Tilburgse familie geschokt nadat jongens vuurwerk naar binnen gooien: ‘De brievenbus

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Tilburgse familie geschokt nadat jongens vuurwerk naar binnen gooien: ‘De brievenbus

694

Om tien minuten voor twaalf kijken ze nog gezellig Ik hou van Holland. Niet lang daarna schrikt de familie Brown wakker van een ongelooflijk harde knal in de gang. De vader des huizes gaat kijken en treft op de valreep van 2019 een bende aan. ,,Ze staan er niet bij stil. Waarom zou je vuurwerk door een brievenbus gooien?”

Het is de vreemdste jaarwisseling die Alexandra Brown ooit heeft meegemaakt. Twee jaar lang woont ze nu in een hoekhuis in de Tilburgse wijk Huibeven. En net als vele andere families zit ze op de bank met haar gezin televisie te kijken op oudejaarsavond.

Schrik van harde klap
Toch besluiten onbekenden de spannende avond voor het gezin te ruïneren. Brown: ,,We hoorden al de hele avond harde knallen in de straat. Die waren echt zo hard. Ik ben bijna zeker dat het hier en daar ook illegaal vuurwerk was.”

Om 23.50 uur schrikt iedereen in het huis van een klap. ,,Het leek alsof onze voorruit uit elkaar klapte.” De man van Brown kijkt onmiddellijk in de gang. De brievenbus is niet meer, ziet hij. De muren en houten deuren van gang en toilet hebben ook schade opgelopen.

Dochter in shock en in tranen
,,Er besloot dus iemand vuurwerk door mijn brievenbus te gooien. Zo vlak voor de jaarwisseling. De brievenbus lag overal, in tienduizenden stukjes.” De 7-jarige dochter van Brown is in shock en moet huilen. Voor haar zoon van 3 jaar oud is het ook een enge situatie.

In plaats van gezellig af te tellen naar het nieuwe jaar, hangt Brown aan de lijn met de meldkamer van de politie. ,,Ik belde het reguliere nummer van de politie. Tegen de tijd dat ik iemand aan de lijn had hoorde ik ze aftellen. De eerste die ik dus gelukkig nieuwjaar heb gewenst is diegene van de meldkamer. Daarna pas mijn kinderen en man.”

Politie is natuurlijk druk
De politie belooft langs te komen maar kan niet zeggen op welk tijdstip. ,,Dat begrijp ik wel”, zegt de moeder. ,,Zij hebben het vreselijk druk met andere dingen natuurlijk.”

Het blijkt dat de achterbuurman van de familie camera's rond zijn huis heeft hangen. Na bestudering van die beelden is te zien dat twee jonge jongens opzettelijk vuurwerk door de brievenbus duwen. Vermoedelijk een vuurpijl of rotje. De jongens hebben donkere kleren aan. Waarschijnlijk zijn ze tussen de 16 en 19 jaar.

Makkelijk doelwit
Na de daad rennen de jongens hard weg. ,,Aangezien ik in een hoekhuis woon, kan je hier snel ontsnappen. Zo via de zijstraat de poort door. Mijn huis is wel een makkelijk doelwit, ja.”

Maar de moeder van de jonge kinderen kan er met haar hoofd niet bij. ,,Ik woon al 30 jaar in deze buurt. Waarom was dit nodig? En beseffen zij niet wat er had kunnen gebeuren als ik of mijn kind in de gang was op het moment van de knal? Dit had zo fout af kunnen lopen.”

Wat als kind gewond was?
Brown moet er niet aan denken wat er zou gebeuren als haar kind gewond zou zijn geraakt. ,,Ik was zeker blijven zoeken totdat ik ze had gevonden.” Het gezin was van plan om naar het siervuurwerk te kijken na middernacht. Dat is er zeker niet meer van gekomen. De aandacht gaat alleen nog uit naar het troosten van de kinderen en het opruimen van de rommel.

,,Gelukkig is er alleen materiële schade”, benadrukt de Tilburgse. ,,Maar deze jongens begrijpen niet wat zij aanrichten hiermee. Ik woon tegenover een park, alle prullenbakken raken daar beschadigd door vuurwerk. Snappen zij niet hoeveel geld dit kost?”

'Ben ik nog schappelijk’
De Tilburgse doet woensdagavond aangifte. ,,Maar het liefst hoop ik dat de jongens dit lezen en zich melden. Als ze excuses aanbieden en mij tegemoet zien in de kosten voor de schade is het klaar voor mij.” Brown schat de kosten voor een nieuwe brievenbus en dergelijke op zo'n 150 tot 200 euro. ,,En dan ben ik nog schappelijk.”

Het getroffen gezin zegt zeker geen vijanden te hebben ,,We zijn gewoon hardwerkende mensen. Dus dit zal geen persoonlijke aanval zijn. Maar ze moesten eens weten wat er achter die voordeur schuilgaat tijdens zo'n knal. Wat een trieste manier om het nieuwe jaar in te gaan.”

https://www.bd.nl/tilburg-e-o/tilbu...nen-gooien-de-brievenbus-lag-overal~aa7838a5/

Ik praat absoluut niets goed, maar ravage valt ook mee. Ik zie alleen een kapotte brievenbus. Dat dit er een te veel is dat staat natuurlijk buiten discussie.

Verder blijft dit voor iedereen naar om mee te maken. Vooral met kleine kinderen erbij.

Oké niet goed, maar dit gebeurde in de jaren 70 ook. Wat is de nieuwswaarde hiervan nou eigenlijk? Het roostertje van de brievenbus ligt eraf....

150 tot 200 euro en schappelijk zijn, ja ja. Nieuwe brievenbus en tochtborstel aan de binnenkant ben je max 30 a 40 euro kwijt.
Keur het niet goed dat het gebeurt maar qua schade kan je het ook overdrijven (zie foto)

Back
Bovenaan