Taakstraf voor bezit illegaal vuurwerk

moontan

VWC lid
Taakstraf voor bezit illegaal vuurwerk

Twee Raaltenaren zijn vrijdagmorgen veroordeeld voor het bezit van illegaal vuurwerk. Allebei de heren moeten een taakstraf van 60 uur verrichten. De 23-jarige en 22-jarige liepen eind 2009 tegen de lamp, toen de auto waarin ze zaten onderworpen werd aan een controle van de politie.

In eerste instantie werd de auto door de agenten stilgezet voor onnodig claxonneren, maar bij nadere inspectie bleek dat niet de zwaarste overtreding. In de auto troffen de dienders een Chinese rol en wat nitraatvlinders. De boete voor onnodig claxonneren kwam niet, maar het procesverbaal voor illegaal vuurwerk wel.

De taakstraf moet binnen zeven maanden voltooid zijn

http://www.sallandcentraal.nl/article.php?action=showarticle&id=23778

Erg slimme jongens.. Overdreven gaan claxonneren wanneer je weet dat je auto vol illegaal vuurwerk zit..

Eind 2009 is al weer ruim een jaar geleden. Dan denk je er vanaf te zijn maar dan komt er toch nog een proces, dan baal je! Zeker als je op zo'n manier ontdekt word. Aangezien het om slechte een kleine vangst gaat vind ik het jammer van de tijd die ze hierin hebben gestoken, ik ken grotere vangsten waarbij degene er nooit wat van hebben gehoord.

Oja, ik sprak iemand die zei dat wanneer je binnen een jaar niets hoort ze je niet meer kunnen vervolgen, dat klopt niet. Het wetboek van strafrecht (WvS) artikel 70 zegt dat alle misdrijven (dan valt deze (economisch delict) onder de minst zware categorie) pas na 3 jaar komt te verjaren. Wanneer je een een geldboete opgelegd krijgt word dit 6 jaar.

60uur vind ik toch wel zwaar overdreven voor een chinese rol en wat klappertjes

Voor mishandeling en dergelijke krijg je nog minder:bonk:

60 uur vind ik ook nog wel veel ja.
Menig hooligan heeft minder zware of gelijkende straffen gehad.

Zeker first offenders ofzo, die straffen ze vaak meteen vrij fors om zo de schrik er goed in te houden.

eigen schuld dikke bult om een metafoor te gebruiken.
en "nitraatvlinders" worden verkocht bij ZENA 10 voor €16,50
(niet serieus bedoeld)

ik kan niet meer zeggen dan dat het hartsikke dom is om je overdreven te gaan gedragen in het verkeer, vooral als je illegaal vuurwerk in je auto hebt.

*facepalm*

Sommige lui kunnen gewoon niet rijden. En dan heb je nog lui die de hele wereld in handen denken te hebben, die overal mee weg komen. Deze gastjes dus waarschijnlijk.

verjaringstermijn.......

verjaringstermijn.......

Eind 2009 ......................................................van hebben gehoord.

Oja, ik sprak iemand die zei dat wanneer je binnen een jaar niets hoort ze je niet meer kunnen vervolgen, dat klopt niet. Het wetboek van strafrecht (WvS) artikel 70 zegt dat alle misdrijven (dan valt deze (economisch delict) onder de minst zware categorie) pas na 3 jaar komt te verjaren. Wanneer je een een geldboete opgelegd krijgt word dit 6 jaar.

Wil hier toch even op reageren dat het niet geheel klopt wat je zegt.
Bij deze even de alinea met de juiste gegevens.

Verjaring en verjaringstermijn
De verjaringstermijn verschilt per soort strafbaar feit.
U kunt als verdachte in een strafzaak door verjaring niet meer worden vervolgd voor een strafbaar feit bij:

- overtredingen: na 3 jaar;
- misdrijven waarvoor een geldboete, hechtenis, of gevangenisstraf van 3 jaar of minder kan worden opgelegd: na 6 jaar;
- misdrijven waarvoor een tijdelijke gevangenisstraf van meer dan 3 jaar kan worden opgelegd: na 12 jaar;
- misdrijven waarvoor een gevangenisstraf van meer dan 10 jaar kan worden opgelegd: na 20 jaar

link:
http://www.rijksoverheid.nl/documen...t-meer-worden-vervolgd-voor-een-misdrijf.html

mvg,
Sjemmie :frusty:

Ik snap niet zo goed waarom iedereen steeds de straffen vergelijkt.
Iedereen weet dat de straffen hoog zijn en dat deze dan misschien wel zo hoog liggen als mishandeling.
Of illegaal vuurwerk of handelen hierin minder slecht is dan mishandeling betwijfel ik. Indirect veroorzaak je zo ook de kans op verwondingen en 'mishandeling' bij een ander.

Verder is het eigenlijk heel simpel.. de straffen worden gegeven volgens de wet.. iedereen weet dat deze straffen er zijn.. en doe je dan toch zoiets, wanneer je dus weet dat 'dom' bezig bent, dan weet je ook dat je kans loopt op deze straf.
Wil je die kans niet lopen, moet je er dus gewoon niet aan beginnen.

Back
Bovenaan