'Slechte leeftijdscontrole vuurwerk'

ylke

VWC lid
De leeftijdsgrens bij de verkoop van vuurwerk wordt slecht nageleefd. Dat blijkt uit onderzoek van Kenniscentrum Nuchter.

Zestig vuurwerkwinkels werden op 27 en 28 december bezocht door twee 15-jarige 'mystery shoppers'. Bij ruim driekwart van de winkels konden zij probleemloos vuurwerk kopen dat verboden is voor jongeren onder de 16.

Controle

Alle winkels hadden de jongeren om hun identiteitsbewijs moeten vragen, maar dat gebeurde dus maar in een kwart van de gevallen.

De test is door het hele land uitgevoerd. Bij iedere winkel werd één poging gedaan door een jongen en één door een meisje. Afgelopen vrijdag liep NOS op 3 mee bij een van die controles.

Kruit
Het meeste vuurwerk mag je pas kopen als je 16 bent, afhankelijk van het soort vuurwerk en de hoeveelheid kruit die erin zit.

In 37 procent van de 'vuurwerkopnamen' op de spoedeisende hulp gaat het om een jongere in de leeftijdsgroep 10 tot 19 jaar, zo blijkt uit cijfers.

Bron

Vuurwerk mag besteld worden door iedereen, ook al ben je 10 je mag vuurwerk bestellen.
Ophalen moet iemand van 16 jaar of ouder bij zijn, dat moment zijn ze verplicht je om legitimatie te vragen.

Dat betekend dus dat dit hele onderzoek voor niks is geweest, of het gaat om een schrijffout wat me toch wel heel raar lijkt twee verkeerde datums noteren? Lijkt me eerder 28 en 29 december te zijn?

Ik vind het raar dat kinderen met vuurwerk mogen lopen! Dat zou wat mij betreft ook gewoon naar 18 jaar mogen!

Er zit niet echt een duidelijke lijn of controle in. Kopen wel, betalen en of afhalen moet met pa.

Hier werd er vreemd genoeg bij veel winkels wel opgelet. Al had ik het idee dat dit kwam doordat ze op hun vingers waren getikt ofzo. De plaatselijke schuurmans dealer vroeg zelfs of ik mijn ID wou laten zien. Met 18 jaar en 1.80 toch wel een lachertje, meneer liep rood aan. Maargoed, het zal wel gemoeten hebben denk ik..

Ik zou er een bloedsnelle website voor opzetten, een meldpunt, zodat mensen kunnen klagen..

Bonte, kun je gelijk mijn tuin nog even bijwerken wil je? Mijn petunia's staan er uitgedroogd bij.

Ik geef iemand van 14 liever een rotje mee dan dat hij bij zijn vrienden de Fenix nitraten gaat halen , maar ach , daar denken ze hier toch niet aan.

Klopt, vaak is het zo dat ze vragen of je 16 bent je zegt ja en dan is het goed.
Maar ging afgelopen jaar zelf met iemand van 16, hij werd ook een paar keer gevraagd om legitimatie. Maar soms werd hdm niks gevraagd.

Van mij mag de controle wel iets beter, maar als er ee kind van 12 binnenkwam op de plek waar ons niks werd gevraagd werd hem wel nee verkocht. Kijken dus gewoon of je er uit genoeg uit ziet.

Controles verbeteren, ben toch 16 in april :p

hier zijn de kinderen van 10 tot 16 ook wel het gevaarlijkste bezig met legaal en ilegaal vuurwerk single shots moeten op de kop en branden de lucht in gegooid worden enz enz .

wel viel het me op dat bij 1 van de winkels waar ik vuurwerk ging halen dat een jongen van 15 denk ik vuurwerk kwam halen met zijn moeder en hij wilde het vuurwerk mee naar buiten slepen na de controle toen het meisje vroeg ben jij wel 16 ?
nee zei de moeder dat is hij niet toen kon hij dus op de weg naar buiten wel zijn vuurwerk naar buiten dragen opzich een goede zaak dus :)

de taak ligt nu meer bij oom agent om de leeftijdsgrens op straat beter te controleren als het aan mij ligt.
met alcohol mag je ook niet op straat lopen als 16 jarige dus waarom met vuurwerk wel ?
lekker bonnen schrijven of je leven er van afhangt en die plantsoenen worden hier deels weggehaald en straatlampen moeten echt uit omdat de gemeente geen geld meer heeft makkelijk verdient toch ?
nog een idee halveer de boetes niet bij mensen onder de 16 .
leg het resterende bedrag maar neer bij de ouders misschien worden papa en mama ( onder het motto van de financiele aansprakelijkheid voor hun kinderen ) dan ook wat minder makkelijk met het meegeven van tassen vol vuurwerk op oudjaar

ik zie een goed idee voor groenlinks

meneer A.Bonte u mag dit idee voorstellen in de kamer en gewoon zeggen dat het van u het heeft verzonnen tijdens een recreatief blowtje.

van mij mogen ze die controles gewoon afschaffen .
want het is volgens mij de bedoeling dat een kind van bijv 14 niet zelfstandig met vuurwerk loopt te prutsen .
nou dat doel word nooit niet gehaald .
want dat kind hoeft zijn vader of moeder maar mee te nemen en krijgt het zo mee .
de bedoeling is natuurlijk dat hij of zij het onder toezicht afsteekt .
maar in de praktijk blijkt dat toch wat anders te gaan .
dus stop toch met die controles en verzin wat anders .

Back
Bovenaan