Vuurwerk halen 29-12-2014
Het vuurwerk ophalen is toch wel een van de mooiste en leukste dingen van oud en nieuw vind ik persoonlijk. Gelukkig heb ik een broertje van 19 die de smaak ook aardig te pakken heeft qua vuurwerk, wel zo gezellig.
Als freak zijnde wil je het uiteraard zo snel mogelijk in huis hebben. De planning was als volgd: 00:00 bij de rijswijkse vuurwerkhal, 02:30 bij vuurwerk orthen, 07:00 bij valk vuuwerk nijverdal en daarna overdag nog de plaatselijke dealers. Een hele lange nacht/dag maar dat hadden wij er uiteraard voor over. De nacht daarvoor nog een avondje staan stampen in de maassilo bij supersized raw en overdag maar 3 uurtjes geslapen dus uit voorzorg maar een flinke lading red bull meegenomen.
23:50 aangekomen bij de rijswijkse vuurwerkhal. Gauw naar binnen want het was aardig koud buiten. Even een beetje rond gekeken bij de dummies en een handtekening gezet op de lijst voor volgens mij een petitie tegen het vuurwerk verbod. Inmiddels was het 00:00u en kon het feest beginnen. Netjes op onze beurt gewacht want er stonden al ongeveer 15 man. Ging allemaal vrij vlot en nog geen 5 minuten later stonden wij al weer buiten met ons karton Junior Jack. Dit snel in de auto gezet en vertrokken richting Orthen.
Dit was ongeveer anderhalf uur rijden onder normale omstandigheden. Hoe verder richting Brabant hoe slechter de weg werd. Vooral de linker baan was gewoon te gevaarlijk om te rijden omdat deze waarschijnlijk niet gestrooid was. Het begon steeds harder te sneeuwen en op sommige plekken bleef het ook al liggen. Hadden gelukkig tijd zat en hebben rustig aan gedaan. Ongeveer halverwege nog een leuk momentje mee gemaakt. Zat namelijk een banaan te eten, toen deze eenmaal op was gaf ik de schil aan mijn broertje. Die op zijn beurt zei: 'Ja wat moet ik hier mee?'. Waarop ik antwoorden: 'Weet ik veel, gooi uit het raam!'. Nou zo gezegd zo gedaan. Raampje gaat open en zoefffff daar gaan de afhaalformulieren het raampje uit. Gelijk aan de kant gezet met een aantal lelijke woorden. Mijn broertje terug gerend en voor mijn gevoel kwam hij 10 minuten later aan met gelukkig de formulieren in zijn hand. Hebben er achteraf aardig vaak om moeten lachen.
Verder geen gekke dingen meer meegemaakt en veilig aangekomen bij de winkel. Voor de deur stond 1 auto die ingeladen werd. Gauw naar binnen gegaan en de formulieren aan Gilbert gegeven. Het was een flinke bestelling die in meerdere delen elke keer gebracht en gecontroleerd werd. Elke keer als Gilbert naar achteren ging om de rest te halen konden wij de auto inladen. Helaas een aantal producten niet geleverd dus daar moesten nog vervangers voor gezocht worden. Dit nam enige tijd in beslag maar met wat hulp zijn wij er toch uit gekomen. Alleen 2 kartonnen gate of heaven 1 bleven nog staan en daar zou Gilbert de volgende dag over bellen. Nog even een half uurtje staan praten met Gilbert en uiteindelijk rond kwart voor 4 richting huis vertrokken.
Vanaf Orthen naar huis nog bijna een ongeluk gehad vanwege de gladde weg. Een fly-over op de snelweg was gewoon compleet bevroren. Reed maar 50km maar er was geen houden meer aan. Eerst bijna de vangrail links van de weg in en vervolgens bijna rechts van de weg de vangrail in gegleden. Gelukkig ging het net goed. Verder de gehele reis maar flink rustig gereden waardoor het allemaal wat langer duurden.
Eenmaal thuis aangekomen snel alles uitgeladen en boven neer gezet. (kartonnen titanium thunder stonden nog beneden, vond ze te zwaar

)
Hierna nog even snel wat te eten gepakt en weer in de auto gesprongen richting Nijverdal. Deze reis verliep uiterst soepel en we kwamen om ongeveer 6:30 aan. Als eerst de kartonnen afgehaald en in de auto gezet. Hierna even snel bij de losse verkoop gekeken of er nog iets leuks tussen zat. Mijn broertje heeft hier nog aardig ingeslagen. Zelf zag ik alleen nog een klein pakketje van lidu liggen. Normaal was die 29,95 en de verkoper zei dat deze nu voor een tientje weg mocht. Deze dus maar afgerekend. Vervolgens nog even snel de losse bestelling opgehaald en weer in de auto gesprongen richting huis.
Eenmaal thuis aangekomen alles naar binnen gesleept en in slaap gevallen. Gelukkig had ik uit voorzorg de wekker al staan want om 13:00 moest er nog het een en ander afgehaald worden bij de plaatselijke dealers. Toen dit allemaal in huis was begonnen met de kooien verwijderen en alles uitpakken. Zoals elk jaar weer een mooie stapel gebouwd en dit was het resultaat:

Op de 30e werd ik nog gebeld door Gilbert over de ontbrekende kartonnen Gate of Heaven 1. Hij zei dat er een levering gedaan zou worden bij mij in de buurt en dat de chauffeur het wel even thuis af zou gooien. Was er zelf nog achter gekomen dat er 2 heavy legend voltage misten en deze zou hij ook meegeven. Echt een super service van Gilbert en Orthen. Dit heeft de chauffeur nog gebracht: