'Schappelijke' straf voor Nulander na opslag zwaar vuurwerk

SniperX

VWC lid
DEN BOSCH - Een 50-jarige Nulander heeft tot oktober 2009 ruim een jaar lang gevaarlijk vuurwerk opgeslagen in een onveilige zeecontainer in zijn woonplaats.

Economische politierechter J. Renneberg legde de man donderdagmiddag in Den Bosch een gevangenisstraf op van één jaar, waarvan zes maanden voorwaardelijk. De straf is gelijk aan de eis van het Openbaar Ministerie.

Agenten kwamen de loods op het spoor na een anonieme tip. Ze troffen daar 3700 kilo illegaal vuurwerk aan. Zo lagen in de loods nitraatklappers, signaalraketten, chinese vlinders, 'flowerbeds' en een serie vuurwerkpaketten door elkaar, zonder schotten of tussenwanden opgeslagen. "Het was een groot kruidvat", stelde de rechter. "Het had daar flink mis kunnen gaan." "Mijn bedrijf had grote financiële problemen", vertelde de Nulander. "Met de opslag van vuurwerk zou ik 1000 euro kunnen verdienen. Als ik had geweten dat ik in de gevangenis zou komen, was ik er nooit aan begonnen." De man had onder meer een belastingschuld van 200.000 euro. Dat was de reden dat de man naast zijn gevangenisstraf geen boete hoefde te betalen: de officier van justitie en de rechter verwachtten dat de man dat geld toch nooit had kunnen ophoesten. De man heeft 15 dagen in voorarrest gezeten. Volgens de Nulander was dat het laatste stootje voor zijn bedrijf, dat kort hierna failliet ging.

Vooral het bezit van de 'signaalraketten' werd de man zwaar aangerekend. Deze 'vuurwerkbommen' zouden volgens de officier van justitie eigenlijk onder de 'wet wapens en munitie' moeten vallen. "Er lagen daar 8900 signaalraketten", stelde de politierechter Renneberg. "Dat spul kun je in een oorlog ook gebruiken." De deels voorwaardelijke straf van 12 maanden vond hij nog 'schappelijk'. Volgens de richtlijnen had de man, die nog geen strafblad had, nog veel langer de cel in gestuurd kunnen worden. Een politierechter mag maximaal een jaar celstraf opleggen.

In eerste instantie dacht de politie dat de man van plan was het vuurwerk zelf te gaan verkopen. De verdachte beweerde dat hij door derden werd betaald voor de opslag. Als vuurwerkverkoper had hij bij een meervoudige kamer een anderhalf keer zo zware straf kunnen krijgen.

bron: http://www.brabantsdagblad.nl/regio...af-voor-Nulander-na-opslag-zwaar-vuurwerk.ece

Dat is geen misselijke straf wat deze man daar voorgeschoteld krijg, maar het is ook niet misselijk wat daar allemaal in die container lag opgeslagen. Om alleen die 8900 lawinepijlen maar even te benoemen :shocked:

"Dat spul kun je in een oorlog ook gebruiken."

-.-'
Nou, waar wachten jullie dan nog op?
Het is oorlog in Libië!
In plaats van dat jullie heftige F-16's sturen, kunnen jullie toch ook de signaal raketten gebruiken om de oorlog te winnen? En het is nog goedkoop ook!!
Een stuk goedkoper dan 6x een F16 te tanken, te bemannen en daar te houden.
:rolleyes:

Vooral het bezit van de 'signaalraketten' werd de man zwaar aangerekend. Deze 'vuurwerkbommen' zouden volgens de officier van justitie eigenlijk onder de 'wet wapens en munitie' moeten vallen.
]

voor zover ik weet vallen vuurpijlen niet onder wapens en munitie.of zie ik het nu verkeerd?

En als ze nou tickets verkopen aan VWC leden, dan zorgen wij wel voor het fakkelen van deze oorlog pijlen!

Echt wel in hoger beroep gaan! De officier van justitie weet aantoonbaar niet waar hij over praat.Maar dit soort vonnissen blijf je natuurlijk houden zolang de media termen als"met de kracht van een handgranaat" blijft hanteeren.Dergelijke posters hingen zelfs bij 1 van mijn (legale)vuurwerk leveranciers,die notabene zelf proffesionele shows schiet.Tuurlijk 8900 is heel erg veel,maar het gaat nu even over de uitspraak,welke duidelijk gebrek aan kennis vertoont,en een advocaat die eerder dergelijke zaken heeft behandeld had gehakt gemaakt van die hele aanklacht!

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan