Veel minder illegaal vuurwerk

Golddigger

VWC lid
Veel minder illegaal vuurwerk
www.nu.nl

AMSTERDAM - Tot nu toe lijkt er veel minder illegaal vuurwerk in omloop te zijn dan in voorgaande jaren. Precies een jaar geleden was er al 150.000 kilo illegaal siervuurwerk in beslag genomen, nu is dat 45.000 kilo.
Dat meldt het functioneel parket van het Openbaar Ministerie (OM) donderdag.
Oorzaak van deze sterke daling is vermoedelijk de vergrote pakkans doordat de politie scherper is gaan controleren.

De teller stond in 2009 uiteindelijk op 241.440 kilo illegaal vuurwerk dat in aanloop naar de jaarwisseling door de opsporingsdiensten in beslag werd genomen. Dat was bijna negentig ton meer dan in 2008 en de hoogste vangst ooit.
Het OM zegt de indruk te hebben dat er vooral minder vuurwerk wordt gesmokkeld, laat een woordvoerster weten aan NU.nl. "De strengere aanpak van vooral de grote spelers in de vuurwerkhandel lijkt zijn vruchten af te werpen."

Brabant
Opvallend is dat dit jaar in Noord-Brabant nog helemaal geen vuurwerk is gevonden. In de provincie wordt al jaren veruit het meeste illegale knal- en siervuurwerk gevonden.

"We hebben de afgelopen jaren hard gewerkt om de handel in illegaal vuurwerk aan te pakken, onder andere met veel controles. Wellicht dat we daar nu van profiteren en mensen het risico niet meer willen nemen", aldus Willem van Hooijdonk van de politie Brabant-Midden donderdag in De Telegraaf.

"Maar we juichen niet te vroeg, want misschien is alles wel beter verstopt en is men ons te slim af."

Weet wel zeker dat er minder is. Iedergeval minder variatie.

Merkte dit vorig jaar al, en dit jaar lijkt het nog erger.

Plus het feit dat iedereen meer op z'n hoede is.

qua inbeslag name is er veel minder maar dat hoeft nog niet te betekenen dat er minder in omloop is.

ik bekijk berichten in de media over vuurwerk altijd uit 2 perspectieven#

Hier begrijp ik nou helemaal niets van!
Ik meen een aantal topics terug gelezen te hebben dat de vuurwerkbarometer van in beslag genomen vuurwerk stond op zo'n 113.000 en nog wat kilo, dit is inmiddels al weer een paar weken terug. En er stond ook zoiets dat er dit jaar meer in beslag is genomen dan vorig jaar.
En wat lees ik nu, er is dit jaar veel minder in beslag genomen, nl zo'n 45.000kg.
Wat is het nu? 113.000 of 45.000?
Weet iemand wat hier aan de hand is?

Eerlijk gezegd denk ik niet dat er minder in omloop is, maar juist doordat de handelaren slimmer zijn geworden, want die zullen altijd weer een slimmere truc bedenken om te kunnen handelen. Die ruiken het grote geld, het is net zoals met drugs en ander smokkelwaar.

Ja ze hebben het nu over siervuurwerk. En er staat AMSTERDAM. Ik dacht precies hetzelfde, maar misschien hebben ze het alleen maar over amsterdam en omstreken? En/of alleen dus maar over siervuurwerk, terwijl die meter over alles in het geheel ging?

Verduidelijking graag.

Back
Bovenaan