat niet op om bijvoorbeeld boodschappen te doen. Ik blijf rond de jaarwisseling altijd een paar dagen in huis”, antwoordt een Roosendaalse vrouw in de enquête. Mensen zijn bang. Dieren ook. ,,Mijn hulphond kan dan niet voor mij zorgen, omdat hij zo bang en angstig is.” En: ,,De jeugd ziet de gevolgen niet van ‘plagen’ door het gooien van vuurwerk naar andere kinderen.”

Bushokje
Je kunt de klok erop gelijk zetten: iedere jaarwisseling wordt het bushokje aan de Heiningen in Bergen op Zoom opgeblazen. Maar dat is niet het enige. De afgelopen jaarwisseling verliep heel onrustig in het Scheldestadje. Een auto ging in vlammen op, een invalidenwagen landde op zijn kant, er vlogen stenen door de ruiten, er was een steekpartij in de Lievevrouwestraat én er waren veel meldingen van vuurwerkoverlast. Burgemeester Frank Petter was de overlast van zwaar vuurwerk tijdens de jaarwisseling meer dan beu. ,,Hier moet een landelijk weerwoord op komen”, vond hij.

Maatregelen
Toch is het afsteken van vuurwerk nog steeds legaal in Bergen op Zoom. Petter stuurde samen met andere burgemeesters wel een brief naar de minister, waarin gepleit wordt voor een landelijk verbod op het afsteken van vuurwerk. ,,Dat is er niet doorheen gekomen”, zegt zijn woordvoerder. Een plaatselijk verbod vindt Petter moeilijk te handhaven. Maar als vanuit de bevolking een gedragen voorstel komt om een wijk of buurt vuurwerkvrij te maken, dan wil de gemeente daarover meedenken. De burgemeester gaat binnenkort met de Commissie Veiligheid in gesprek over de maatregelen tijdens de komende jaarwisseling.

Als vanuit de bevolking een gedragen voorstel komt om een wijk of buurt vuurwerk*vrij te maken, dan wil de gemeente daarover meedenken.

Kwart miljoen euro

Oosterhout betaalt al jaren de hoogste rekening. In zeven jaar tijd was de gemeente een kwart miljoen euro kwijt om de vuurwerkschade te herstellen. Zo werd twee jaar op rij basisschool De Ontdekking getroffen door brand tijdens de jaarwisseling. De schade was enorm. Tijdens de laatste jaarwisseling werden meer agenten, handhavers en camera’s ingezet. Dat hielp. Van een vuurwerkverbod maakt Oosterhout geen gebruik, ondanks dat in die gemeente de meeste mensen vóór een verbod zijn: 58 procent.

Vluchten

In Breda is 55 procent voor. Een Bredase vrouw is zelfs ten einde raad en ontvlucht haar woonplaats op 31 december. ,,Ik word al vier jaar geterroriseerd door gastjes met vuurwerk. Vorig jaar stond m’n gang in brand. Ik vlucht dit jaar naar België met oud en nieuw en zit dan alleen in een hotel.”

Bij een 65-plusser uit Breda komen nare herinneringen naar boven. ,,Ik word niet goed van het geknal, krijg het benauwd en begin te transpireren”, antwoordt hij in de enquête. ,,Ik ben in 1933 geboren en heb verschillende bombardementen meegemaakt.”

Vuurwerkverbod bij zorgcentra

In de gemeente Geertruidenberg komt dit jaar bij de zorgcentra wél een plaatselijk vuurwerkverbod. Ieder jaar raken de kwetsbare en licht dementerende bewoners van streek. Ze worden uit hun slaap gehouden en de medewerkers hebben de handen vol aan het kalmeren van de bewoners. Voor burgemeester Jan Luteijn is dit reden genoeg voor een plaatselijk vuurwerkverbod. Een verbod in heel de gemeente vindt hij niet realistisch zolang er geen landelijk vuurwerkverbod is.

Traditie

Veel West-Brabanders zijn er klaar mee. Vuurwerkverbod? 52 procent van de 12.390 respondenten is voor. ,,Vuurwerk is terreur”, luidt een reactie uit Bergen op Zoom. Een inwoner van Roosendaal stelt: ,,Er vallen te veel slachtoffers en het kost te veel belastinggeld.” Volgens een inwoner uit de gemeente Moerdijk komt er te veel illegaal vuurwerk voorbij. ,,Die klappen zijn niet normaal meer.”

Anderen zien geen probleem. Zoals in Tholen. ,,Pak dit niet van ons af”, is een van de reacties uit die gemeente. Dat vinden ze in Baarle-Nassau en Dongen ook. ‘Het is een traditie en dat moet zo blijven’, is daar de algehele opvatting.

Honderden euro's aan vuurwerk

Als het gaat om geld uitgeven aan vuurwerk, spant Rucphen de kroon. Daar geven sommige respondenten zelfs meer dan 1.000 euro uit aan vuurwerk, net als in Woensdrecht. In Steenbergen kunnen ze er ook wat van. De meerderheid besteedt tussen de 100 en 500 euro aan vuurwerk. Daarentegen vinden de inwoners van Moerdijk het zonde van het geld.

https://www.bndestem.nl/bergen-op-z...ast-in-west-brabant-het-zijn-bommen~a188399e/

Sterk staaltje onpartijdige journalistiek weer (not). Welgeteld 105 woorden van dit 800 woorden tellende artikel zijn gewijd aan voorstanders van vuurwerk, terwijl het onderzoek juist wijst op een verdeling van ongeveer 50/50. Een goed artikel zou verder ingaan op de daadwerkelijke resultaten van de enquête en aan beide kanten evenveel aandacht besteden. Deze journalist mag weer terug de schoolbanken in.

Tja die hele situatie zal al wellicht zijn aangedikt .
Maar niet te min zal er heus wel een hele vervelende kern van waarheid in zitten ben ik bang .
Het beste is heen gaan en onderzoek gaan doen .

Dit heb ik gelezen, en dit is zo'n misselijk bericht. Gewoon pure haat! Ik snap niet dat deze mensen kunnen leven met zoveel haat op andermans plezier. Dit moest er even uit, sorry.
Weer zo'n typisch bericht waar een snel chagrijnige tokkies denken dat ze met een consumentenvuurwerkverbod illegale knallen kunnen aanpakken. Je houdt met een verbod op speelgoedwapens toch ook geen schietpartijen tegen?

Nou ik woon in een dorp naast Breda, ik kom regelmatig in Breda en het valt allemaal wel mee qua knallen etc. Ja je wordt wel eens opgeschrikt door een flinke klapper hier in mijn dorp ook, maar dat is niet dagelijks. Richting oud en nieuw wordt het wel meer, maar dat is jaarlijks. En in het woonzorgcentrum in Geertruidenberg heb ik stage gelopen en vele vinden het prachtig, op enkele na dan. En de oorlog, durf niet meer de straat op, bommen etc wordt er ieder jaar weer bijgehaald. Ik heb bij verschillende woonzorgcentrums stage gelopen en daar werd er bij 2 jaarlijks een show gegeven, bijna alle bewoners hadden de oorlog bewust meegemaakt en niemand associeerde de oorlog hierbij. Ze vonden het geweldig! Wordt zulke artikels en journalistiek beetje beu!!

Back
Bovenaan