Uitspraak Kort Geding: Vorderingen Afgewezen

HVLV

VWC lid
Allen,

Zojuist is de uitspraak in het Kort Geding tegen de staat online verschenen. De collectieve eisen van de eisers (BPN, VuurwerkCheck en VEN) zijn afgewezen. Dit wil zeggen dat het verbod op gaasverpakkingen kan worden ingevoerd.

In het kort: De rechter is van mening dat Het Rijk, en de Staatssecretaris, voldoende en op tijd hebben gecommuniceerd over een mogelijk verbod op gaasverpakkingen. De branche heeft volgens de rechtbank voldoende tijd gehad om hier op in te spelen.

De uitspraak kan in detail worden nagelezen op:

Uiteraard bestuderen we de uitspraak grondig, met name in verhouding tot Europees Recht, en onderzoeken we of er noodzaak is tot het nemen van vervolgstappen.

We hadden jullie graag een andere boodschap gebracht.

Stichting HVLV.

Laatst bewerkt:
In ieder geval enorm bedankt voor al het harde werk en tijd die jullie erin hebben gestopt.

Helaas is dit land al een aantal jaar goed naar de vernieling , dat zie je terug op het hedendaagse straatbeeld en de politieseries van Ewout. Om nog maar te zwijgen over alle andere problematiek.

Helaas gaat dit de komende jaren alleen maar erger worden met D66 aan de macht, sterkte mede fanaten!

Sowieso in hoger beroep gaan! De eerste uitspraak is vaak ook een poging tot afschrikken en ontmoedigen. Bij een hoger beroep en verder kijken wel iets andere geclassificeerde mensen mee.

Sowieso in hoger beroep gaan! De eerste uitspraak is vaak ook een poging tot afschrikken en ontmoedigen. Bij een hoger beroep en verder kijken wel iets andere geclassificeerde mensen mee.
waarom denk je dat ze de volle 21 dagen hebben gewacht met de bekendmaking? Juist is geen tijd meer voor hoger beroep nu ga ik vanuit dan!

waarom denk je dat ze de volle 21 dagen hebben gewacht met de bekendmaking? Juist is geen tijd meer voor hoger beroep nu ga ik vanuit dan!
Zeker niet. De overheid mag niet zolang wachten zodat de burger geen beroep meer in kan stellen. Als burger heb je dit recht, en dat recht neemt de overheid echt niet af hoor. De beginselen van behoorlijk bestuur.

Kuuuuuut. Ik ben benieuwd of de advocaat er heil inziet om hoger beroep aan te tekenen, daar nog tijd voor is, is en dat/of winkeliers/importeurs nog tijd/zin hebben om op te wachten. Komt dan heel wat werk bij kijken. Idioterie dit!

Kuuuuuut. Ik ben benieuwd of de advocaat er heil inziet om hoger beroep aan te tekenen, daar nog tijd voor is, is en dat/of winkeliers/importeurs nog tijd/zin hebben om op te wachten. Komt dan heel wat werk bij kijken. Idioterie dit!
Ik zou zeggen een rekensommetje. Wat kost een hoger beroep, wat kost afvoeren. Met een hoger beroep rek je weer en heb je dus kans dat je dat over de verkoopdagen heen kan trekken zodat je de kooiartikelen niet af hoeft te voeren en dus gewoon kunt verkopen. Het zou misschien goedkoper zijn om dus in hoger beroep te gaan dan geen hoger beroep in te stellen en alles af te voeren.

Zeker niet. De overheid mag niet zolang wachten zodat de burger geen beroep meer in kan stellen. Als burger heb je dit recht, en dat recht neemt de overheid echt niet af hoor. De beginselen van behoorlijk bestuur.
Oke Dat zou kunnen, maar denk dat ze het erbij laten ivm december drukte ook, ik wacht af welke producten ik niet meer ga krijgen of ik moet geluk hebbem dat ze ze ook kooiloos al hebben laten maken.

Ik zou zeggen een rekensommetje. Wat kost een hoger beroep, wat kost afvoeren. Met een hoger beroep rek je weer en heb je dus kans dat je dat over de verkoopdagen heen kan trekken zodat je de kooiartikelen niet af hoeft te voeren en dus gewoon kunt verkopen. Het zou misschien goedkoper zijn om dus in hoger beroep te gaan dan geen hoger beroep in te stellen en alles af te voeren.
Herstel/toevoeging, de wet geldt wel tijdens hoger beroep. Dus dit bovenstaande zou niet opgaan, tenzij er een voorlopige voorziening getroffen wordt.

Laatst bewerkt:
Het zat er helaas dik in.

Vooral als je bedenkt dat een TNO, Universiteit Twente en ILT informatie aandragen.
Daar kun je kritische vraagtekens bij hebben, maar voor een rechter (en de politiek) zijn dit vanzelfsprekend de meest betrouwbare, onafhankelijke bronnen waaruit je kunt putten.

In het kader van veiligheid is de beslissing dan logisch, ook al doet het zeer.
Het meest pijnlijke is dat het al die jaren mocht, maar er nu zo resoluut mee wordt omgegaan.

Qua kosten wordt zoals verwacht verwezen naar de aankondiging van deze maatregel en de geruime tijd die importeurs hadden om op te anticiperen.
Vooral het stukje restvoorraden valt mij op. Dan hebben toen de importeurs niet hard genoeg geroepen?

Financiële gevolgen
De vuurwerkbranche geeft aan dat er sprake is van restvoorraden bij het inwerkingtreden van de voorgestelde wijziging per 1 oktober 2025. Om financiële schade te voorkomen pleit de vuurwerkbranche voor inwerkingtreding van de wijziging van de Rac in 2026.

Invoering van de wijziging van de Rac na de jaarwisseling 2025/2026 betekent dat het geconstateerde risico op massa-explosiviteit langer zou blijven bestaan. Dat is niet aanvaardbaar, nu de veiligheid van opslagplaatsen en daarmee van omwonenden voorop dient te staan.

Daarbij is ook van belang dat de vuurwerkbranche in aanloop naar de kabinetsreactie van 30 september 2024 ruim van tevoren op de hoogte is gebracht van het voornemen tot wijziging van de Rac wat betreft gaasverpakkingen. Bij eerder onderzoek door RoyalhaskoningDHV is ook vastgesteld dat er weinig voorraden bij detailhandelaren aanwezig zijn buiten de jaarwisseling om.

Het is evenwel mogelijk dat importeurs en de grotere opslaglocaties van detailhandelaren restvoorraden hebben liggen. Het betreffende vuurwerk is een internationaal product dat ook in andere landen gekocht wordt door consumenten en professionele partijen. Er bestaan derhalve markten waarop eventuele restvoorraden kunnen worden verkocht. Voor zover er dus al nadelige financiële gevolgen zijn, lijken die beperkt van omvang, en wegen ze niet op tegen het hiervoor benoemde belang bij het beperken van het risico op massa-explosiviteit.

Hoe vervelend ook, ik snap deze uitspraak.
Anders krijg je een welles/nietes spelletje:
Eisers zijn van mening dat dit verband bij gebreke van onderzoeksresultaten die op de aanwezigheid daarvan duiden ten onrechte door ILT is gelegd. De voorzieningenrechter constateert dat eisers op hun beurt ter weerlegging van dit verband geen onderzoeksresultaten hebben overgelegd, waaruit bijvoorbeeld blijkt dat de geconstateerde massa-explosies een andere oorzaak hebben. Bij die stand van zaken kan – zeker in kort geding – niet worden geconcludeerd dat de Staatssecretaris op evident onjuiste gronden een risico op massa-explosieve reacties hebben aangenomen bij consumentenvuurwerk vanwege de aanwezigheid van een gaasverpakking in combinatie met een hoge ladingsmassa.

Laatst bewerkt:
Het zat er helaas dik in.

Vooral als je bedenkt dat een TNO, Universiteit Twente en ILT informatie aandragen.
Daar kun je kritische vraagtekens bij hebben, maar voor een rechter (en de politiek) zijn dit vanzelfsprekend de meest betrouwbare, onafhankelijke bronnen waaruit je kunt putten.

In het kader van veiligheid is de beslissing dan logisch, ook al doet het zeer.
Het meest pijnlijke is dat het al die jaren mocht, maar er nu zo resoluut mee wordt omgegaan.

Qua kosten wordt zoals verwacht verwezen naar de aankondiging van deze maatregel en de geruime tijd die importeurs hadden om op te anticiperen.
Vooral het stukje restvoorraden valt mij op. Dan hebben toen de importeurs niet hard genoeg geroepen?
Het is allemaal ook zo gevaarlijk, consumenten mogen het nog wel in huis hebben tot 2026 haha NL is gewoon ziek geworden en draaft voorledig door ( politiek, overheid ) maja ze doen alles met een reden zullen we maar zeggen! 7 jaar lang kon het allemaal gewoon en nu dit tuurlijk! Stelletje corrupte losers allemaal joh niks meer niks minder!

In de huidige situatie kun je als particulier nu naar Bels rijden, daar een gekooide compound halen tot 25kg; deze terug naar Nederland rijden, thuis neerleggen. Met oud en nieuw weg fikken / tot 1 februari laten liggen, en dat mag allemaal

Maar o wee als je als verkoper na 1 december nog iets hebt liggen; in je goedgekeurde bunker, met sprinklers, met kennis en gratis vuurwerkbril bij uitgifte. Welke er misschien al 10 jaar veilig ligt.

Wat. Een. Land.

Laatst bewerkt:
Het is allemaal ook zo gevaarlijk, consumenten mogen het nog wel in huis hebben tot 2026 haha NL is gewoon ziek geworden en draaft voorledig door ( politiek, overheid ) maja ze doen alles met een reden zullen we maar zeggen! 7 jaar lang kon het allemaal gewoon en nu dit tuurlijk! Stelletje corrupte losers allemaal joh niks meer niks minder!
Totale waanzin inderdaad. Om van te kotsen🤮

Helaas, was er al bang voor.
Absurditeit ten top natuurlijk.

uit onderzoek geen grote restvoorraden bij ondernemers? Mooi, dan alles wat al bestelt is gewoon uitleveren.

We gaan de berichten wel afwachten.
Ik vind het extra zuur voor de ondernemers.

Wat mij vooral opvalt zijn:

Art. 5.16: Dat is naar het voorlopig oordeel van de voorzieningenrechter niet het geval.
--> hoe is dit voorlopig? De conclusie is bindend.

En dit gebrek aan bewijs:
Dat op 30 september 2024 al met het oog op de jaarwisseling 2025/2026 besteld gaasverpakt consumentenvuurwerk was uitgeleverd, is door eisers niet aan de hand van verifieerbare bescheiden aannemelijk gemaakt. Evenmin hebben eisers aannemelijk gemaakt dat zij op 30 september 2024 al bestellingen voor de aankomende jaarwisseling van dit type vuurwerk hadden geplaatst. Daarbij geldt – zoals de Staat terecht opmerkt – dat voor zover door eisers daadwerkelijk al bestellingen zijn geplaatst, zij niet aannemelijk hebben gemaakt dat zij deze bestellingen niet meer kunnen annuleren of wijzigen.

--> Dit was/is toch prima aan te tonen door de importeurs?
Het had nog steeds geen verschil gemaakt, omdat er vrij vertaald gezegd wordt: hier had je rekening mee moeten houden.

Qua restvoorraad gaan ze er precies zo mee om:
Voor zover sprake is van door eisers aangehouden (rest)voorraden, stelt de Staat onder verwijzing naar het vonnis van deze rechtbank van 31 augustus 2022 (ECLI:NL:RBDHA:2022:5866) met juistheid dat de vuurwerkbranche een sterk gereguleerde branche is en dat eisers als importeurs, detailhandelaren en organisatoren van vuurwerkshows in hun bedrijfsvoering continue rekening dienen te houden met verandering en/of aanscherping van vuurwerkregelgeving. = ondernemersrisico.

Ik wens de verkopers veel succes en sterkte om alle reeds verkochte kooi producten te moeten gaan vervangen of tot een andere oplossing te komen met hun klanten, belachelijke beslissing, maar ja igg duidelijkheid 🥲

Ik kan er nog steeds niet met m'n hoofd bij dat het te onveilig is om het hier in NL, waar de meest extreme eisen gelden voor opslag, niet opgeslagen mag worden en dat het elders in de EU, waar vaak maar een fractie van de hier aanwezige veiligheidsvoorzieningen aanwezig is, wel opgeslagen mag worden. Het vervoeren naar het buitenland is blijkbaar ook geen enkel probleem. Logica is hier dus niet op van toepassing en m.i. toont het enkel aan wat voor achterlijk en bekrompen land NL inmiddels is geworden.

Misschien kunnen we eens in Brussel informeren of ze interesse hebben om NL te annexeren, uiteraard met uitsluiting van een klein deel van Den Haag wat dan soeverein verklaart kan worden. Dan hebben die mafklappers ook nog een stukje om te besturen en hebben wij geen last meer van ze.

Back
Bovenaan