Tijdelijk vuurwerkverbod zal tot gevaarlijke situaties leiden

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Vuurwerkwinkels in Alphen aan den Rijn en omgeving denken dat een tijdelijk vuurwerkverbod waarschijnlijk niet zal helpen. Zij zijn bang dat er meer incidenten en gevaarlijke situaties zullen ontstaan.

Vorige week donderdag hebben GroenLinks en Partij voor de Dieren een algemeen verbod voorgesteld voor het afsteken van vuurwerk komende jaarwisseling. Ze worden gesteund vanuit de politie, zorg en het veiligheidsberaad. “Het is onverantwoord om de zorg, die al ernstig onder druk staat vanwege de coronacrisis, nog verder te belasten met vuurwerkslachtoffers” zeggen Jesse Klaver en Esther Ouwehand.

Vorig jaar waren er in het hele land bijna 1300 vuurwerkslachtoffers waarvan 385 personen op de Spoedeisende-Hulpafdeling zijn beland. “Als het algemene verbod ingaat verwacht ik dat een hoop mensen illegaal vuurwerk zullen gaan kopen” zegt Pascal van Dongen van online winkel vuurwerkshop.com te Alphen. “Wij hebben 10.000 liter water op voorraad, een brandinstallatie en twee bunkers om het vuurwerk veilig op te slaan, de kopers van illegaal vuurwerk hebben dit niet.” Er zullen veel gevaarlijke situaties ontstaan met alle gevolgen van dien, aldus Van Dongen.

Het kabinet besloot eerder dit jaar al dat er geen knalvuurwerk en pijlen meer verkocht mogen worden. Hans den Bleker van dbvuurwerk.nl uit Ter Aar vertelt: “Nu knalvuurwerk en pijlen niet meer verkocht mogen worden, zal het aantal vuurwerkslachtoffers die op de spoedeisende hulp beland minimaal zijn. Ik denkt dat het een veel belangrijkere taak voor de overheid is, zorgen dat ze het illegale vuurwerk uit Nederland verdringen.”

Wat het vuurwerkverbod voor Den Bleker’s bedrijf betekent vindt hij niet zo belangrijk. “Het gaat erom dat de zorg wordt ontlast maar op deze manier gaan we dat denk ik niet bereiken.” Van Dongen vertelt dat het belangrijk is dat we in deze moeilijk tijd ook nog wat plezier kunnen beleven. “Eigenlijk het enige vuurwerk wat we nog mogen verkopen zijn sierpotten, wij willen dat iedereen hier nog van kan gaan genieten.”

Staatssecretaris Van Veldhoven denkt zeker twee weken nodig te hebben om tot een beslissing te komen.

https://svjmedia.nl/ouderijn/1487/tijdelijk-vuurwerkverbod-zal-tot-gevaarlijke-situaties-leiden/

Back
Bovenaan