Sloop Philips gebouw Eindhoven met dynamiet..

Hierbij een post die wellicht niet helemaal met vuurwerk te maken heeft, maar wou hem toch even delen.

1 september 2012 om 13.00 uur werd in Eindhoven het VH gebouw van Philips tot ontploffing gebracht.

Mijn verslagje:)

Allereerst zou ik de vrijdagavond ervoor naar de vuurwerkshow van Katan gaan in Zutphen.
Maar mijn vrouw had bedacht uitgerekend dan een weekend weg te gaan naar Mierlo.

Ompraten lukte niet meer en even heen en weer rijden was ook geen optie.

Bij toeval las ik de avond voor vertrek een bericht op nu.nl dat er een noodverordening was in Eindhoven met een plaatje erbij van een instortend gebouw.
Je denkt dan dat er een gebouw is ingestort dus maar even lezen.

Toen werd ik toch wel even blij.
Ze gaan daar dus een gebouw met 100kg dynamiet slopen en toevallig zitten we er vlakbij.

Hahahahaha, ik blij naar beneden.
"Vrouwlief, ik weet een uitstapje.":)

Werd niet meteen positief ontvangen kan ik je vertellen, hahaha.

Maar goed, ze wist dat ik Zutphen al moest missen en ondertussen had ik Ruben ook al enthousiast gekregen dus ja...

Zodoende vertrokken we vrijdagmiddag meteen na mijn werk naar het vakantiehuisje.
Zaterdag na het ontbijt en even zwemmen vertrokken we naar Eindhoven. Een kwartier later stonden we geparkeerd in de wijk waar het zou gebeuren.

We waren zeker niet de enige, het was echt al druk.
Me vrouw zei nog, laat het statief thuis, je loopt voor schut met zo'n ding.
Ik zei, let jij maar eens op...

Nou, er stonden wel 20 statieven opgesteld toen we aankwamen en het werden er alleen maar meer:)

Klein stukje lopen en me plekje ingenomen.
Ruben bleef naast me, vrouw en dochter 10 meter naar achter, toch wel beetje spannend.

Het laatste kwartier ging er om de 5 min een bel af.
Een minuut van te voren nog een keer.

Inmiddels kon er echt niemand meer bij, tjeemig wat was het druk.

Even schoot er door me hoofd, als het misgaat kom je niet even weg, dus hield ondertussen me zoontje goed in de gaten.

De laatste bel ging af en ik drukte op record.

En toen: BAM
Wow, wat een diepe, zware dreun was dat!

De mensenmassa veerde tegelijk heel wat centimeters omhoog van de schrik, gevolgd door allemaal camera's en mobieltjes om het te filmen.
Heel grappig gezicht.

Met een hoop geruis kwam de toren naar beneden. Gevolgd door nog een dreun toen het bovenste deel de grond raakte.

Al snel werd duidelijk dat 100 kg niet genoeg was, of verkeerd berekend, want de liftschacht had geen zin om te vallen.

Ondertussen werd ik meteen benaderd door een aantal omstanders die graag me filmpje wilde hebben.
Hahahaha, nog meer fans:)

Maar tijdens het uitwisselen van gegevens had ik even heel geen oog meer voor de enorme stofwolk die onze kant op kwam zetten.

Dus inneens vlogen de mensen alle kanten op, en werd het goed donker.

Ruben bij me genomen, shirt over ze neus getrokken, vrouwlief kwam ook al aanrennen hem op te pikken.

Snel de nog steeds draaiende camera in de tas gestopt.

En terwijl ik daar lekker aan het stofhappen was met de fans werd het snel rustig om ons heen.
Mail adressen intoetsen op me mobiel, elke 2 seconden schoonblazen.

En toen zag de wereld er even anders uit. Wit. Ik ook:)

Met nog de nodige stofwolken om ons heen kwamen langzaam weer mensen uit de wijk gelopen.

Inclusief vrouw en kids.

Kinderen lachen natuurlijk, papa, je ziet er gek uit:)

En al stof afkloppend liepen we terug naar de auto.
Was toch wel een leuk uitstapje kreeg ik te horen.
Meteen werd er druk ge whatsapt met vriendinnen van haar. Hahahaha, vrouwen?:)

Terug in het huisje meteen weer gaan zwemmen.
Denk dat er op de bodem van het zwembad nu nog stofkorrels liggen:)

De rest van het weekend was ook perfect.

Filmpje zondagavond meteen op Youtube gezet en de liefhebbers de link gestuurd.

Ruben wilde hem graag op school laten zien, dus op usb-stick gezet voor het digibord. Ik zei nog dat het geluid niet zo hard opgenomen was, dat ze het volume iets hoger moesten zetten...hahaha... En zo gingen vanmorgen om half 10 zijn klasgenootjes ook even een paar centimeter de lucht in:)

Er zijn natuurlijk al genoeg filmpjes voorbij gekomen op tv en yt, maar voor diegene die het gemist hebben of er geen genoeg van kunnen krijgen, mijn filmpje:

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Men was inderdaad even vergeten dat een liftschacht eigenlijk een soort gebouw in een gebouw is. Dus blaas je het gebouw op, dan blijft de schacht van dik beton vrolijk staan.
Volgende keer een paar kilootjes extra mee.

Men was inderdaad even vergeten dat een liftschacht eigenlijk een soort gebouw in een gebouw is. Dus blaas je het gebouw op, dan blijft de schacht van dik beton vrolijk staan.
Volgende keer een paar kilootjes extra mee.

Ja, je zag van andere filmpjes gewoon de liftschacht uit het vallende gebouw ´getrokken´ worden.

Paar kilootjes extra, goed idee. Nog een harde knal erbij. Alleen voor de liftschacht:)

Maar wat een ervaring om hierbij te zijn...

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan