Toch weer hoop voor Het Nationale Vuurwerk: ‘Ondenkbaar dat dit verdwijnt’

Rotterdam - Als het aan de ChristenUnie Rotterdam ligt, blijft Het Nationale Vuurwerk op de Erasmusbrug volgend jaar toch nog behouden. Het zou goed kunnen dat er in het voorjaar toch nog financiën worden gevonden voor de populaire vuurwerkshow tijdens de jaarwisseling.
Door voorgenomen bezuinigingen staan het Nationale Vuurwerk, Het Nationale Kindervuurwerk én vuurwerkshows in Nesselande en Hoek van Holland op de tocht. ‘Dit verlies zou een flinke stap terug betekenen voor de veiligheid en het welzijn van hulpverleners en burgers tijdens de jaarwisseling’, aldus de ChristenUnie. Bovendien zou het de handhaving van het consumentenvuurwerkverbod bemoeilijken, omdat de noodzaak voor een veilig en grootschalig alternatief komt te vervallen.
Om dit te voorkomen, heeft de ChristenUnie Rotterdam zich tijdens de behandeling van de begroting voor 2025 sterk gemaakt voor het behoud van het Nationale Vuurwerk. ChristenUnie-fractievoorzitter Tjalling Vonk benadrukte het belang van de centrale vuurwerkshow als veilig en sociaal verantwoord alternatief, en pleitte bij de gemeenteraad voor blijvende ondersteuning. De wethouder voor Cultuur gaf in reactie hierop een hoopgevend signaal. Hij heeft toegezegd om het belang van het behoud van de centrale vuurwerkshow nadrukkelijk te betrekken bij de financiële besluitvorming in het voorjaar.

Bron: https://www.dehavenloods.nl/nieuws/...oor-het-nationale-vuurwerk-ondenkbaar-dat-dit

Wat mij echt irriteert is dat er zo moeilijk gedaan wordt over het budget van zo’n show. Wetende wat het budget is kun je gewoon niet voorstellen dat ze het niet hebben… is echt kwestie van willen of niet. Het is geen show zoals in Sydney of iets dergelijks qua geld. Al denken veel onwetende burgers dit wel en dus dat het miljoenen zou kosten… verre van.

Waar zou je eventueel aan moeten denken? Ben daar wel benieuwd naar een ruwe schatting?

Volgens het AD:

In totaal wil Rotterdam 1,9 miljoen euro bezuinigen op evenementen. Een groot deel van dat bedrag is afkomstig van de vuurwerkshows waar Rotterdam in 2025 helemaal mee wil stoppen. Vorig jaar trok de gemeente daar 1.169.174 euro voor uit. Voor dat bedrag werden ook de twee vuurwerkshows in Nesselande en Hoek van Holland georganiseerd. Ook die worden geschrapt.

Bron: https://www.ad.nl/rotterdam/geen-vo...tionale-vuurwerk-op-losse-schroeven~a23a3861/

Alleen de reden is beetje apart, niet ter vermaak en plezier maar om de veiligheid van van hulpverleners te waarborgen, wat een rare kronkel maargoed

Volgens het AD:
Dit is sowieso niet wat naar het schietbedrijf gaat he dat is echt in de max 100k en ik denk zelfs niet meer dan 50k. De rest van het geld zijn allemaal extra veiligheid en maatregelen die de gemeente zogenaamd moet bijleggen bij een evenement.

Ik meen te herinneren dat de duurste shows van NL qua vuurwerkbudget niet eens meer boven de 50k euro uitkomen.. wat echt een lachertje is in vergelijk met andere landen.

En als je dan bedenkt wat consumenten gemiddeld besteden aan vuurwerk,en hoe groot het percentage is wat men aan ongelukjes ziet in de ziekenhuizen,dan snap ik het probleem dubbelzijdig ,gezien ook niet.
Het percentage "foutje bedankt" op mensen zelf laten stoken met legaal vuurwerk is laag,de inkomsten voor de handel,is groot.
En het alternatief werd bediscussieerd,vanaf moment 1 dat de gemeente EEN show wilde organiseren als tegen gewicht voor het zelf stoken.
In Rotterdam moet de traditie in elk geval kapot,en het liefst zonder onkosten.
Leuk maar kansloos alternatief zoiets,mensen zelf verantwoord laten stoken is op meerdere vlakken positief,voor vele partijen,en de economie.
Alleen is men daarvoor te blind geworden.
Pak de figuren aan die er dingen mee doen die niet horen en straf niet de gemeenschap voor de fouten van de enkelingen die dingen gebruiken op een andere manier dan waar t voor bedoelt is.
Maar zoals altijd,dit is slecht mijn kijk erop,en ik zal t vast verkeerd zien. 🤔

Back
Bovenaan