Schadetax op vuurwerk geopperd

fireworkfan

VWC lid
Schadetax op vuurwerk geopperd

donderdag 20 januari 2011 | 07:00

ELST - Zes burgemeesters in Betuwe en Liemers opperen om kopers van vuurwerk te laten betalen voor het herstellen van vernielingen in de oudejaarsnacht. Het geld moet komen uit een landelijk fonds, dat gevuld gaat worden door een systeem van opcenten. Bij elk stuk vuurwerk dat de winkel uitgaat, volgt dan een bijdrage van de kopers.

De burgemeesters van Overbetuwe, Lingewaard, Zevenaar, Rijnwaarden, Westervoort en Duiven brengen hun suggestie in bij een vergadering van het Nederlands Genootschap van burgemeesters op 27 januari. Daar staat een discussie over een vuurwerkverbod op de agenda, ingebracht door de gemeente Schiedam.

De Betuwse en Liemerse gemeenten zeggen jaarlijks duizenden tot tienduizenden euro's te moeten investeren in het herstel van verkeersborden, wachthuisjes en prullenbakken. Deze schade valt zelden op de daders te verhalen. Het is onredelijk dat belastingbetalers opdraaien voor die vernielingen, stellen de burgemeesters.

© Gelderlander 2011, op dit artikel rust copyright.

http://www.gelderlander.nl/voorpagi...?formmode=thanx&postingId=8000803#postcomment

hmmz,

Zoals zo vaak is dit ook weer kortzichtig. De mensen die normaal met vuurwerk omgaan worden het haasje van degenen die met illegaal vuurwerk de puinhopen veroorzaken.
Overigens word het idd van ons belastinggeld betaald, maar heel veel merken we er niet van toch?

Plus volgens deze redenering kom ik tot de volgende conclusie:
Onze normale belastingen gaan dus omlaag als er een tax komt op vuurwerk?
Want dan betaalt de burger misschien echt niet voor de schade.
tja...

greeetzz

Ah, dus de mensen die hun vuurwerk netjes in Nederland kopen, doorgaans niet de grote vernielers, mogen gaan lappen voor de schade van het tuig? De geschiedenis herhaalt zich. Dit voorstel is al ZO vaak gedaan en zal er volgens mij nooit doorkomen.

Ik denk overigens dat de Belgische en Duitse vuurwerkbranche deze maatregel helemaal niet zo erg zouden vinden. Goede impuls voor hun economie :wink:

gewoon lekker alle schade verhalen op de gene die wel slopen is een veel beter plan.
dan is het ook gelijk wat minder leuk om te slopen.
en anders gaat iedereen gewoon weer massaal naar belgie :p
goedkoper ,matten zijn beter en ook daar is nu 500gram :p

Idd een heel goed plan.

Weer een rede voor kopers om het over de grens te gaan zoeken.
Ligt het nu aan mij of hebben al die ambtenaren het iq van een halfdode zandvlo:bonk:

Het is echt om moe van te worden.
Nog een paar jaar en we krijgen een tax op de tax!!!!!!!!

Simpel wordt je ervan.

Het is onredelijk dat belastingbetalers opdraaien voor die vernielingen, stellen de burgemeesters.

En het is wel redelijk dat mensen die hun vuurwerk braaf in NL kopen (en dus eigenlijk niks met de vernielingen te maken hebben) ervoor opdraaien zeker?
Er zijn zo veel dingen "onredelijk" waar de belastingbetaler voor moet opdraaien, veel gemeentes maken domme fouten waar de belastingbetaler ook voor miljoenen euro's schade opdraaien.
Veel belastingbetalers zien toch al 0,0 terug van hun belastingcenten omdat dat allemaal verdwijnt naar grote steden, en in hun eigen dorp/kleine stad blijft bijna niks over, toch ook "onredelijk" dat zij moeten betalen voor een ander.
Of politie-inzet rond evenementen, vaak ook door de belastingbetaler opgehoest, lijkt me toch ook "onredelijk" dat dat niet door die evenementhouder betaald moet worden.
En zo zijn er nog talloze andere "onredelijke" dingen, die gewoon normaal zijn in onze maatschappij, vrijwel iedereen draait op voor kosten van anderen. Dat is gewoon niet anders, we wonen met z'n allen in een land, maar sommigen zien blijkbaar niet in dat er niet alleen maar baten zijn, maar dat we ook voor lasten van anderen opdraaien, dat kán ook niet anders en zal altijd zo blijven.

Neemt niet weg natuurlijk dat de schadepost ingeperkt moet worden, maar dan wel verhalen op de groep die wél schuldig is, dan maar wat hogere boetes en schadevergoedingen van de vandalen die wél gepakt worden.

Wanneer krijgen die burgermeesters nu eindelijk het besef dat je met legaal vuurwerk geen prullebak opblaast? Jarenlang hebben ze geprobeerd wat voor de jeugd te doen, hangplekken aangewezen, feesten gegeven, niets helpt tegen het slopen, het word tijd dat ze gewoon eens gaan nadenken en de zogenaamde verveelde jeugd eens keihard aanpakken! Beetje respect erin rammen, zowel voor de mensen als voor het straat meubilair en niet te vergeten persoonlijke eigendommen. Dat halfzachte gedoe moet eens over wezen, de veroorzaker hard aanpakken en laten betalen!

Dat het Nederlandse vuurwerk slechts voor een klein deel betrokken is bij de schadeposten is eigenlijk van ondergeschikt belang. Wie kwaad wil krijgt het meestal wel voor elkaar.

Laten ze het echte probleem beter adresseren en het gedrag van dat ontspoorde tuig aanpakken.

Ik vind sowieso de term "Schadetax" al verwerpelijk. Het suggereert dat men alvast heeft betaald voor eventuele schade die men besluit te gaan maken met de artikelen die zijn gekocht. Die kant willen we toch niet op? Kortzichtig, impulsief, ondoordacht en zo lek als een mandje. Ik denk dat we hier dan ook verder niets meer van horen.

Cameo

Tjonge schadetax, dat ze daar niet eerder op zijn gekomen..... Ze zijn in mijn ogen bij de overheid een enorm stuk extra inkomen vergeten te genereren in de afgelopen 100 jaar.... Ik ben laaiend en dan niet van enthousiasme:angry:

Wat een flauwekul zeg, Overal kan dan schadetax op worden geheven, er zijn legio mogelijkheden te bedenken. Auto's kunnen ook weer duurder worden en ga maar door.

De enige manier om slopers aan te pakken is door ze te laten bloeden, en dan op financieel vlak uiteraard, dat andere is wat ouderwets....

Goed idee van die burgemeesters. Zo'n potje. Ik stel voor om ook zo'n potje op te stellen bij drank. Of eigenlijk twee. Als je een biertje koopt voor €1,75 komt er €1,- bij voor in een potje wat geld uitkeert voor slachtoffers van drankrijders en er komt €1,- bij voor de schade te herstellen die dronkelappen veroorzaken. Zijn daar ook gelijk potjes voor.

Ik vind ook dat burgemeester, wethouders en raadslieden 60% van hun salaris moeten afstaan. Dat voor als ze wanbeleid voeren, zodat ze zelf hun eigen wanbeleid kunnen bekostigen...

Iedereen een steentje bij brengen :D

Goed idee van die burgemeesters. Zo'n potje. Ik stel voor om ook zo'n potje op te stellen bij drank. Of eigenlijk twee. Als je een biertje koopt voor €1,75 komt er €1,- bij voor in een potje wat geld uitkeert voor slachtoffers van drankrijders en er komt €1,- bij voor de schade te herstellen die dronkelappen veroorzaken. Zijn daar ook gelijk potjes voor.

Ik vind ook dat burgemeester, wethouders en raadslieden 60% van hun salaris moeten afstaan. Dat voor als ze wanbeleid voeren, zodat ze zelf hun eigen wanbeleid kunnen bekostigen...

Iedereen een steentje bij brengen :D

Vergeet niet dat er dan op auto's nog 10% bij moet komen en natuurlijk op voetbal wedstrijden, want dat kost natuurlijk ook veel geld al die ongelukken en vernielingen door hooligans.:bonk:

belachelijkste plan ooit moet ik gaan betalen als anderen dingen slopen moet gvd niet gekker worden hier.Dan word het vuurwerk nog duurder de prijzen zijn nu al te achterlijk vergeleken met belgie en vooral duitsland. Wat verwachten ze nou dat er hierdoor minder illegaal komt er minder gesloopt word.

met legaal vuurwerk sloop je niks dus wat gebeurd er de lui die slopen gaan rustig door want die halen toch niks in nederland belachelijk dit heb er geen andere woorden voor.

Back
Bovenaan