Ruben's vuurwerkshow 2015/2016!

Ruben

VWC lid
Ondertussen zitten we alweer over de helft van december en word het tijd om maar weer eens goed te gaan nadenken over mijn vuurwerkshow. Sinds 2009 ben ik begonnen met het maken van een eigen show. Toen begon het nog met een kleine 30-tal cakes en hetzelfde aantal aan toeschouwers. Nu, 6 jaar later, word het alsmaar groter, mooier en drukker! Vorig jaar werd het beloond met een paar honderd man publiek en nu kan ik er niet om heen. Het moet weer groter, mooier en breder!

Heel veel tijd heb ik er eerlijk gezegd nog niet in gestoken. De finale was bij mij al wel snel bekend, net als vorig jaar gaat er weer gebruik gemaakt worden van de Finale Fate van Wolff Vuurwerk. 156 schoten in F-shape en dat maal 4! Alleen gaat er nu nog wat achter aan komen, een 12-tal All At Once van Zena Vuurwerk Nederland. Het was niet de bedoeling om er zoveel te doen maar ze kwamen van de week met een geweldige actie, toen kreeg ik ook nog een karton gesponsord. Met twee karton moet het wel een knallende finale zijn.

De eerste materialen zijn alweer geregeld, een viertal rijplaten van 2,5 meter. Ik deed mijn show altijd op een straatvoetbalveldje. Echter stond de wind altijd verkeerd, namelijk richting het publiek. Daardoor kwamen de effecten tot boven de toeschouwers en stonden ze ook in de rook. Dit jaar gaat daar verandering in komen! Ik ontsteek alles door te fakkelen, ik heb het af en toe gecombineerd door elektronisch te schieten maar dat beviel me niet. Tweemaal schoten de batterijen uit de schietkist en daarnaast mag het officieel ook niet. Ik probeer het allemaal zoveel mogelijk volgens de regeltjes te doen. Zo word het vuurwerk door meerdere mensen opgehaald en geleverd op de schietlocatie. Ik lont het ook niet door maar tape de cakes wel aan elkaar voor meer stabiliteit. Ik zet de schietlocatie ook af met afzetlint zodat de mensen niet te dicht op het vuurwerk komen te staan. Veiligheid voor alles!

De opening bestaat dit jaar uit een 8 stuks fakkels (blauw en geel) die een paar meter uit elkaar staan. Daarna komen de 6 Silver Vulcan van Katan en 6 Crackling Sky vulkanen op 3 verschillende posten in W-shape. De buitenste vulkanen zijn de Silver Vulcan en in het midden de Crackling Sky. Ik zit eraan te denken om de twee buitenste vulkanen redelijk scheef te zetten omdat de Crackling Sky een breed effect heeft, ook wil ik er per post 2 achter elkaar hebben met een 10cm viscolont verbonden omdat deze ook niet zolang duurt.

Daarna is het tijd voor wat speciaals! Een paar draaizonnen, de Turning Sun van Zena, een element wat je niet snel terug vind maar wel heel apart. Hoe ik deze ga bevestigen is nog even de vraag. Ik denk dat ik een tweetal schuttingpalen de grond in boor! Om de show verder rustig te laten verlopen wil ik verder gaan met de The Malibu Action van Undergroundvuurwerk (Wolff Vuurwerk), een 49 schots crosette cake en dan natuurlijk in meervoud. Ik heb er 3 besteld en wil deze misschien in W-shape gaan schieten vanaf een centraal post. Aangezien ik alles met een aansteekfakkel moet aansteken is het niet te doen om vanaf 3 posten te werken, de 20 meter die ik dan moet overbruggen is te veel om het mooi synchroon te laten verlopen.

Echter zit ik ook te twijfelen om de geweldige cake uit het Buurtassortiment XXL van Rubro Vuurwerk te gebruiken aan het begin. Deze zijn heel goed, misschien wel de mooiste en dikste staarten die in Nederland te krijgen zijn. Echter is het al jaren lang een gok welke van de 6 cakes nou de staart heeft. Ik heb deze cakes al twee keer eerder gebruikt aan het begin van mijn show en elke keer was het fout gegaan, zo begon ik vorig jaar met 3 cakes Crackling Cry in W-shape, en redelijk aan het eind van mijn show kwamen de tails voor, spijtig!

Hierna wil ik iets meer de breedte in gaan met een tweetal Flying Serpents van Evolution Fireworks, beginnen met sierlijke tails overgaans in blauwe boeketten die weer overgaan in een zilvere kleur. Toch wil ik de show rustig aan beginnen met de vier cakes van de Zena Cakebox, deze cakes schieten redelijk constant met salvos tussendoor. Ik wil de cakes na elkaar laten gaan zodat er weer een minuut gevuld kan worden. De salvos zijn redelijk vol en de effecten van deze cakes zijn erg goed!

Om het kleurrijke thema in te zetten wil ik beginnen met de Sensation van Zena Nederland, een onwijs toffe waaier die snel kleurrijke lichtkogels er doorheen jaagt. Ben blij dat ik deze nog heb kunnen bestellen want ze zijn niet zo makkelijk te vinden. Daarna is de bedoeling om verder te gaan met de Massive uit de Burn It lijn, mooiere blinkereffecten zijn er naar mijn mening ook niet te vinden.

Verder moet ik het nog uitwerken!

Ik heb in de afgelopen dagen honderden leuke reacties mogen ontvangen. Het hele verhaal zal ik nog uittypen maar hier alvast een hele gave actiefoto!

12440504_1038670312822027_4893428755637511573_o.jpg

Ontzettend gaaf. Ik heb dit jaar ook voor het eerst een klein showtje gemaakt maar een euro of 300/400 euro maar wel leuk al die reacties die je dan krijgt.

Mooie show, goede effecten en combinaties. Klasse!!!!.
Eén vraagje, welke fluitbak heb je gebruikt op het einde van je show?
Ben zelf nog op zoek naar een goede fluiter voor mijn eigen jaarlijks showtje, zat zelf aan de Hypnotised (Herlat) te denken..
Alvast bedankt.

Lekker showtje, lekkere opbouw en strakke finale!!
Een vraag, ik heb meerdere malen een cake met spinning tail naar crackling chry voorbij zien komen, welke cake is dit?

En, wanneer komt het complete verslag?

Tof om te zien dat al die mensen zo van je show hebben genoten en ook donaties doen.

Mooie show ook!

Ik moet er even de tijd voor nemen. Vanaf de jaarwisseling weer iets te druk gehad. Vandaag zelfs pas het vuurwerk weg kunnen brengen naar de afvalstort, daarvoor was het voortuindecoratie!

Fijne show weer hoor! Ook leuke beelden na de show.

Wellicht komt het in het verslag, maar ik zie in ieder geval niet de All at Once na de Final Fate (waar komt die blink ineens vandaan, of waren het Titanium Thunders van Evo?). Kortom, ik ben erg benieuwd naar de uiteindelijke schietlijst :wink:

Fijne show weer hoor! Ook leuke beelden na de show.

Wellicht komt het in het verslag, maar ik zie in ieder geval niet de All at Once na de Final Fate (waar komt die blink ineens vandaan, of waren het Titanium Thunders van Evo?). Kortom, ik ben erg benieuwd naar de uiteindelijke schietlijst :wink:

Dat klopt helemaal. Ik zal het inderdaad nog even uittypen maar de finale liep een beetje in de soep doordat de Finale Fate slecht/niet leverbaar was in Nederland. Daardoor vervangers moeten zoeken en de Titanium Thunder kwam redelijk in de buurt. In plaats van 4 Finale Fate dan maar 6 Titanium Thunder.

Over de All At Once, daar kom ik nog op terug!

Ik zou het hele verhaal nog een keer uittypen. Geen tijd voor gehad door omstandigheden maar hierbij alsnog een uitgebreider kijkje achter de schermen.

Zoals meerdere mensen was ik de dagen voor oud en nieuw werkzaam in de vuurwerkverkoop in Steenbergen waardoor ik lange en zware dagen had gemaakt. 31 december vroeg in de ochtend thuis gekomen om daarna eindelijk even slaap te pakken. Na een paar uur bijkomen, amper goed kunnen slapen door alle spanning en adrenaline toch maar begonnen met het voorbereiden van de vuurwerkshow. Zoals op de foto in de film al te zien was, was het een behoorlijke lading vuurwerk wat door verschillende mensen was opgehaald. Uiteindelijk met veel regelen en rijden toch op de meest legaal mogelijke manier de show kunnen voorbereiden. Toch had het anders kunnen aflopen.

Toen ik rond de klok van 3 uur nog een laatste bestelling was ophalen werd ik gebeld door mijn vriendin. Echter had ze een behoorlijk mannelijke stem gekregen. Thuis stonden er een aantal politieagenten die graag wilden weten wat mijn bedoeling was met de vuurwerkshow die ik via social media had gepromoot. Dus ik vol adrenaline uitgelegd dat het een vuurwerkshow is zoals ik al jaren schiet met uitsluitend legaal vuurwerk en dat door meerdere mensen word aangeleverd zodat de 25KG regeling gehandhaafd word. Zolang het op een openbare plaats word afgestoken is het gewoon legaal. Daarnaast had ik de cakes allemaal aan elkaar vast gemaakt maar niet aan elkaar doorgelont. Ik kreeg te horen dat ze de voordeel van de twijfel hadden maar ik nog wel een bezoek kon verwachten voor de vuurwerkshow om te kijken of dat inderdaad ook waar was.

Ik had als finale in de show 12 keer de All At Once van Zena Vuurwerk Nederland klaarstaan. Maar om het mooiste beeld te krijgen was ik wel van plan om deze door te lonten. Deze heb ik uiteindelijk maar uit de show moeten halen. Helaas.

Rond 7 uur begonnen met opbouwen van de show. Ik had een aantal rijplaten geregeld zodat de cakes stevig op het grasveld stonden. Echter bleek het zoveel te zijn dat het niet allemaal op de rijplaten paste. Uiteindelijk wat kunnen schipperen tussen de cake en de grotere en stevigere cakes op karton kunnen plaatsen. Uiteindelijk met 4 man bezig geweest om alles op volgorde klaar te zetten. Zelf had ik dit niet gecontroleerd maar tijdens de show zelf kwam ik er achter dat niet alles stond zoals het moest. Gelukkig was dat met de show zelf niet te zien voor het publiek. Dat betekende wel dat ik na de show er achter kwam dat ik zo’n 4 verschillende producten niet had geschoten (zo’n 12 cakes). Verder stonden de Zena waaiers ook niet zoals ik wou, deze zijn dus verdeeld over de show geschoten. Op film terug kunnen zien dat het niet heel storend was gelukkig.

Uiteindelijk heel veel publiek (rond de 700 man op het veld alleen al), geen controle gehad van de politie, een prima show en goede giften gehad. Wel ben ik van plan om dit jaar weer een show te schieten, maar dan met toestemming van de gemeente/politie om zo weer een bezoek van de politie te voorkomen.

Groetjes!

Back
Bovenaan