Solange (33) is getekend voor het leven door vuurwerkbom tijdens rellen in Tilburg: ‘

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Solange (33) is getekend voor het leven door vuurwerkbom tijdens rellen in Tilburg: ‘

Solange (33) heeft sinds de avond van de rellen in Tilburg een groot litteken op haar gezicht en hoort slecht. Door een vuurwerkbom die in haar slaapkamer naar binnen werd gegooid is de Tilburgse getekend voor het leven. ,,Ik wil nu maar een ding: dat de dader, die mij aankeek toen hij het explosief gooide, wordt gepakt.”

Komende week besteden Opsporing Verzocht en Bureau Brabant aandacht aan de Tilburgse rellen en het vuurwerkincident, waarbij de Tilburgse zwaargewond raakte. ,,Ik hoop dat mijn verhaal de kans vergroot dat de daders gepakt worden.”

Op de avond van de rellen op 24 januari is het zeer grimmig in Tilburg-West vanwege protesten tegen de avondklok. Vanaf haar appartement ziet de 33-jarige, die uit angst voor herhaling verder anoniem wil blijven, hoe een bushokje in vlammen opgaat en rellende jongeren in groepen over straat rennen. Terwijl de politie bij het brandende bushokje aanwezig is, ziet ze drie jongens met maskers op voor haar slaapkamerraam staan.

Een van hen kijkt door het klapraam de verlichte ruimte in. ,,Hij keek me even recht in mijn ogen aan toen hij daar zo stond”, zag ze. Haar vriendin is bij haar op bezoek die avond en stelt voor dat ze het raam, dat op dat moment op een kiertje staat, maar beter dicht kunnen doen. Terwijl ze vanuit haar woonkamer naar het slaapkamerraam loopt, wordt er iets naar binnen gegooid. Een moment later volgt een explosie en vliegen glasscherven in het rond.

Of het vuurwerk was of iets anders - volgens de politie werd een explosief aan het raam bevestigd - is nog onduidelijk.

In shock

,,Ik voelde dat ik geraakt was in mijn gezicht door iets. Het bloed spoot uit mijn wang.” Terwijl ze in shock verkeert, gilt haar vriendin om hulp. Ze zoeken veiligheid in het halletje waar geen ramen zijn, terwijl een buurman een ambulance belt. Daar schuilen ze tot de hulp arriveert. Dan wordt ze in een ambulance naar het ziekenhuis gebracht om geopereerd te worden aan haar verwondingen.

Op haar wang zit nu een litteken dat loopt van haar oog tot haar mond. Door de explosie hoort ze minder goed, maar vooral het constante suizen in haar oor maakt communiceren soms moeilijk. De 33-jarige is geboren in Italië en woont sinds twee jaar in Brabant. Ze bouwde in die tijd in Tilburg een leven op: ze heeft een appartement bij het Westerpark, maakte vrienden en vond een baan - waar ze dagelijks op de fiets naartoe gaat. Van het salaris stuurt ze een deel naar haar alleenstaande moeder in haar geboorteland.

Na die avond durf ik niet meer in mijn kamer te slapen

Tilburgs-Italiaans slachtoffer (33) van vuurwerkbom
De Tilburgs-Italiaanse vertelt in het Engels hoe ze de weken na de rellen beleefde. ,,Na die avond durf ik niet meer in mijn kamer te slapen. Ik denk steeds: wat als ik toen in mijn bed had gelegen, dat onder het raam staat? Dan had ik dit misschien niet na kunnen vertellen.”

Woedend
Ze is nog altijd bang voor een herhaling, maar laat weten ook woedend te zijn op diegene die bij haar een explosief naar binnen gooide. ,,Hij moet hebben geweten dat er mensen binnen waren toen hij vuurwerk door het open raam naar binnen gooide. Hoe kan je nou zoiets doen?”, vraagt ze zich af. ,,De rellen gingen toch om de avondklok?”

Of het incident haar gevoel voor Tilburg heeft veranderd? ,,Nee, ik hou van deze stad en zal me echt niet laten wegjagen door zo'n rotjoch.”

Inmiddels zijn er al meerdere aanhoudingen door de politie verricht en wordt er jacht gemaakt op een viertal, dat maandag in beeld wordt gebracht als ze zich niet melden. Dinsdag besteedt Opsporing Verzocht ook aandacht aan de ongeregeldheden van die avond.

https://www.bd.nl/tilburg-e-o/solan...en~a70a044a/?referrer=https://www.google.com/

Back
Bovenaan