Tischbombe oftewel de knalbonbon!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een goede vraag verdient een goed antwoord;

Ze zijn in Nederland schaars te koop. Ze zijn er wel, maar je moet op zoek. Ik vond ze bij een feestwinkel in Tilburg in de schappen, toen ik daar op vakantie was. In de regel zijn ze echter slecht verkrijgbaar. Aangescherpte regels omtrent fop- en schertsvuurwerk in Nederland zijn daar de reden van. Sinds enkele jaren is het gebruik van een lontje voor die klassie vuurwerkjes niet langer toegestaan. Deze Tischbomben gebruiken een bijzonder soort lont, wat nog het meeste weg heeft van een mini-uitgevoerde time-fuse. Het omhulsel blijft intact, terwijl het vuurtje binenin voortbrand. Helemaal afgestemd op gebruik binnenshuis en zeer veilig. Desondanks zijn ze door de nieuwe regels niet toegestaan in Nederland. Niks aan te doen.

Ik haal ze zelf wel eens in Duitsland, daar vind je ze in diverse uitvoeringen. Mijn kinderen zijn er gek op en ze vormen dan ook een hoogtepuntje tijdens de kinderpartijtjes. Favoriet zijn de Weco uitvoeringen, omdat deze niet alleen goed klappen, maar ook kleine speelgoedjes (miniatuur) naast serpentine en confetti in de rondte werpt.

Ik zie geen enkele reden waarom deze artikelen in NL niet gewoon verkocht zouden kunnen worden, behalve dat we nu eenmaal dat stomme "geen lont"regeltje hebben te respecteren. Wellicht dat de certificeringsrondes in Europa ons straks deze tischbomben weer teruggeeft. Ik hoop het :cool:

Cameo

Ik heb dit jaar een aantal catalogie kunnen overkopen van een aantal Duitse importeurs.
Het valt me op dat die knalbonbon in Duitsland een soort van traditie is, die in Nederland totaal niet bekend is.

Je hebt knalbonbonnen in allerlei soorten.
Voor kinderen maar ook voor volwassenen.

Ik zal wel een aantal foto's nemen en die plaatsen hier.

Hmm ik zit net in een catalogus te bladeren.
En ik denk dat we over 2 verschillende dingen praten.

1. De tischbomben, dat is met zo'n lontje wat Cameo bedoelt.

2. De knalbonbons, die in Nederland ook wel bekend zijn onder de naam crackers.
Dit zijn van die grote toffee's, die je open trekt en er komt dan een knalletje van af.
In de jaren 90 werd dit veel verkocht, toen de commersie opeens Sinterklaas niet cool genoeg meer vond en we massal in de kerstman moesten geloven.
Gelukkig is die trend niet doorgezet en is de kerstman weer richting de hel, ehuh noordpool vertrokken. :)

Verder zit er allemaal confettie en rommetjes in, als zijnde cadeau voor de kerstdagen.

En dan heb ik nog iets wat ik totaal niet ken.
En dat zijn Bleigiessen.
Het een setje, waarin een soort van vergrootglas en zes dingen in zitten.
Die dingen zijn een hart, klavertje 4, hoeijzer, anker, haan....?:shy:
Weet iemand wat dat is?

Dit allemaal staat gewoon in een catalogus van Nico. (Toen nog Nico.)

Laatst bewerkt:
Bleigiessen is leuk.. Ik doe het elk jaar. Meestal als ik klaar ben met het vuurwerk. Dan gaan we nog wat drinken, theelichtje aan en dan maar kijken wat voor vaag figuurtje het dat jaar weer oplevert. Helaas zijn ze niet zo makkelijk te krijgen vanuit Nederland, dus laat ik maar altijd een paar setjes door m'n moeder vanuit Duitsland sturen eind van het jaar.

Helaas zijn de bleigiessen setjes door de jaren heen ook steeds magerder geworden. Waar je tot 8 jaar geleden nog mooie zware figuurtjes kreeg om om te smelten, zijn het tegenwoordig dunne iele dingetjes :(

Die tischbomben zijn ook lachen trouwens. Vergelijk het met een partypopper alleen hier zit dan wel een stukje pyrotechniek in. Alleen de prulletjes die er in zitten, stellen inderdaad geen reet voor.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan