Utrecht wil geen verbod op afsteken consumentenvuurwerk

ylke

VWC lid
In antwoord op schriftelijke vragen van Utrechtse raadsleden van de Partij voor de Dieren en GroenLinks antwoordde de gemeente Utrecht geen verbod te willen op het afsteken van vuurwerk in de stad. De Partij voor de Dieren is teleurgesteld over deze beslissing en betreurt het dat Utrecht niet zo ver wil gaan als bijvoorbeeld de gemeenten Hilversum en Rotterdam, die hebben toegezegd open te staan voor vuurwerkvrije zones.

De schade aan de openbare ruimte door de jaarwisseling 2012-2013 bedroeg in Utrecht € 77.730,-. Hier bovenop kwamen nog de kosten voor het opruimen van vuurwerkafval, zijnde € 25.154 euro. Immateriële schade aan mens en dier zijn hier nog niet eens in meegenomen.

Eva van Esch, raadslid Partij voor de Dieren: “De gemeente zegt hard te werken aan het beperken van overlast en schade en zet zich in voor een beperking van het aantal uren waarop vuurwerk gekocht en afgestoken kan worden. Een goed streven, maar wij hadden gehoopt dat Utrecht op ons verzoek een stap verder zou gaan. De Partij voor de Dieren zal daarom blijven pleiten voor een totaalverbod op het afsteken van consumentenvuurwerk.”

Aan de hand van vragen van de Partij voor de Dieren fractie in Rotterdam (5 mei 2014) zegde burgemeester Aboutaleb toe samen met de politie te gaan kijken of in bepaalde gebieden een vuurwerkverbod kan worden ingesteld. Er wordt specifiek gekeken naar een verbod op het afsteken van vuurwerk in parken, om overlast voor dieren zoveel mogelijk tegen te gaan. Van Esch: “Een goede eerste stap naar een totaalverbod in Utrecht zou zijn dat de komende jaarwisseling in ieder geval al een verbod wordt ingesteld in parken.”

De schriftelijke vragen en de antwoorden van het college zijn :

Schriftelijke vragen inzake afsteken vuurwerk door consumenten
19-05-2014

Schriftelijke vragen
Vragen van mevrouw E. van Esch
Partij voor de Dieren

&

De heer S. de Vries
GroenLinks

Schriftelijke vragen inzake afsteken vuurwerk door consumenten

Op 24 april 2014 verscheen in diverse media het bericht dat de burgemeesters van Nederlandse gemeenten strenger willen kunnen optreden rond het afsteken van vuurwerk door consumenten rond de jaarwisseling. Wij zijn er blij mee dat ook Utrecht zich hierachter heeft geschaard. Er is een toenemende maatschappelijke weerstand tegen vuurwerk, onder andere vanwege het grote aantal incidenten. Ook riepen oogartsen onlangs op tot een verbod op het afsteken van vuurwerk door particulieren: www.gezondheidenco.nl/oogartsen-roepen-op-tot-vuurwerkverbod.

De burgemeester van de gemeente Hilversum is bereid te werken aan een verbod op het afsteken van vuurwerk door consumenten, zoals u hier kunt lezen: www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnen...meesters-willen-strenger-vuurwerkbeleid.dhtml.

Naar aanleiding van het voorgaande hebben de Partij voor de Dieren en GroenLinks de volgende vragen:

1. Kent u het bericht in de Volkskrant van donderdag 24 april 2014 dat de burgemeester van Hilversum inzet op een verbod op het afsteken van vuurwerk door consumenten in de gemeente Hilversum?

2. Kunt u aangeven wat de afgelopen jaarwisseling de directe en indirecte materiële en persoonlijke (voor mens en dier) door vuurwerk veroorzaakte schade in Utrecht was?

3. Hoe groot is het bedrag dat gemoeid is met het opruimen van vuurwerkresten? Is er verschil te bemerken tussen wijken die zelf de resten opruimen en wijken die dat niet doen?

4. Is het college het met de Partij voor de Dieren en GroenLinks eens dat de overlast door vuurwerk, de milieuschade, het hoge aantal incidenten van geweld en vernieling en (het grote risico van) gezondheidsschade tijdens de jaarwisseling onacceptabel zijn?

5. Is het college bereid om de effecten van vuurwerkdampen (fijnstof en zware metalen) tijdens de jaarwisseling voor de gezondheid van Utrechters nader te onderzoeken en de raad daarover te informeren? Zo neen, waarom niet?

6. De gemeente Utrecht gaat op dit moment voor een inperking van het afsteken van consumentenvuurwerk (http://nos.nl/op3/artikel/621766-burgemeesters-willen-vuurwerkverbod.html). Wil de gemeente Utrecht dezelfde stappen als de gemeente Hilversum zetten door te streven naar een totaalverbod op het afsteken van consumentenvuurwerk? Waarom wel/niet?


Antwoorden op de vragen:
Antwoord ontvangen op: 10-06-2014


Op 24 april 2014 verscheen in diverse media het bericht dat de burgemeesters van Nederlandse gemeenten strenger willen kunnen optreden rond het afsteken van vuurwerk door consumenten rond de jaarwisseling. Wij zijn er blij mee dat ook Utrecht zich hierachter heeft geschaard. Er is een toenemende maatschappelijke weerstand tegen vuurwerk, onder andere vanwege het grote aantal incidenten. Ook riepen oogartsen onlangs op tot een verbod op het afsteken van vuurwerk door particulieren: www.gezondheidenco.nl/oogartsen-roepen-op-tot-vuurwerkverbod.
De burgemeester van de gemeente Hilversum is bereid te werken aan een verbod op het afsteken van vuurwerk door consumenten, zoals u hier kunt lezen: www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnen...meesters-willen-strenger-vuurwerkbeleid.dhtml.

Naar aanleiding van het voorgaande hebben de Partij voor de Dieren en GroenLinks de volgende vragen:

1. Kent u het bericht in de Volkskrant van donderdag 24 april 2014 dat de burgemeester van Hilversum inzet op een verbod op het afsteken van vuurwerk door consumenten in de gemeente Hilversum?

Antwoord:

Ja.

2. Kunt u aangeven wat de afgelopen jaarwisseling de directe en indirecte materiële en persoonlijke (voor mens en dier) door vuurwerk veroorzaakte schade in Utrecht was?

Antwoord:

De commissie is geïnformeerd in de brief van 28 januari 2014 met kenmerk 14.002402 over de jaarwisseling 2013-2014. De schade aan de openbare ruimte bedroeg € 77.730,=. Er waren de afgelopen jaarwisseling 32 spoedritten van de ambulance die gerelateerd waren aan de jaarwisseling, dat is overigens breder dan alleen letsel veroorzaakt door vuurwerk.

3. Hoe groot is het bedrag dat gemoeid is met het opruimen van vuurwerkresten? Is er verschil te bemerken tussen wijken die zelf de resten opruimen en wijken die dat niet doen?

Antwoord:


Stadswerken heeft € 25.154 euro voor extra inzet voor opruimen van vuurwerkafval op 1 januari uitgegeven. Dit zijn de kosten van inzet personeel – zij worden op een feestdag extra betaald - inclusief stortkosten. Er is de laatste jaren een duidelijke trend dat de bewoners hun vuurwerkafval zelf opruimen, maar er is geen deel van de stad aan te wijzen waar het meer of minder is.

4. Is het college het met de Partij voor de Dieren en GroenLinks eens dat de overlast door vuurwerk, de milieuschade, het hoge aantal incidenten van geweld en vernieling en (het grote risico van) gezondheidsschade tijdens de jaarwisseling onacceptabel zijn?

Antwoord:

De gemeente werkt met verschillende partners in de stad hard om overlast en schade te beperken en overlastplegers aan te pakken. Dat doen we bijvoorbeeld door bekende overlastplegers voorafgaand aan de jaarwisseling aan te schrijven, in de openbare ruimte te zorgen dat er zo min mogelijk vernield kan worden en jongerenactiviteiten te stimuleren door onder meer de inzet van JOU. Ook werkten we dit jaar met een aantal stedelijke hotspots met meer inzet van alle partijen. De politie heeft veel inzet tijdens, maar ook voorafgaand aan oud en nieuw om op te treden tegen overlastplegers. Hiermee hebben we stappen kunnen zetten om de overlast te beperken. Samen met andere G4-steden hebben wij in maart een brief gestuurd aan de minister van Veiligheid & Justitie en de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu met onze voorstellen om de overlast en schade door vuurwerk verder terug te dringen.

5. Is het college bereid om de effecten van vuurwerkdampen (fijnstof en zware metalen) tijdens de jaarwisseling voor de gezondheid van Utrechters nader te onderzoeken en de raad daarover te informeren? Zo neen, waarom niet?

Antwoord:

De vraag naar gezondheidseffecten door inademing van fijnstof van vuurwerk tijdens de nieuwjaarsnacht speelt landelijk. Daarom voert de GGD Groningen momenteel samen met de Universiteit Utrecht/IRAS, RIVM, UMC Groningen en de gemeente Groningen nader onderzoek uit op landelijk niveau naar de relatie tussen blootstelling aan fijn stof van vuurwerk en sterfte. Het onderzoek koppelt sterftecijfers van het CBS aan data van het Landelijk Meetnet Luchtkwaliteit. De Nederlandse (middel)grote steden zijn ieder apart te klein om een dergelijk epidemiologisch onderzoek uit te kunnen voeren; daarom is het onderzoeksgebied geheel Nederland. De onderzoekers streven ernaar de conclusies en aanbevelingen voorafgaand aan de nieuwe jaarwisseling te presenteren.

6. De gemeente Utrecht gaat op dit moment voor een inperking van het afsteken van consumentenvuurwerk (http://nos.nl/op3/artikel/621766-burgemeesters-willen-vuurwerkverbod.html). Wil de gemeente Utrecht dezelfde stappen als de gemeente Hilversum zetten door te streven naar een totaalverbod op het afsteken van consumentenvuurwerk? Waarom wel/niet?

Antwoord:

De gemeente Utrecht trekt gezamenlijk op met de andere G4-steden. Wij willen een inperking van de verkoop en de afsteektijden, een landelijke aanpak van het illegale (zware) vuurwerk en een betere controle op de kwaliteit van het legale vuurwerk. Door deze maatregelen zal naar verwachting de overlast en schade verminderen. Vuurwerk levert voor veel inwoners van de stad Utrecht – zeker bij zorgvuldig gebruik - ook bij aan een feestelijke jaarwisseling. Dit willen wij niet onmogelijk maken. Op 3 juni 2014 heeft de minister van V&J en de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu een brief aan de Tweede Kamer geschreven - www.rijksoverheid.nl/documenten-en-...n-algeheel-beeld-jaarwisseling-2013-2014.html - met voorstellen voor het aanpakken van vuurwerkoverlast; hierin staat onder meer het voorstel om het aantal verkoopdagen en de afsteektijden te beperken. Het aantal verkoopdagen gaat in het voorstel van 3 werkdagen naar 2 werkdagen, de afsteektijd op 31 december verandert van 10.00 naar 18.00. Dit is een kleinere beperking dan is voorgesteld door de G4-gemeenten, maar is wel een stap in het terugdringen van de overlast door vuurwerk voor mensen en dieren. Dit voorstel zal op korte termijn worden besproken in de Tweede Kamer.

Bron
 
Zo die zit, zijn meteen teleurgesteld aangezien niet iedereen hun plannetjes volgt. Prachtig nieuws dus nu een stad het niet eens is met hun plannen!
 
Als Utrechtenaar zeer blij om dit te lezen, echter blijf ik toch fel tegenstander van de verkooptijd inperken van 3 naar 2 dagen.

Hopelijk stopt hiermee het gezeur van Partij van de Dieren en Groenslinks een keer!
 
Eindelijk weer eens positief nieuws, mooi om te lezen.
Dat vele gemeentes zullen volgen.
 
Back
Bovenaan