Rutte: gedraag je met oud en nieuw

ylke

VWC lid
Mark-Rutte.jpg

Laat hulpverleners met oud en nieuw hun werk doen, val ze niet lastig en laat bedreigingen achterwege. Die oproep doet premier Rutte.

De afgelopen jaren hadden politie, brandweer en ambulancemedewerkers vaak een zware avond op oudjaarsdag.

Doe normaal
"Laten we afspreken dat iedereen zijn hoofd erbij houdt en dat we het aantal incidenten zeer binnen de perken houden", zei Rutte vrijdag. "In de publieke ruimte geldt wat mij betreft: normaal doen is zo gek nog niet. Degenen die daar anders over denken zullen dat merken, die zullen zich moeten verantwoorden'', zei de premier.

De goede wensen van het kabinet gaan speciaal uit naar de hulpverleners die de komende tijd weer klaar zullen staan, zei hij erbij.

Minder vuurwerk
In ons land wordt er waarschijnlijk minder vuurwerk afgestoken dan vorig jaar rondom de jaarwisseling. Het aantal mensen dat van plan is rotjes, fakkels of pijlen te kopen, is gedaald van 25 naar 22,5 procent, blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau Q&A.

De hoeveelheid mensen die vuurwerk koopt, loopt al langer terug. "Het is daarom moeilijk te zeggen of deze daling door de crisis komt'', stelt een woordvoerder. Volgens hem zullen mensen die wél vuurwerk aanschaffen hieraan ongeveer evenveel besteden als vorig jaar: gemiddeld zo’n 60 euro.

Bron

Minder vuurwerk dit jaar hangt waarschijnlijk af van de opnieuw gestegen prijzen (buiten de 21%BTW om). Ook is het zo dat ik hier het vuurwerk te duur vind tegenover de peformance.
500-grams cakes tegen de €50,- de toonbank over gaan en 500-grams cakes tot en met 25 gram per tube geregeld €90,- kosten, terwijl de productie en transport (massatransport per schip en per vrachtwagen) met winst meegerekend van zo'n cake ongeveer 20,- kosten. Deze hele ontwikkeling in Nederland (en over het algemeen) is in mijn optiek belachelijk. In Duitsland koop je diezelfde cakes voor minstens de helft. En ook in België zijn ze over het algemeen goedkoper.
Ook de rest van het vuurwerk staat niet in verhouding; waar je bijvoorbeeld in Zwitserland een 120-grams bolpijl (of hoger) of in België een 75-grams vuurpijl koopt voor €15,- betaal je hier in Nederland gemiddeld €15,- voor een (voor Nederland maximaal gevuld) 40-grams pijltje.
En dan ook nog sommige kleiploffertjes die €3,25.- per 20 kosten of pruttelrollen voor €75,- of zelfs €170,- . In het buitenland haal je voor dat geld flashknallers en matten die ze er finaal uitknallen.

Aanbiedingen daargelaten, maar de prijs/peformance/kwaliteit verhouding voor vuurwerk in Nederland is over het algemeen nog steeds niet goed te noemen.

Laatst bewerkt:
Bedankt Rutte,, ik zal me gedragen dit jaar.
en dat geweld tegen hulpverleners veroordeel ik heel erg.
zelf word ik boos als ik dat zie, niet boos maar gek, ik ben een keer opgepakt omdat ik een jongen heb geslagen omdat hij een ambulance broeder aanviel in de stad, tja triest, maar ik was uit eindelijk zelf de ***.
ik snap ook niet dat mensen opzoek zijn naar geweld op oudjaars avond, ik ga ook al jaren de stad niet meer in na 02.00, al is het alleen vanwege al het drama wat daar plaats vind,

enne voor de mensen hier in de wijk, ik steek al voor het gemiddelde van 80 man af dus kunnen ze hier wat rustiger aan doen :D

@
DeejayTim

Jou tekst slaat kant. Nog wal. Een zet 40 grams pijlen zoals LightYear of killing Arow. Zijn lang geen 15 euro per stuk. Eerder rond de 5 in een pakket en light year 3 euro zelfs. Een losse bol pijl 40 gram zijn ook voor 10tje te vinden.

Verder zijn er zat 500 grammers voor rond de 30 euro die nog goed zijn ook.

En 90 euro voor 19 shots 25 grams. Cakés ga toch jo. 25 voor een de Extrem salute bijv: En de dure Broekhoff 25 grammers zijn 45.

Rollen zijn vaak max 50. Dus Hou voortaan je kritiek binnen want overdrijven op de Nederlandse prijzen is ook een vak. Ondanks ze niet goedkoop zijn.

Minder vuurwerk dit jaar hangt waarschijnlijk af van de opnieuw gestegen prijzen (buiten de 21%BTW om). Ook is het zo dat ik hier het vuurwerk te duur vind tegenover de peformance.
500-grams cakes tegen de €50,- de toonbank over gaan en 500-grams cakes tot en met 25 gram per tube geregeld €90,- kosten, terwijl de productie en transport (massatransport per schip en per vrachtwagen) met winst meegerekend van zo'n cake ongeveer 20,- kosten. Deze hele ontwikkeling in Nederland (en over het algemeen) is in mijn optiek belachelijk. In Duitsland koop je diezelfde cakes voor minstens de helft. En ook in België zijn ze over het algemeen goedkoper.
Ook de rest van het vuurwerk staat niet in verhouding; waar je bijvoorbeeld in Zwitserland een 120-grams bolpijl (of hoger) of in België een 75-grams vuurpijl koopt voor €15,- betaal je hier in Nederland gemiddeld €15,- voor een (voor Nederland maximaal gevuld) 40-grams pijltje.
En dan ook nog sommige kleiploffertjes die €3,25.- per 20 kosten of pruttelrollen voor €75,- of zelfs €170,- . In het buitenland haal je voor dat geld flashknallers en matten die ze er finaal uitknallen.

Aanbiedingen daargelaten, maar de prijs/peformance/kwaliteit verhouding voor vuurwerk in Nederland is over het algemeen nog steeds niet goed te noemen.

Nieuwe concepten wordt altijd flink hoog op ingezet? Herinner je het eerste jaar 500 gram nog? Allemaal dik €60, tegenwoordig heb je ze al voor €25.
Dat gaat ook gebeuren met de 25gram ps cakes.

Siervuurwerk vergelijken met Belgie en Duitsland is ook zinloos. Belgie is in mijn optiek niet bijzonder; weinig variatie kwa merken en geen 25 gram ps of doorlontcakes. Duitsland is alleen leuk voor de prijs, maar stelt verder geen bal voor.

Kwa pijlen klopt je verhaal ook niet. Goed zoeken heet dat. Er zijn Nederlandse 40 grams pijlen die sommige grote Belgische pijlen eruit knallen kwa effect. Kruitgewicht zegt niet alles.

Je rotjes zijn ook zwaar overdreven, en ook bij de rollen zitten aardige dingen (GBV, anyone?).

Nederland heeft wat mij betreft aardig prijs/kwaliteit, als je maar weet wat je koopt.

Laat rutte en dat kabinet zich maar gedragen t gehele jaar door. Stom volk.

Is het nu zelfs zo dat ook normale acties van het kabinet afgemaakt worden?
Soms is het ook goed om eens positief te zijn, ondanks dat er genoeg mis gaat in de politiek.
Dit bericht vind ik positief. Gewoon mensen die anderen helpen met rust laten.
Greetzzz

Nieuwe concepten wordt altijd flink hoog op ingezet? Herinner je het eerste jaar 500 gram nog? Allemaal dik €60, tegenwoordig heb je ze al voor €25.
Dat gaat ook gebeuren met de 25gram ps cakes.

Siervuurwerk vergelijken met Belgie en Duitsland is ook zinloos. Belgie is in mijn optiek niet bijzonder; weinig variatie kwa merken en geen 25 gram ps of doorlontcakes. Duitsland is alleen leuk voor de prijs, maar stelt verder geen bal voor.

Kwa pijlen klopt je verhaal ook niet. Goed zoeken heet dat. Er zijn Nederlandse 40 grams pijlen die sommige grote Belgische pijlen eruit knallen kwa effect. Kruitgewicht zegt niet alles.

Je rotjes zijn ook zwaar overdreven, en ook bij de rollen zitten aardige dingen (GBV, anyone?).

Nederland heeft wat mij betreft aardig prijs/kwaliteit, als je maar weet wat je koopt.

Volgens mij loop je een beetje achter.

Maak zelf wel uit,hoe ik me gedraag! Als ik wil stoken met een onderbroek over me hoofd,laat me lekker. Maar nee meneer tien pond grutten,zal niet lomp gaan doen,dat beloof ik braafjes.

@
DeejayTim

Jou tekst slaat kant. Nog wal. Een zet 40 grams pijlen zoals LightYear of killing Arow. Zijn lang geen 15 euro per stuk. Eerder rond de 5 in een pakket en light year 3 euro zelfs. Een losse bol pijl 40 gram zijn ook voor 10tje te vinden.

Verder zijn er zat 500 grammers voor rond de 30 euro die nog goed zijn ook.

En 90 euro voor 19 shots 25 grams. Cakés ga toch jo. 25 voor een de Extrem salute bijv: En de dure Broekhoff 25 grammers zijn 45.

Rollen zijn vaak max 50. Dus Hou voortaan je kritiek binnen want overdrijven op de Nederlandse prijzen is ook een vak. Ondanks ze niet goedkoop zijn.

Met mijn tekst bedoel ik ook niet dat alle cakes, pijlen etc. te duur zijn, maar wat ik duidelijk wilde maken is dat de prijzen hier nog steeds relatief hoog liggen in vergelijking met het buitenland. Verder maak ik er geen dagtaak van om alle aanbiedingen of acties eruit te vissen, er zullen inderdaad best wel series of lijnen van bepaalde importeurs zijn die wat goedkoper zijn in verhouding met de rest. Dat heb ik ook vermeld in mijn vorige post.
Het kan misschien komen omdat de vuurwerkdealers bij mij in de buurt niet het goedkoopst zijn, maar als ik de prijzen in zijn algemeen bekijk is het hier best wat duurder dan bijvoorbeeld in Duitsland (vuurpijlen dan weer niet meegeteld, omdat Duitsland een verkoopregeling heeft op vuurpijlen t/m 20 gram).
Mijn punt blijft dat je goed moet zoeken om de goede prijs/kwaliteit spullen eruit te halen, iets wat ik niet erg vanzelfsprekend vind.
Daarnaast laat mijn budget het niet toe om ieder jaar voor honderd tot honderden euro's vuurwerk te kopen, maar toch wil ik oud en nieuw leuk maken voor mezelf en anderen. ;-)

Ik ben het voor het eerst met Rutte eens en ik geef dan ook absoluut gehoor aan zijn oproep, hopelijk doet Rutte hetzelfde met de mijne : Rutte houd je hoofd erbij en wordt wakker want heel veel Nederlanders hebben of gaan het bizar zwaar krijgen in 2013 !!

Laat rutte en dat kabinet zich maar gedragen t gehele jaar door. Stom volk.

Haha inderdaad, het hele politieke poppenspel is belachelijk. Hoe mensen wel niet worden opgelicht inclusief rutte zelf die waarschijnlijk niet eens door heeft wat hij werkelijk doet. Bah.

De hele media is er alleen maar voor het zaaien van angst en macht krijgen. Ongelofelijk dat mensen het gewoon niet inzien maar goed. Los daar van vind ik NL vuurwerk best prijzig. En ik zie dat ze steeds meer richting verbod word gesproken, langzaam proppen ze het erin. En geloof me het gaat ook gebeuren. Er hoeft maar 1 dode te vallen en het is zogenaamd voor "de veiligheid " van het volk belangrijk om vuurwerk af te schaffen.
Zo doen ze het met alles , ze maken een probleem. Verdienen er een smak geld aan en zodra dat achteruit gaat door bijv een crisis( die ook perfect uitgedacht is ) stoppen ze ermee. Vies smerig wereldje eigenlijk.

Over 100 jaar loopt iedereen nog met een chip in ze lichaam en moet je betalen om te ademen. Amahoela dat ik kinderen op deze rotte wereld zet !

Inderdaad, in Nederland is men wat betreft "veiligheid" compleet doorgedraaid. Dat geldt niet alleen voor vuurwerk, maar ook voor festivals en alcohol bijvoorbeeld. Eerst was bijvoorbeeld de Dance parade in Rotterdam. Die mocht in het centrum plaatsvinden, maar nadat er een aantal achterlijke gestoorden bij Hoek van Holland een feest hadden verziekt door (weer) de politie te bedreigen, mag er nooit meer een Dance Parade in Rotterdam plaatsvinden (de muziek zou "te opzwepend zijn"). Het Indian Summer Carnaval mag dan weer wel in het Rotterdamse centrum, echt idioot. Dit heeft indirect te maken met de verbodscultuur, al is de gemeente Rotterdam met Aboutaleb als initiatiefnemer hier verantwoordelijk voor; deze zelfde meneer Aboutaleb had begin dit jaar op 2 januari ook weer een kromme, overtrokken, panieksuitspraak gepubliceerd over vuurwerk en Oud en Nieuw (http://www.nu.nl/binnenland/2705599/aboutaleb-vindt-legaal-vuurwerk-zwaar.html).

Ook zoiets achterlijks van Rutte II: de alcoholleeftijd naar 18 jaar.
Dit als gevolg van de comazuipende figuurtjes. Denken ze nu serieus het alcoholmisbruik tegen te gaan?
Hier bereik je het tegenovergestelde mee;
a. Alcohol wordt "nog spannender", dus nog meer kopen en meer drinken bij jongere leeftijden.
b. De echte fanatiekelingen die het leuk vinden zichzelf half of helemaal in coma te zuipen komen toch wel aan alcohol, danwel via-via.

Dan nog iets over vuurwerk; in 1980 zijn goede kanonslagen (ook met flash), goede matten en strijkers als Weco Brigant/Corsair 1309 en zwaardere vuurpijlen in Nederland verboden, sindsdien is de illegale vuurwerkhandel officieel begonnen. In de jaren '80 werden bijvoorbeeld strijkers met containers direct uit China of Hamburg geïmporteerd, met als eindbestemming de verkooppunten. Dat kon toen nog omdat er niet veel heisa werd gemaakt over vuurwerk en er amper controle was.
Doordat in de jaren '90 de media in feite al propaganda begon te maken en de Overheid al streng begon te controleren en de nog wat zwaardere overgebleven rotjes en ander vuurwerk verbood, is de illegale handel compleet uit de hand gelopen. Vandaag de dag zie je dat ook; bij toch nog wat groepen (zware) professionele knallers als 'Big Boys' geliefd zijn.
Het komt hier op neer: de Overheid heeft toen gefaald, ze verboden de goede en nog enigszins normale knallers. Hierdoor is illegaal knal- en siervuurwerk spannend en wil het liefst bijna iedereen het hebben; het liefst zo extreem mogelijk. Ook de overdreven veiligheidsmaatregelen na Enschede spelen in zekere zin ook hier in mee.
Verbiedt iets en iedereen wil het hebben, legaliseer het onder goede voorwaarden en beleid en je hebt tevreden mensen met afnemende extremiteiten.

Rutte, mocht je dit misschien lezen, trek er je les uit. Gedraag je vanaf 2013 en kom je beloftes na, dat geldt ook voor Samson!

Iedereen: gedraag je met oud en nieuw en drink niet teveel, sloop niet en val geen onschuldige hulpverleners en andere mensen aan!!

Laatst bewerkt:
Het gaat uiteindelijk maar om één ding: de zittende generatie tot het bittere einde in het zadel houden. De kosten die Nederland moet maken voor ouderen én kansloze paupers is torenhoog. De belastingdruk gaat straks hoog worden, dus het zal naar waarschijnlijkheid toch wel gaan gebeuren dat vuurwerk te duur gaat worden voor veel gezinnen. Daar is het huidige systeem verantwoordelijk voor, omdat er té veel voorzieningen zijn die men per sé wil behouden. Dus dat betekent concreet dat de burger minder pleziertjes gegund wordt.

Uiteindelijk willen de overheid + grote bedrijven totale controle om het systeem zoals het is in stand te houden. En alles dat daar van afwijkt, moet plaats maken. Of het nou dure auto's zijn, middelengebruik, vuurwerk of wat dan ook. Straks leven we alleen nog om het systeem en vooral de hooggeplaatste dames en heren in het zadel te houden.

Als alles kapot is, gaat de illegale handel nog meer groeien. Net als andere vormen van criminaliteit, weerstand tegen autoriteit etc. Niet voor niets is men nu al bezig de wetten steeds strakker aan te halen.

Het gedrag van 'gezonde' burgers met oud en nieuw is een symptoom van eem zieke maatschappij. Goed gedrag met oud en nieuw zorgt voor minder symptomen van een zieke maatschappij, maar de daadwerkelijke ziekte woekert gewoon voort. Een vuurwerkverbod onderdrukt een symptoom, een vuurwerkverbod alleen draagt veel te weinig bij aan een gezonde samenleving. Daarvoor is veel meer nodig.

De opmerkingen van Rutte laten exact zien wat hij wil: mensen waarschuwen voor wat er gaat komen.

Conclusie: alles gaat naar de kl0te. Is het nu niet, dan wel over 10, 20 of 30 jaar.

.."Net als andere vormen van criminaliteit, weerstand tegen autoriteit etc."..

De eurocrisis, de gestegen belastingsdruk en de "angstwetgeving" werken onvrede in de maatschappij in de hand. Ik ben benieuwd of dit niet expliciet tot uiting wordt gebracht, al dan niet bij de 'mongeauwlen' tijdens de jaarwisseling (al vrees ik van wel). We zullen zien..

Uiteraard krijgen die de schuld. Wijzen naar een ander en de schuld afschuiven voor problematiek die ze zelf gecreërd hebben is vrij gebruikelijk. Dat doet men al jaren.

Neem Feyenoord. Volstrekt financieel en sportief wanbeleid in de periode 2003-2010. 40 miljoen schuld en de club is bijna failliet. En wie krijgen dan de schuld? Juist ja, hooligans. Alsof die de 40 miljoen euro schuld veroorzaakt hebben. En als de spelers niet presteren en sponsoren niet willen investeren in een club met een bestuur vol debielen, omdat debielen geld verkwanselen (40 miljoen schuld), dan ligt het direct aan een verouderd stadioon.

Dit fenomeen geldt helaas voor veel branches. Er zelf een teringzooi van maken en dan een ander ervoor op laten draaien. Overigens zei Bernard Wientjes dat ook al: in Nederland regeert de middelmaat. Regeren op basis van het slaafs volgen van regeltjes. Teken van een zwak karakter.

Dat is dan meteen ook het grootste probleem. Een land dat bestuurd wordt door middelmatige omhooggevallen figuren die er zelf een grote bende van gemaakt hebben. Die middelmatig personeel in dienst neemt om loonkosten te drukken (politie) en dan nog het gore lef heeft topprestaties te eisen. Misschien moeten Rutte en co maar eens zorgen dat hier omstandigheden worden geschapen waarin mensen optimaal kunnen funcioneren, in plaats van zinloze woorden te spreken, het eigen personeel over de kop te jagen met onrealistische eisen en de zin verder door te drijven door alles te verbieden waar men zelf niet mee om kan gaan.

VERBODEN ZIJN HET BEWIJS DAT MEN NIET IN STAAT IS OM OM TE GAAN MET EEN PROBLEEM EN ZIJN DERHALVE EEN GEVOLG VAN EEN STRUCTUREEL WANBELEID VAN DE TOP

Back
Bovenaan