Van vuurwerkterrein naar Cambuurstadion

Het vuurwerkterrein van Schuurmans kent een lange geschiedenis. 132 jaar lang werd er vuurwerk gemaakt, opgeslagen en verhandeld in binnen- en buitenland. Het bedrijf was zelfs hofleverancier van het koninklijk huis en droogde kruit voor defensie. Nu wordt het terrein klaargemaakt voor het nieuwe Cambuurstadion en alle winkels die daaromheen komen. We nemen een kijkje op het terrein en in de geschiedenis.

Bron : Gemeente Leeuwarden

Leuk filmpje Burning!

Schuurmans, ooit nog eens een heel informatiepakket gekregen voor mij spreekbeurt over vuurwerk 30 jaar geleden. Toch jammer dat zo'n icoon van de Nederlandse vuurwerkmarkt er niet meer is.

Gelukkig heb ik daar wel eens een bezoekje gebracht,was een mooi terrein. Blijft zonde dat zoiets tegen de vlakte gaat, tog een begrip in de vuurwerk wereld.

Mooi stukje geschiedenis. Zou mooi zijn als Cambuur als eerbetoon eenmalig met het oude Schuurmanslogo op het shirt zou spelen. Zal wel nooit gebeuren, maar een mooi collectors item zou dat shirt wel zijn, denk ik!

Mooi stukje geschiedenis. Zou mooi zijn als Cambuur als eerbetoon eenmalig met het oude Schuurmanslogo op het shirt zou spelen. Zal wel nooit gebeuren, maar een mooi collectors item zou dat shirt wel zijn, denk ik!

Wat wel in de pijplijn zit/zat is om met een een show (t/m 4”) vanaf het oude Schuurmans terrein de vuurwerkgeschiedenis af te sluiten en de voetbal toekomst op dat terrein, in te starten.

In 2018 was alles daar al klaar voor maar werd het tegengehouden door ‘boomknuffelaars’ en nu lijkt de Corona hysterie roet in t eten te gaan gooien...

Back
Bovenaan