Ja en dat uiterst genuanceerde stuk heeft de opinie 180 graden doen draaien en ervoor gezorgd dat over de gehele linie iedereen positiever is gaan denken over vuurwerk... O nee toch niet want na die ene genuanceerde uitbijter kwam weer een hele stroom aan zure vuurwerkkots onze kant op.
Ik dacht dat het niet korter door de bocht kon, maar het kan dus toch. Natuurlijk heeft 1 goed artikel niet het gewenste effect, maar je kunt toch niet de Volkskrant de schuld geven van alle negatieve berichtgeving over vuurwerk in de diverse media? Al een aantal keren is er in de loop der jaren een door mij geschreven stukje over vuurwerk en de onzinnige roep om verboden enzo geplaatst door de redactie van de Volkskrant. Ik ben daar bijvoorbeeld eens de discussie aangegaan met een arts die pleitte voor een vuurwerkverbod. Gezien het feit dat zij meerdere keren mijn stukjes ook plaatsten en daarmee bereikte ik misschien wel 500.000 mensen, dan kun je toch niet volhouden dat de krant een agenda heeft? Als ze mijn of andere ingezonden stukken met dezelfde strekking stelselmatig zouden weigeren en wel steeds de anti’s aan het woord laten, ja dan heb je recht van spreken. Maar dat is dus gewoon niet zo. Hooguit kun je de krant verwijten dat de (soms stuitende)onkunde van journalisten op dit onderwerp niet herkend wordt en dat er dus soms kwalijke fouten worden gemaakt en gepubliceerd. Dat moet beter.