Strenge straffen bij verkeerd vuurwerk

ylke

VWC lid
Elk jaar is er rondom Oud & Nieuw schade door vuurwerk aan met name auto’s, afval- en vuilnisbakken, bushokjes etc. Deze ‘objecten’ kunnen ook al sta jij er misschien niet bij stil- een emotionele waarde hebben voor jou en je omgeving. Denk aan de wipkip waar je zusje elke dag op speelt, of aan de auto van je vader die per ongeluk in brand vliegt bij het afsteken van vuurwerk. En dan hebben we het nog geen eens over de enorme kosten als gevolg van de schade en de ernstige verwondingen door onverantwoordelijk omgaan met vuurwerk. Of doordat het vuurwerk illegaal en daardoor onveilig is.

Want ook dit jaar is er weer zwaar illegaal vuurwerk in omloop. Wat op vuurwerk lijkt, is soms bijna net zo zwaar als explosieven. De consequenties hiervan zijn groot. Kortom: realiseer je dus het gevaar van vuurwerk voor jezelf en voor je omgeving.

Toch stoer om een prullenbak op te blazen met vuurwerk? Ervaar dan wel de consequenties. Wij verhalen de schade op jou of je ouders.

De straffen voor het hebben, maken of afsteken van vuurwerkbommen zijn: Meerderjarigen (vanaf 18) krijgen:

◾6 tot 9 maanden gevangenisstraf voor het maken van een vuurwerkbom
◾6 tot 9 maanden gevangenisstraf voor het in bezit hebben van een vuurwerkbom
◾7 tot 9 maanden gevangenisstraf voor geven van een vuurwerkbom aan iemand anders
◾Tenminste 15 maanden gevangenisstraf voor het afsteken van een vuurwerkbom

Minderjarigen krijgen taakstraffen:

◾Vanaf 60 uur voor het maken van een vuurwerkbom.
◾Vanaf 60 uur voor het in bezit hebben van een vuurwerkbom.
◾Vanaf 65 uur voor geven van een vuurwerkbom aan iemand anders.
◾Vanaf 70 uur voor het afsteken van een vuurwerkbom.

Bron

Ja en dan geven we het vuurwerk de schuld wegens slopen (of zelfs 'vuurwerkbommen')
Ooit een levend stuk vuurwerk gezien dat gemeentelijke eigendommen zelf sloopt? Nee toch.
Dat doen mensen, dan is het heel simpel om het vuurwerk de schuld te geven.
Pak daders van vandalisme gewoon hard aan inplaats van hele huis invallen te doen om illegaal vuurwerk, wat tenslotte een pakje nitraten betreft meneer agent.

Over de term vuurwerkbom : wie hoe en wat bepaald dat iets een vuurwerkbom is, soms staat er in de media dat een nitraat een nitraatbom is en ergens anders staat er weer dat het zwaarste spul als bommen wordt gezien.

Ja en ook de sensatie er om heen. Metalen plaat, is gewoon een klepje van 30 bij 5. 10 meter verderop, flink huis. Maar wat een onzin weer.

Over de term vuurwerkbom : wie hoe en wat bepaald dat iets een vuurwerkbom is, soms staat er in de media dat een nitraat een nitraatbom is en ergens anders staat er weer dat het zwaarste spul als bommen wordt gezien.

Je gaat goed vooruit Torr en ik mag ik ook opmerken dat VWC de laatste maanden minder streng geworden is naar illegaal vuurwerk. Onlangs een topic over de politie waar iedereen zich over beklaagde en zelfs de mensen die normaal gesproken zeggen van: "Hun doen ook maar hun werk" beginnen het overdreven te vinden. Ik merk dit ook in de maatschappij Mensen zijn het bui die discussie en vinden het wel goed zo. Kijk bijvoorbeeld naar Bonte die de strijd heeft opgegeven.

Enfin, ik vraag me dan ook af hoe de politie gaat reageren als er in 2017 zwaarder vuurwerk mag. 10 gram buskruit en 1 gram flashknallers. Maar ook die leden die nu elke keer klagen over illegaal vuurwerk wat dan wordt toegestaan. Die moeten dan gaan erkennen dat ze jaren lang fout hebben gezeten. Een agent die moet toegeven dat het nu allemaal wel mag, mooie momenten lijken me dat

Dit ja, wat is de definitie van een "vuurwerkbom".
Wordt dit bepaald door wederom een ondeskundig iemand?

Wees duidelijker als je dit soort straffen eist, vuurwerkbom is wel een erg breed begrip namelijk.

Zoals meerdere al hebben gezegd is dit artikeltje wel heel erg onduidelijk.
Wat wordt er bedoeld met een vuurwerkbom?
Illegaal vuurwerk? Zwaar illegaal vuurwerk? Zelfgemaakt vuurwerk?

Back
Bovenaan