Toenemende zorgen over vuurwerkverbod in Zuidplas

Pietje PYRO

VWC lid

Toenemende zorgen over vuurwerkverbod in Zuidplas​

„Heel lastig uitvoerbaar.” Zo noemt burgemeester Han Weber van de gemeente Zuidplas het landelijke vuurwerkverbod dat voor Oud en Nieuw door het kabinet is afgekondigd. De zorgen over de uitvoering nemen toe. „Er moet in de zomer al duidelijkheid komen.”
Peter Schilthuizen
23 maart 2026, 11:29
https://www.seatsandsofas.nl/collec...l&utm_pub=dpg,adr,ad&utm_content=cpm_carousel
Ook burgemeester Weber wees afgelopen jaren op de gevaren van illegaal vuurwerk en de gevolgen daarvan. En hij doet dat nog steeds. „Beter dan over vuurwerk kun je zo langzamerhand spreken over munitie”, aldus de burgervader. Hij liet daarom al een vakantiewoning sluiten vanwege aanwezigheid van zwaar vuurwerk. Daar volgde een rechtszaak op, die de gemeente won. „En daar gaan we dus mee door.”

Haags compromis​

Maar Weber staat niet achter de landelijke oplossing die nu door het kabinet is gekozen. Hij noemt het landelijk vuurwerkverbod ‘een Haags compromis’. „Ik ben ook voor een landelijk vuurwerkverbod, maar dan moet het wel uitvoerbaar zijn. Met al die ontheffingen die mogelijk zijn wordt dat wel erg moeilijk. Al die ontheffingen moeten niet alleen verleend worden door de gemeenten maar ook worden gecontroleerd en gehandhaafd.”
Weber voorziet veel praktische problemen op de manier zoals het nu geregeld is. „De politie heeft nu al alle mensen nodig met Oud en Nieuw. Iedereen is al in touw. Nu zou de politie ook moeten gaan kijken of iemand wel of niet een ontheffing heeft om vuurwerk af te steken”, stelt hij.

Weber vreest ook dat het zal leiden tot tweespalt in de wijk tussen mensen die wel en geen vuurwerk mogen afsteken. „Ik vind het zo’n onhelder compromis. En die zorg leeft heel breed onder mijn collega’s in andere gemeenten. Mijn devies is: houd het eenvoudig.”

Bron: https://www.ad.nl/zuidplas/toenemende-zorgen-over-vuurwerkverbod-in-zuidplas~a7eddfaf/

Back
Bovenaan