Klopt. We moeten kritisch zijn en alle informatie blijven bespreken, ook als het feiten zijn waar we zelf niet zo blij van worden.
Het grote probleem met ons tegengas zit 'm in de positie waarin je je bevind. Het stramien is telkens hetzelfde;
- Eerst komt er een persbericht of (al dan niet opgeklopt) nieuwsbericht ergens online of ter perse.
- Vervolgens ontstaat een doorgaans negatieve en slecht onderbouwde reactiestroom van mensen die een stelling onderschrijven met voorbeelden, etc.
- Tenslotte komen wij in het verweer in een poging enige rationaliteit en fundament in de discussie te brengen.
We zijn dus constant in het verweer, als een soort gedaagde die zich moet verdedigen.
Die opzet deugt niet. Er ontstaat zo een beeld waarbij het lijkt alsof wij de veroorzakers en/of verantwoordelijken zijn voor al het vuurwerkgerelateerde leed. Onzin natuurlijk. Wij willen, net als mensen die niet van vuurwerk houden, dat misstanden en ongelukken zoveel mogelijk worden voorkomen. Onze emotionele verbondenheid met het onderwerp maakt dat we zelfs persoonlijk bij zouden willen dragen aan de verbetering van de situatie. Die insteek maakt ons echter wel kwetsbaar, want politici of andere stemmingmakers weten precies welke argumenten ze moeten benadrukken en welke ze moeten verzwijgen, om hun eigen positie te versterken.
Het tij keren
Wat nodig is om het tij te keren is een sterke stem vanuit de branche, waaruit maatschappelijke betrokkenheid wordt getoond en meegewerkt wordt aan oplossingen. Wat te denken van een krantenkop als;
"Vuurwerkimporteurs slaan de handen ineen om oogletsel drastisch te verminderen!"
Zomaar een voorbeeld, maar de betrokkenheid van de importeurs is direct duidelijk. Nu kunnen vuurwerkhaters reageren wat ze willen, maar de kern van het bericht is een positieve; het meehelpen oplossen van een maatschappelijk probleem.
We staan in die opzet veel sterker. Die kant moet het echt op als we iets willen bereiken. Voorwaarde is wel dat de importeurs zich in die hoedanigheid willen organiseren en profileren. E.e.a. uiteraard los van de commerciële belangen of concurrentie-geschillen die mogelijk bestaan. Gewoon samen op de bres voor de gemeenschappelijke boterham en onze gewaardeerde hobby.
Cameo