Stelling: 'Houd kinderen met jaarwisseling thuis vanwege zwaar vuurwerk'

Torrr

VWC lid
ZOETERMEER - De burgemeester van Strijen (Z-H) vraagt ouders hun kinderen met oud en nieuw thuis te houden. Dit vanwege het zware vuurwerk dat wordt afgestoken. De suggestie van bovengenoemde burgemeester zou niet misstaan in Zoetermeer. Een stad weer veel vuurwerk wordt afgestoken. Onze stelling luidt dan ook: 'Houd kinderen met jaarwisseling thuis vanwege zwaar vuurwerk.'

Alle gezinnen met kinderen in de leeftijd van 10 tot 18 jaar hebben van de gemeente Strijen een persoonlijke brief ontvangen. De desbetreffende burgervader spreekt zijn namelijk zorgen uit over met name het zware illegale vuurwerk, dat momenteel in omloop is.

Rolmodellen
Ook in Zoetermeer is het afsteken van vuurwerk een populaire bezigheid. Dit gaat niet alleen om simpele rotjes, maar ook illegaal knalmateriaal. Zo zou er tijdens de jaarwisseling een grote partij verboden vuurwerk in beslag zijn genomen. De gemeente wil niet voor niets 'rolmodellen' in om toezicht te houden op het gebruik van gevaarlijk vuurwerk.

Een ongeluk zit bovendien in een klein hoekje, vooral bij kinderen die zich 'aangetrokken' voelen tot al het vuurwerk. En niemand wil natuurlijk dat hun kind straks in het ziekenhuis terecht komt. Het idee van de Strijense burgemeester is daarom nog helemaal niet zo gek om toe te passen in Zoetermeer.

Onze stelling luidt dan ook: 'Houd kinderen met jaarwisseling thuis vanwege zwaar vuurwerk.' Mee eens? Of juist helemaal niet? Stem op onze stelling en geef je mening in onderstaand reactieveld.

Bron

Ik wil wel een kanttekening maken dat het dit jaar in Zoetermeer nog nooit zo rustig is geweest en dat je in tegenstelling tot voorgaande jaren nauwelijks een knal hoort.
Daar in tegen snap ik wel de bezorgdheid in het algemeen heel goed want die deel ik namelijk ook, er wordt de laatste steeds meer zwaarder spul afgestoken en je zou maar zo'n malloot in je buurt hebben wonen :bonk:

Laatst bewerkt:
Ik ben het wel eens met de stelling van de chief , en ik denk dat veel ouders deze stelling met mij zullen delen.
overdag lekker met vriendjes/vriendinnetjes de eindeloze pakken rotjes / babypijltjes erdoor jagen.
Savond's met kappotte duimpjes en rode wangentjes op de bank zitten met een oliebol en snachts naar buiten met begeleiding of in de buurt blijven. :)

Ik vind het rond 21:00 uur te gevaarlijk worden voor 'kinderen' met al die(vaak dan al) dronken mensen i.c.m. vuurwerk, of het nou om legaal gaat of om illegaal.

Ouders zouden hun kinderen sowieso vaker in de gaten moeten houden of het nu gaat om legaal of illegaal vuurwerk. Hoe vaak ik kinderen al niet heb zien klooien met legaal vuurwerk. Houdt gewoon een oogje in het zeil als de kinderen buitenspelen. En als dat niet gaat omdat een ouder moet werken, laat de andere ouder zich dan eens extra inspannen om die kinderen thuis een leuke dag te bezorgen. Neem je f*cking verantwoordelijkheid. Voor je eigen kinderen, maar ook die van je buurman. Genoeg vaders en ouders in spé op dit forum die dat ook doen!

Iedere keer dat stigmatiserende gezeik over illegaal, terwijl het al sinds jaar en dag zo is dat kinderen vooral klooien met romeinse kaarsen en babyfluitpijltjes. Ik word moe van die zogenaamde politici die schijnveiligheid aanbieden door burgers voor hun karretje te spannen.

In het geval van het Haagse project 'rolmodellen' worden burgers gewoon ingezet voor politietaken: het beruchte 'NSB-verhaal'. Snitch out your neighbor. Verdeel en heers tactiek tot in den treure uitgevoerd. En dat gaat tegen ze werken, want dergelijke projecten leiden tot verdeeldheid, burgers voelen zich gebruikt en niet gewaardeerd. Het aantal vrijwilligers voor 'projecten' als dit neemt af.

Als je dan toch gebruik maakt van rolmodellen, laat dan zien hoe je verantwoord om gaat met vuurwerk in plaats van verdeeldheid te zaaien. Genoeg (potentiële) ouders op dit forum die wél een positief rolmodel zijn! Kijk alleen al naar de site vuurwerktraditie.nl, genoeg foto's van Cameo met kinderen die allemaal een vuurwerkbril dragen.

Als politici daadwerkelijk willen dat er fatsoenlijke, redelijke sociale controle is. Schenk burgers dan de vrijheid en het vertrouwen om zelf in te grijpen bij ongewenste situaties dan wel incidenten in plaats van burgers in de rol van 'NSB'er' te dwingen.

Oh wacht, stel dat er een sociale samenleving ontstaat waarin burgers hun shit zelf oplossen. Dan zijn politie, Justitie et cetera niet meer nodig en hebben de media niets meer om over te schrijven. En wat is de functie van burgemeester dan nog waard? Oh nee, helemaal niets...

Oftewel: zoveelste artikel met propaganda erop gericht schijnveiligheid aan te bieden. Ben er klaar mee.

Ik ga mij focussen op positieve zaken. Op naar een leuke, gezellige en veilige jaarwisseling!

Ik vind het ergens ook wel goed, na 22:00 binnen houden of onder begeleiding naar buiten. Scheelt een hoop slachtoffertjes..

Hier in de buurt komen de kleintjes van 10 tot 18.00 uur wel buiten rond oud & nieuw. In de avond wordt het al snel een stuk rustiger, eigenlijk wel grappig aangezien het dan een stukje veiliger is omdat er minder rondvliegend klein spul gestoken wordt.

Vergeleken met andere avonden zit hier alleen geen wezenlijk verschil in, als je bijvoorbeeld naar de avond van 20 december kijkt zie je ook zeer weinig kinderen over straat lopen.

Tja dan kunnen we de kindertjes lekker de rest van het jaar zonder toezicht op straat laten, leuk om te weten voor alle pedo's daarbuiten.je zal als ouders elke dag je verantwoording moeten nemen dat kan toch niet daar wordt je MOE van.ik ben blij een dag verantwoording EN dan de rest van het jaar lekker vrij JOEPIE.:wink:

Ik snap jullie reacties maar het is zo krom als wat om de kinderen die ook hun oud en nieuw willen vieren en wat rotjes, romeinse kaarsen willen afsteken, voor de veiligheid binnen te houden omdat er een paar randdebielen met megaprojectielen rondlopen. Dit is weer een oproep met de weg van de minste weerstand.... lekker makkelijk weer NL :bonk:

Ik snap jullie reacties maar het is zo krom als wat om de kinderen die ook hun oud en nieuw willen vieren en wat rotjes, romeinse kaarsen willen afsteken, voor de veiligheid binnen te houden omdat er een paar randdebielen met megaprojectielen rondlopen. Dit is weer een oproep met de weg van de minste weerstand.... lekker makkelijk weer NL :bonk:

Je hoeft ze helemaal niet binnen te houden. Ga als ouder gewoon zélf naar buiten. Voor jou is dat in principe niet zo'n probleem, denk ik :wink:

Je hoeft ze helemaal niet binnen te houden. Ga als ouder gewoon zélf naar buiten. Voor jou is dat in principe niet zo'n probleem, denk ik :wink:

Dat is het nu juist Danny, ik doe het wel en de meesten doen het niet want die zullen het een biet zijn wat hun kind uitvoert. Dus moet ik als sociaal persoon weer op gaan letten op de kinderen van ouders die niet sociaal zijn. En het wordt als maar erger, niet sociaal en egoïsme winnen het van de sociale personen :bonk:... zieke maatschappij

ik ben van mening dat je de kinderen niet binnen hoeft te houden.
Het is een prachtige dag ook voor kinderen heerlijk de hele dag met tolletjes,babypijltjes,rotjes knallen.
ik vind dat hier de verantwoording ligt van de ouders en de volwassenen die vuurwerk afsteken.
hou je gewoon aan de regels,let op als er kinderen in de buurt zijn.
ga je grote potten stoken vraag de kinderen of ze op afstand willen staan

als iedereen dit doet is het een heel mooi feest voor iedereen
van groot tot klein

mvg

Dat is het nu juist Danny, ik doe het wel en de meesten doen het niet want die zullen het een biet zijn wat hun kind uitvoert. Dus moet ik als sociaal persoon weer op gaan letten op de kinderen van ouders die niet sociaal zijn. En het wordt als maar erger, niet sociaal en egoïsme winnen het van de sociale personen :bonk:... zieke maatschappij

Vorig jaar incidentje geweest met een jochie. Die vloog naar binnen alsof de duivel hem op zijn hielen zat toen er iemand even heel fel werd. De moeder van het joch kwam woedend naar buiten. Toen heb ik mevrouw rustig uitgelegd wat zoonlief deed. Moeder was resoluut en gaf haar zoon direct huisarrest voor de rest van de dag. Prima opgelost, toch?

Ook een incidentje gehad met een omhooggevallen vent. Even duidelijk gemaakt dat hij zich koest diende te houden als mensen bezig zijn de omgeving ellende vrij te houden. Er was één persoon die al het handje ophief richting de heer. Ben zo vriendelijk geweest verbaal mijnheer een laatste waarschuwing te geven. Mijnheer veranderde zijn houding en bood verontschuldigingen aan nadat hij tot het inzicht kwam dat er sociale mensen zijn die de straat veilig proberen te houden tegen misdragende sukkeltjes.

Ik denk dat h*fterigheid hoogtij viert en dat er nu prima een begin gemaakt kan worden met het aanpakken van h*fterigheid. Gewoon de norm zelf maar stellen zonder daarbij het extreem te laten escaleren. Ergens moet een begin worden gemaakt en dat kunnen we samen doen. Het principe 'de maatschappij, dat ben jij' geldt nog steeds. Kwestie van iemand bewust maken van de stand van zaken. Als oom agent nou nog eens de andere kant op zou kijken als je een oorvijg uit zou delen...

Maar ik voel met je mee. Het is vermoeiend om de stront van een ander op te moeten ruimen.

Back
Bovenaan