'Rund' verknalt bijna leven van Markos

moontan

VWC lid
'Rund' verknalt bijna leven van Markos

ST_9976412_9976412_1332789h.jpg

KAMPEN - 'Je bent een rund, als je met vuurwerk stunt'. Zo zou dit verhaal bij bovenstaande foto kunnen beginnen. Alleen geldt deze boodschap niet voor het lijdend voorwerp zelf: de elfjarige Markos Bosgra uit Kampen. Het was onverantwoord gedrag van een ander onbekend 'rund', in combinatie met een flinke dosis botte pech, die hem de grootste schrik in zijn nog jonge bestaan brachten.

Markos bevond zich op Oudejaarsavond, zo rond half tien, op een speelplaatsje in de buurt van zijn ouderlijk huis aan de Van Oss-straat. Hij wilde een stukje afval in de daarvoor bestemde groene vuilnisbak gooien, toen dat ding met een enorme knal explodeerde. Volgens moeder Katja hadden onbekenden een stuk illegaal vuurwerk, 'een super-vlinderbom of zoiets', in de bak gegooid, die juist ontplofte op het moment dat zoonlief zijn hand erin stak.

"Ze hadden nog naar 'm geschreeuwd dat hij weg moest wezen, maar dat had hij helaas niet begrepen", zegt Markos' moeder Katja. Een steekvlam, gevoed met kruit, afval en ijzer, raakte Markos vol in het gezicht, met grote gevolgen. Moeder: "Ik wist niet wat ik zag toen hij ons huis binnenstormde. Ik dacht dat zijn halve gezicht eraf lag. Ik zag alleen maar bloed, vreselijk." Met gezwinde spoed werd Markos naar het ziekenhuis gebracht, waar de schade gelukkig relatief bleek mee te vallen.

Zijn kaak lag weliswaar open, maar kon goed worden gehecht. Het vuur zorgde voor eerstegraads verbrandingen in zijn gezicht en op zijn borst, die naar verwachting goed zullen genezen. Verder heeft Markos zijn tong stuk gebeten, mist hij een tand en heeft hij een gebroken duim en hand.

Inmiddels is de jonge Kampenaar weer thuis, maar de schrik zit er desondanks nog goed in. Boosheid is er ook, maar dat kwam volgens Katja pas in een later stadium. "Je bent aanvankelijk alleen met de gezondheid van je zoon bezig. Pas toen de artsen zeiden dat ik er werk van moest maken, heb ik de politie gebeld. Het ironische is dat we zelf helemaal geen vuurwerk in huis hadden, maar blijkbaar is dat geen garantie voor je veiligheid." Het is nog steeds onduidelijk wie de vlinderbom in de vuilnisbak heeft gestopt, maar volgens Katja zou het om een man uit Swifterbant gaan die ergens in de wijk op bezoek was. Ze hoopt dat de dader niet wegloopt voor zijn verantwoordelijkheid en zich bij de politie meldt én dat het verhaal in deze krant tot nadenken stemt over de gevolgen van vuurwerk. "Het kan grote gevolgen hebben. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor onschuldige omstanders."

http://www.destentor.nl/regio/kampen/6038244/Rund-verknalt-bijna-leven-van-Markos.ece

das balen voor dat jochie, wss weer een vuurwerkfreak minder.
al helemaal dom dat het (wss) een volwassene is die ff iets opblaast in een SPEELtuintje waar meestal kinderen zijn.

echt dom dat dit moet gebeuren slopen zowiezo niet maar al helemaal niet in een speeltuintje

ik vrees toch dat een vuurwerkverbod eraan zit te komen. je hoort dit jaar weer zoveel extreme dingen; katten, scholen en weet ik het wat allemaal. alles wordt door de media nog even net wat aangedikt.

nee hoor, die gasten van staak het vuren komen er wel.

Zeer sneu dit voorval, sowieso aangezien dit niet had hoeven gebeuren. Zeker als iemand door toedoen van jouw vuurwerk gewond raakt hoor je er net op af te stappen. Natuurlijk is hier geen opzet in het spel en is een excuus meer dan op zijn plaats.
Hopelijk meldt de dader zich nog.

ik vrees toch dat een vuurwerkverbod eraan zit te komen. je hoort dit jaar weer zoveel extreme dingen; katten, scholen en weet ik het wat allemaal. alles wordt door de media nog even net wat aangedikt.

nee hoor, die gasten van staak het vuren komen er wel.

niets meer dan andere jaren.. Het lijkt veel.. maar dat komt ook omdat wij hier zowat al het nieuws verzamelen. En dan lijkt het veel als je dat allemaal leest.

Ze moeten al die teringjong gewoon nog harder aanpakken. Ze leren het anders nooit.

mvg

Fred 810

Lünig, ik weet bijna wel zeker dat Fred810 hier met "die teringjong" de persoon bedoelde die het vuurwerk in de afvalbak heeft gegooid.

Jup,

Ten eerste omdat die koekwaus vuurwerk in een prullenbak afsteekt, dat neigt bij mij naar vandalisme.

Ten tweede omdat er nu een onschuldige jongen man flink gewond is geraakt.

Dus ik bedoelde inderdaad de gene die vuurwerk in de prullenbak heeft gestopt.

mvg

Fred 810

Het was geen voorbedachte raden, maar alsnog moeten ze die dader met ze scrotum aan de hoogste boom knopen en laten hangen tot de raven hem stukje voor beetje hebben opgevreten.
Als je een prullebak vernielt doe dat dan lekker met je eigen prullebak!
Ik liep de 31ste ook langs een bushalte met een prullebak waar iemand iets van een cobra in had gesmeten. Het frontje schoot zeker 20 meter verder, net alsof de dader dat niet kan bedenken!

Maar zoals Redbaron al zei, even veel negatieve berichten als andere jaren, er zijn altijd wel weer van die patientjes die alles op willen blazen en een zieke geest hebben..

Erg sneu voor die jongen. En dom van die mensen die het erin gooiden. In een speeltuin waar kinderen kunnen komen, en iets vernielen.
Zoals meerdere al zeggen, ook zulke mensen moet je straffen.

Back
Bovenaan