Udenaar (34) wilde 'uit wraak' huis opblazen met vuurwerkbommen: 'Ik was het niet, ik

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
DEN BOSCH/ UDEN - Hij ontkende donderdag voor de rechtbank elke betrokkenheid, de 34-jarige Udenaar die wordt beschuldigd van een poging een huis aan Vaarzenhof op te blazen met behulp van vuurwerkbommen. De man zit daarvoor al 84 dagen vast.

Op 19 januari werd 's nachts in een huis aan Vaarzenhof de deur in de hal uit zijn sponning geblazen. Door een vuurwerk die door de brievenbus naar binnen was gegooid. Later ontdekte de politie een schroeiplek op het keukenraam. Eronder lag een soortgelijke vuurwerkbom van het type Cobra 6, met een half verbrand lont. Het explosief had met kauwgom vastgeplakt gezeten op het raam.

De zoon des huizes noemde onmiddellijk zijn vroegere vriend Iwan B. als dader. Die had nog wat recht te zetten omdat de zoon in 2008 tijdens een rechtszaak de naam van Iwan had verklapt waardoor die vijf maanden de cel in ging. Op het kauwgom waarmee de Cobra vastgeplakt had gezeten, werd het dna van Iwan aangetroffen.

Die had daar geen goede verklaring voor. ,,We steken wel vaker zwaar vuurwerk af dat we met kauwgom op kannetjes benzine of busjes deo plakken. Mogelijk heeft iemand een stuk vuurwerk wat niet is afgegaan gevonden en opnieuw gebruikt. Inclusief de kauwgom."

De rechtbank vond het een ongeloofwaardige verklaring. ,,Ik kan het niet geweest zijn, want ik heb die hele avond en een groot deel van de nacht bij een vriend zitten gamen", zei hij. In het flatje van die vriend werd hij kort na de explosie aangehouden. De rechtbank doet over twee weken uitspraak.

http://www.bd.nl/uden/udenaar-34-wi...men-ik-was-het-niet-ik-zat-te-gamen~a2dc4ddc/

Back
Bovenaan