Tieners met koffer vol vuurwerk betrapt in Maaseik

moontan

VWC lid
Tieners met koffer vol vuurwerk betrapt in Maaseik

Maaseik - Twee Nederlandse jongens van 17 en een jongen van 18 jaar oud zijn maandag in de Vlakerweg in Maaseik betrapt met hun koffer vol vuurwerk. Ze hadden net twee dozen gekocht.

Dat vuurwerk bevatte maar liefst 8 kilo pyrotechnisch sas (springstoffen). Een particulier mag maximaal 1 kilo pyrotechnisch sas aankopen. Dat komt neer op zo’n 4 tot 5 kilo feestvuurwerk. De jonge kerels zaten daar dus ruim boven. De agenten hebben het vuurwerk in beslag genomen. De politie ging over tot de controle omdat drie jongens van alles aan het manipuleren waren in hun kofferbak. De politie Maasland gaat in de eindejaarsperiode de controles op vuurwerk opdrijven.

http://www.hbvl.be/cnt/blmwy_03225841/tieners-met-koffer-vol-vuurwerk-betrapt

Dacht dat kruitgewicht aangepast zou worden na 4kg kruit per persoon..
Lullig voor die jongens!

Waarschijnlijk 2x Supernaut 2? Wel lullig dit, dacht dat je het gewoon kon kopen zonder problemen te krijgen IN Belgie.

Mowt je die box dan ook met 2 of 3 man afhalen in stukjes? Of overtreedt Zena al bij verkoop de regels?

Zena overtreed niks, daar hebben ze wel van geleerd. Erg sneu voor de jongens, voor een beetje consumenten vuurwerk. Ook in Belgie zijn ze vooral de laatste maand erg sneu bezig.

Die jongens zijn in Belgie dus aangehouden. En ik neem aan met de bijbehorende ADR papieren. Dan mag je toch 1+ kg bij je hebben toch?
Of heb ik het nu niet goed begrepen?

Ik meende hier ergens op dit forum een uitleg gelezen te hebben mbt die vervoerspapieren. En ook iets met een brandblusser toch?
Wat een gedoe ook.
Ben niet zo thuis hierin; misschien dat de wets kenners hier meer over kunnen zeggen.

Ik vermoed dat het hier gaat om zelfmaak? Of wat is de definitie van manipuleren in België?

Lap zeg! Ziet gij daar ook die jongens hun kofferbak manipuleren? Ja dat hebt gij goed gezien gertjeee. Laten we eens gaan kijken!

Ik denk dat ze het rommelen in de kofferbak bedoelen om het erin te krijgen.

Lap zeg! Ziet gij daar ook die jongens hun kofferbak manipuleren? Ja dat hebt gij goed gezien gertjeee. Laten we eens gaan kijken!

Ik denk dat ze het rommelen in de kofferbak bedoelen om het erin te krijgen.

Dat klinkt wel aannemelijk :p Ik zal even een Vlaamse vriendin een appje sturen :D

Dus in combinatie met brandblusser en ADR zijn die tieners niet strafbaar op Belgisch grondgebied. Toch?...

Nu nog vuurwerk gaan halen, zeker in Maaseik, is om problemen vragen.
Zeker als hobbyist die tal van kilo's wil kopen.

Vanaf begin december voert de Belgische overheid bunkercontroles uit.
Dat wil zeggen dat je als koper alles moet gaan kopen voor de maand december.
Ga op een rustig moment, kies zorgvuldig de winkel uit, en maak het kort.
Loopt al jaren prima, nog nooit politie gezien.

Wat jij zegt is onzin kom al jaren in heel belgie in de maand december soms 4 x per maand
Ze hebben geen controles ja steekproefsgewijs een enkele keer ja dan heb je net pech
Je mag als goed is met brandblusser en adr verklaring 1kg sas meenemen alles wat meer is mag niet
Correct me if i wrong

Back
Bovenaan