Slachtoffer vuurwerkbom: Daders lopen nog rond.

ylke

VWC lid
Slachtoffer.jpg

Het jaar 2015 was amper een kwartier oud toen de toekomst van Roxanno Winklaar werd verknald, letterlijk. Hij liep recht in een Cobra 6 met wasbenzine. ,,De makers van die vuurwerkbom stonden mij uit te lachen. Ze zijn nog altijd op vrije voeten.''

Het gezicht van Roxanno Winklaar (28) oogt gespannen. Hij slikt dagelijks drie verschillende medicijnen, maar die kunnen de permanente pijn hooguit een beetje dempen. De Rotterdammer revalideert van de ernstige brandwonden, die zijn gelaat, hals en lichaam ernstig hebben aangetast. ,,Ik zal nooit volledig herstellen. Ik ben 100 procent afgekeurd. Mijn toekomst is volledig naar de knoppen.''

Winklaar is meer dan een willekeurig slachtoffer van onvoorzichtig gedrag met vuurwerk. Het was geen ongeluk, vertelt hij in zijn woning in Rotterdam-Zuid. ,,Ik was bij mijn moeder aan de Putselaan,'' vertelt hij. ,,Een paar jongeren van verderop in de straat lachten mij uit toen ik de straat op liep om een sierpot af te steken. Wat ik niet merkte, was dat zij een vuurwerkbom hadden aangestoken. Die ging af. Ik rende naar de overkant, ben gaan rollen in het gras. Omstanders hebben mij met hun jassen geblust. Toen raakte ik bewusteloos. Ik kwam 2 weken later uit mijn coma.''

Getuigenverklaring
Broer Randall, die vlak achter hem stond, bevestigt het verhaal. Zijn jongere zus zag het ook gebeuren, maar was pas 2 maanden geleden in staat een getuigenverklaring af te leggen. Sindsdien heeft de familie niets meer van de politie gehoord, vertelt Roxanno. Hij werd het slachtoffer van een Cobra 6, gemengd met wasbenzine. Dit illegale vuurwerk staat bekend als extreem gevaarlijk en wordt soms vergeleken met een handgranaat.

Het slachtoffer is ernstig teleurgesteld. ,,Je zou verwachten dat de politie de daders oppakt en voor de rechter brengt. Ik kreeg na een aantal maanden te horen dat de rechercheur die de zaak onderzocht nu ergens anders werkt. Mijn zusje kwam de daders laatst tegen. Toen sloegen ze dreigende taal uit.''

Een winkelier aan de Putselaan weet '100 procent zeker' dat de familie Winklaar de juiste daders aanwijst. ,,Deze jongens uit de straat zijn twee jaarwisselingen op rij in de weer geweest met deze vuurwerkbommen. Zij waren in deze buurt de enigen met deze bommen. Met zo'n vuurwerkbom is twee keer op rij de pui uit mijn winkel geblazen. Het is duidelijk wie de daders zijn, maar ik kan me voorstellen dat het voor de politie lastig is om het te bewijzen.''

Een woordvoerder van de politie zegt dat alles uit de kast is getrokken om de zaak op te lossen. ,,Er zijn diverse getuigen gehoord en er is een buurtonderzoek geweest,'' zegt een woordvoerder. ,,Sporen zijn onderzocht. We betreuren het dat de zaak nog altijd niet is opgelost. Wij hopen nog steeds op informatie waarmee we de verantwoordelijken kunnen opsporen.''

Wegrennen
Wellicht heeft de Rotterdamse Maykel Reij (21) de sleutel in handen. Ook hij was getuige, maar heeft tot dusver niet met de politie gesproken. ,,Ik wil dat best doen. Op het moment van het incident hing ik uit het raam. Die twee buurjongens stonden 2 meter bij Roxanno vandaan toen die bom knalde. Vervolgens zag ik ze hard wegrennen.''

Gemeenteraadslid Dries Mosch (Leefbaar Rotterdam) trekt zich het lot van de familie aan. Hij helpt bij het inschakelen van en Schadefonds Geweldsmisdrijven. ,,Deze familie is in de steek gelaten. Ik ga burgemeester Aboutaleb op het matje roepen.''

Roxanno's revalidatie duurt nog jaren. Zijn maatschappelijke toekomst ligt in duigen. ,,Ik werkte als heftruckchauffeur, maar dat kan ik niet meer. In de ziektewet krijg ik 600 euro per maand minder. Daardoor heb ik hypotheekproblemen.''

Bron

Dit is het gevolg van al die achterlijke youtube filmpjes,cobra's met benzine,cobra's in een koelkast enz...

En dan zijn er altijd wel malloten bij die dit gewoon op nieuwjaarsnacht doen,in een straat.
Die gasten oppakken,en de rest van hun zielige leven laten betalen voor de opgelopen schade/letsel!!
Met oud en nieuw meldingsplicht,of gewoon vast zetten.

Allereerst mijn medeleven voor het slachtoffer. Ik betreur natuurlijk ten zeerste wat er is gebeurd en wat hem nog te wachten staat; een lot als het zijne wens je niemand toe.

Desondanks denk ik dat het wellicht wel eens goed is om zo'n artikel als dit te publiceren. Er wordt vaak wat wazig gedaan over de toedracht van een incident en wat er nu precies is gebeurd. Wat er knalde, hoe het knalde, etc. Dat zegt in mijn ogen heel veel over het "type" dader. Deed die het met opzet (zoals hier) of was het écht een ongeluk? In mijn optiek ben je behoorlijk van het padje af als je een explosief als een cobra in de wasbenzine of in wat voor brandende stof dan ook doopt en het vervolgens in een straat afsteekt. Laat staan het aansteken en naar iemand toe gooien... Men mag van geluk spreken dat Roxanno nog leeft; voor het zelfde geld had deze man nooit meer uit zijn coma gekomen. Als je het mij vraagt reden genoeg om de daders voor poging tot doodslag vast te zetten. Maar je zal net zien dat het minderjarigen zijn die er met een 10 uur durige taakstraf vanaf komen want; 'Ze zijn nog zo jong...'

Gelukkig ben ik geen agent... :)

zo dan, bizar verhaal zeg.
En respect dat je zo in de krant wilt staan. Ik denk zeker dat zo'n artikel helpt aan de bewustwording van mensen, echter....diegenen die dit veroorzaakt hebben zal het een worst zijn waarschijnlijk.
In mijn ogen heb je een steekje los dat je zo omgaat met vuurwerk.

Tja iemand verminken/verpesten voor het leven dan ben je lekker bezig. Hartstikke triest voor hem! En tja de politie... Ze zullen vast wel wat hebben gedaan, maar niet genoeg bewijs hebben. Toch bekruipt mij een gevoel dat de politie altijd maar een beetje aanmoddert. Enfin, zulke lui zou je op moeten sluiten voor 10 jaar. Ik geloof ook niet dat zo'n celstraf revaliderend werkt dus ook nog maar een TBS'je erachteraan.

Mensen die dit doen zijn een gevaar voor de samenleving en het zou naar mijn idee volkomen rechtvaardig zijn om de mensen die dit op hun geweten hebben voor meerdere jaren achter de tralies te zetten.. Vooral de totale minachting richting (mogelijke) slachtoffers haalt het bloed onder mijn nagels vandaan..

Heel heel ziek.

Maar heeft verder weinig met vuurwerk te maken.

Dat klopt.
Maar dit soort(sorry voor de woordkeuze) M*ngolen moeten een geheel verbod op gebruik van vuurwerk krijgen.
Hoe haal je het in je achterlijke hoofd om zulke dingen op straat uit te vreten.
En dan al helemaal als er onschuldige niet wetende burgers in de buurt staan.
Dan ben je naar mijn mening zwakzinnig.
Ik ben geen heilige maar als ik dit soort praktijken in mijn buurt zie dan is dat heel snel afgelopen.....goedschiks of kwaadschiks.
Snap sowieso niet wat er nou zo leuk is aan die knallers.
Ik houd zelf ook wel van een flinke dreun, maar dan wel in de lucht.

gr
Marchel

Verschrikkelijk. Ook bizar slecht optreden van de politie.
Zo zie je maar als ze getipt worden dat ergens zwaar vuurwerk ligt zijn ze er als de kippen bij.
Maar als iemand echt iets ernstigs mankeert laten ze het afweten. :angry:

Back
Bovenaan