Opnieuw wil de overheid jongeren met een campagne bijbrengen dat ze met Oud en Nieuw een vuurwerkbril moeten dragen. Alle eerdere pogingen lijken weinig te hebben geholpen, maar daar moet de populaire fitness-goeroe Joel Beukers verandering in (proberen te) brengen.
We weten blijkbaar nog steeds niet dat een vuurwerkbril ernstig oogletsel kan voorkomen. Eerder deze week verloor een man een oog bij een vuurwerkongeluk in Den Bosch. Bovendien blijft het aantal slachtoffers met oogletsel elk jaar maar stijgen. Zo waren er twee jaar geleden tijdens de jaarwisseling nog 120 slachtoffers met oogletsel, afgelopen jaar steeg dat naar 132 slachtoffers.
Welke campagne ook wordt bedacht, ze lijken tot nu toe niet het gewenste resultaat te hebben. Dit jaar mag fitness- en internetsensatie Joel Beukers het proberen. In het filmpje "Goud & Nieuw' is de gespierde Beukers te zien met gouden vuurwerkbril in een bad en in een sportzaal, met een dikke beat op de achtergrond.
Doelgroep verrassen
"De overheid begrijpt eindelijk hoe je de jeugd aanspreekt", schrijft ene Maarten als commentaar op de YouTube-video. Dat hoort Joeri Jansen, reclamemaker bij reclamebureau Roorda die deze campagne en die van vorig jaar maakte, graag. "Je moet elke keer iets nieuws bedenken om de doelgroep te verrassen. We willen het graag goed doen: het is heel relevant en belangrijk werk", zegt hij tegen Editie NL.
Wat Ronald Voorn, docent en onderzoeker consumentenpsychologie en marketing aan de Hogeschool Utrecht, in ieder geval mooi vindt aan het campagnefilmpje is dat 'het geloofwaardig is voor jongeren'. Toch wil het feit dat de video nu al veel likes krijgt en veel wordt gedeeld, niet zeggen dat de boodschap ook daadwerkelijk landt bij de doelgroep.
Geen rund meer
"Je biedt jongeren een handelingsperspectief: dat wil zeggen, dat je mensen een oplossing biedt voor het gedrag", zegt Voorn. Wat in ieder geval niet werkt, volgens Voorn, zijn waarschuwende leuzen als 'je bent een rund als je met vuurwerk stunt'. "Daar zijn al veel onderzoeken naar gedaan. Mensen die fel voorstander van vuurwerk zijn, die overtuig je daar niet mee. Overtuigen met angst, dat werkt niet in deze doelgroep. Licht humoristisch werkt beter."
Joel Beukers gaat aanstaande vrijdag in Haarlem honderd gouden vuurwerkbrillen uitdelen, dat is een dag voordat het officiële startsein wordt gegeven voor de verkoop van vuurwerk.
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/a...el-beukers-het-gezicht-van-de-nieuwe-campagne
We weten blijkbaar nog steeds niet dat een vuurwerkbril ernstig oogletsel kan voorkomen. Eerder deze week verloor een man een oog bij een vuurwerkongeluk in Den Bosch. Bovendien blijft het aantal slachtoffers met oogletsel elk jaar maar stijgen. Zo waren er twee jaar geleden tijdens de jaarwisseling nog 120 slachtoffers met oogletsel, afgelopen jaar steeg dat naar 132 slachtoffers.
Welke campagne ook wordt bedacht, ze lijken tot nu toe niet het gewenste resultaat te hebben. Dit jaar mag fitness- en internetsensatie Joel Beukers het proberen. In het filmpje "Goud & Nieuw' is de gespierde Beukers te zien met gouden vuurwerkbril in een bad en in een sportzaal, met een dikke beat op de achtergrond.
Doelgroep verrassen
"De overheid begrijpt eindelijk hoe je de jeugd aanspreekt", schrijft ene Maarten als commentaar op de YouTube-video. Dat hoort Joeri Jansen, reclamemaker bij reclamebureau Roorda die deze campagne en die van vorig jaar maakte, graag. "Je moet elke keer iets nieuws bedenken om de doelgroep te verrassen. We willen het graag goed doen: het is heel relevant en belangrijk werk", zegt hij tegen Editie NL.
Wat Ronald Voorn, docent en onderzoeker consumentenpsychologie en marketing aan de Hogeschool Utrecht, in ieder geval mooi vindt aan het campagnefilmpje is dat 'het geloofwaardig is voor jongeren'. Toch wil het feit dat de video nu al veel likes krijgt en veel wordt gedeeld, niet zeggen dat de boodschap ook daadwerkelijk landt bij de doelgroep.
Geen rund meer
"Je biedt jongeren een handelingsperspectief: dat wil zeggen, dat je mensen een oplossing biedt voor het gedrag", zegt Voorn. Wat in ieder geval niet werkt, volgens Voorn, zijn waarschuwende leuzen als 'je bent een rund als je met vuurwerk stunt'. "Daar zijn al veel onderzoeken naar gedaan. Mensen die fel voorstander van vuurwerk zijn, die overtuig je daar niet mee. Overtuigen met angst, dat werkt niet in deze doelgroep. Licht humoristisch werkt beter."
Joel Beukers gaat aanstaande vrijdag in Haarlem honderd gouden vuurwerkbrillen uitdelen, dat is een dag voordat het officiële startsein wordt gegeven voor de verkoop van vuurwerk.
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/a...el-beukers-het-gezicht-van-de-nieuwe-campagne