Ruiten sneuvelen bij vernietigen vuurwerk ( EOD fail ? )

Aller eerst vraag ik me af wat voor een vuurwerk dit was en of de EOD niet een klein foutje heeft gemaakt.....

ZWARTEWAAL/HEENVLIET -
In Zwartewaal zijn zaterdagavond ruiten gesneuveld door het onschadelijk maken van vuurwerk door de Explosieven Opruimingsdienst (EOD). Het ging om illegaal vuurwerk dat was gevonden in een woning in het nabijgelegen Heenvliet en dat door de dienst van Defensie was weggehaald. Dat meldde de politie.

Foto: GinoPress

Het vuurwerk werd onschadelijk gemaakt in de Put van Heenvliet, dat tussen de twee Zuid-Hollandse plaatsen ligt. Van zeker vier woningen gingen de ruiten kapot. Bij één huis zou een aanbouw een scheur hebben opgelopen. „Daarnaast zullen veel mensen de wenkbrauwen hebben gefronst vanwege de knal”, zei een woordvoerder van de politie.

De EOD heeft een ander deel van het vuurwerk dat zou worden vernietigd, teruggebracht naar de woning waar het vandaan kwam. Het wordt zaterdag niet meer tot ontploffing gebracht. Als het zondag gebeurt, komt er eerst een aankondiging.

In Heenvliet moeten zeven mensen in verband met de vuurwerkvondst, die vrijdag werd gedaan, voor de tweede nacht ergens anders slapen. In totaal zijn daar vijf woningen ontruimd. Een van de bewoners, een 63-jarige man, is aangehouden als verdachte. De EOD, die door de politie was ingeschakeld, was zaterdag toen het donker werd nog niet klaar met het opruimen van de illegale spullen.

Bron http://www.telegraaf.nl/binnenland/22159761/__Schade_door_illegaal_vuurwerk__.html

Ze brengen het terug naar de woning. Levensgevaarlijk beweren ze zelf. Bespottelijk is het en als je het dan hebt over vuurwerk een verkeerde naam geven. Wat voor vuurwerk moet het geweest zijn als je zoveel veel bij elkaar doet zodat de ramen sneuvelen.

Dit is toch gewoon pure onkunde van de EOD. Opdoeken die club, wat een prutsers.

Wat ik niet snap is dat ze het terugbrengen naar het huis. Waarom in vredesnaam? Als het zo gevaarlijk is lijkt het mij dat er betere plekken voor zoiets zijn.
Of durfden ze niet meer na die dikke boem?
greetzz

het maakt mij niet uit verder hoor, dus sorry zeggen hoeft zeker niet.
Alleen is meer om aan te geven dat er meer over gepost is.
greetzz

Wat is dit nu weer een sensatie bericht er waren grondstoffen gevonden heb ik begrepen en dan blaast aed dan wat ruiten ermee op en dan brengen ze het maar terug naar de woning?.

Volgens teletext ligt daar in het huis nog een paar honderd kilo onder bewaking. Waarschijnlijk was het risico op verdere onnodige schade te groot en hadden ze niet direct een alternatieve locatie. Omwonenden zijn trouwens al 2 dagen geevacueerd

Ik denk dat er binnenkort een vacature voor eod'er beschikbaar is. Dit geloof je toch niet meer man, iemand die zo getraind is om met dit soort stoffen om te gaan die zo een grote fout maakt.

Back
Bovenaan